Logo regiozakenwaterland.nl
Volendam: 23-08-2015: Festival: VotownCOPYRIGHT NOVUM:  Fotograaf Fred Rotgans
Volendam: 23-08-2015: Festival: VotownCOPYRIGHT NOVUM: Fotograaf Fred Rotgans ((Foto: Fred Rotgans))

FC Volendam blaast VOTOWN Festival nieuw leven in

Na een afwezigheid van drie jaar blaast FC Volendam haar muziekevenement VOTOWN nieuw leven in. Op 29 juni dit jaar wordt, in samenwerking met 100%NL, het stadion omgetoverd tot evenemententerrein voor zo'n 13.000 bezoekers en klinkt de muziek, onder andere van Guus Meeuwis, weer over de dijk. Het doel is vanouds geld bijeen te brengen voor de jeugdopleiding van FC Volendam. Voor sponsoren heeft de club dan ook aantrekkelijke VIP-deals klaar liggen waarmee zij niet alleen zichtbaar zijn op het festivalterrein maar ook zelf gasten of personeel kunnen onthalen op een geweldig event.

VOTOWN Allstars werd geïnitieerd in 2009 als benefietevenement ten behoeve van FC Volendam en met name de jeugdopleiding. De eerste edities van het muziekevenement waren vooral een regionale aangelegenheid, met optredens van Nick&Simon, de 3J's en Jan Smit. Bij de laatste editie in 2015 droeg het inmiddels de naam VOTOWN Festival en was de inzet, middels het aantrekken van ook artiesten buiten Volendam, het event landelijk interessant te maken. Toch bleef het daarna drie jaar lang stil.

Nieuw elan

Martijn Molleman, manager commercie van FC Volendam, heeft de organisatie aangepakt met nieuw elan en frisse ideeën die hij vol enthousiasme uit de doeken doet. "Het festival is erg belangrijk voor ons. We zijn er in zekere zin van afhankelijk om de jeugdopleiding te financieren. De netto opbrengst komt daar ook in zijn geheel terecht. In dat opzicht is het een non-profit festival, de club verdient er niets aan, alles wat binnenkomt gaat in het potje voor de jeugd.'

Nationaal bereik

Om het goed aan te pakken is gekozen voor 'triple A'-artiesten. 'Dat houdt natuurlijk een risico in, maar het brengt wel een festival tot leven', licht Martijn toe. 'Daarom hebben we als topact Guus Meeuwis aangetrokken. We kijken bovendien goed naar de opbouw. Het festival begint traditiegetrouw met een beginnende band uit Volendam, in dit geval HircusCircus, die wij een podium willen geven. Daarna staat de meest geboekte artiest van Nederland op het podium, Pascal Redeker, vervolgens Peter Beense en Django Wagner en tot slot Guus. Het festival wordt gepresenteerd door de bekende radio DJ Barry Paf.'

Partners en sponsoren

FC Volendam heeft voor VOTOWN belangrijke partners aan zich weten te binden. Zo fungeert Tours & Tickets als ticketingpartner voor VOTOWN en geeft het publiciteit op hun site middels advertenties. Ook met EBS en de NS is samenwerking gezocht voor vervoerspakketten naar de festivallocatie. Maar vooraan staat mediapartner 100%NL. Hiermee heeft VOTOWN een groot, nationaal bereik gecreëerd. Martijn: 'Via hen draait de hele campagne, dat hadden we zelf nooit kunnen financieren. Geld dat wij er zelf instoppen gaat ten koste van ons doel. Daarom werken we met partners, sponsoren en het liefst in bartervorm. Wij zetten er graag iets tegenover, niet alleen met het zichtbaar maken via logo's, maar ook met een eigen ruimte waar zij hun gasten kunnen ontvangen.

VIP-deals

In het stadion worden er VIP-lounges gecreëerd voor bijna duizend mensen. "We hebben daar speciale VIP-kaarten voor. Tegenover een hoofdsponsoring van 5000 euro staan bijvoorbeeld 10 VIP en 10 veldkaarten en ruime zichtbaarheid op het festivalterrein, de website en de social media. Ook krijgen ze een uitnodiging in de business club voor vier personen bij een thuiswedstrijd van FC Volendam. Een subsponsor van 2500 euro krijgt eveneens die exposure en daarnaast 4 VIP en 4 veldkaarten.' Vrienden van VOTOWN die duizend euro sponsoren zien eveneens hun naam en logo terug en krijgen daarnaast 2 VIP kaarten. Elke sponsor krijgt bovendien korting bij aanschaf van meerdere veldkaarten.

Kwaliteit

Een aantrekkelijk aanbod dus. Martijn: 'Er zijn bedrijven die hier hun personeelsfeest aan hebben gekoppeld. Topentertainment en alles ingegrepen, dat is best een mooie deal. En we gaan ze niet teleurstellen, we bieden kwaliteit. De samenwerking met 100%NL is op zich al een kwaliteitskeurmerk. Uiteindelijk moet het festival zichzelf gaan verkopen. Je hebt zo'n drie jaar nodig om je naam te vestigen, en we hebben al volop plannen voor volgend jaar.'

Geïnteresseerd in sponsoring van VOTOWN? Martijn Molleman vertelt u er alles over en is bereikbaar op 06 22 55 46 27.

Meer berichten