Fiets leasen via De Jongh fietsspecialist Purmerend
Eerst even hoe het werkt: meestal zal de werkgever een contract sluiten via de Jongh fietsspecialist met Lease A Bike die het verder grotendeels afhandelt. De werkgever bepaalt welk bedrag zijn werknemer maximaal mag spenderen bij de aangesloten dealers. Hoe duurder de fiets, hoe hoger de leaseprijs uiteraard. Voor een e-bike van €.3000 is dat rond €.75 per maand. Daarbovenop komt maandelijks een service- en verzekeringspakket van +/- €.20
Hoeveel je als werknemer netto kwijt bent aan die mooie nieuwe fiets hangt af van de gulheid van de werkgever. Betaalt hij alle leasekosten dan is de zakelijke fietser alleen een bijtelling van 7% over de aanschafprijs van de fiets kwijt. In het bovenstaande voorbeeld komt er dan maandelijks slechts €9 minder loon binnen en is men ook nog eens helemaal ontzorgd, net als bij een leaseauto. Schade en lekke banden worden gratis gerepareerd.
Alleen is er dan nog het dilemma van de onbelaste reiskostenvergoeding van €. 0,19 per kilometer. Die vervalt als men gebruik maakt van een leasefiets van de zaak. Daarom is de leasefiets niet voor iedereen persé interessant.
Rest de vraag nog of bedrijven de leasekosten op zich willen nemen. Dit is immers een soort loonsverhoging waarmee bedrijven nooit scheutig zijn. Bij Lease A Bike, onderdeel van Gazelle Pon groep, verwachten ze wel dat bedrijven over de brug gaan komen. Fietsende werknemers zijn productiever en minder vaak ziek. Bovendien besparen werkgevers ook nog eens op de eventuele reiskostenvergoedingen, parkeer- en brandstofkosten.
Nanette (de Jongh Fietsspecialist) tekent aan dat bedrijven ook kunnen besluiten om slechts een deel van de leasekosten voor hun rekening te nemen. Via onze website www.dejonghfietsspecialist.nl kunnen werkgevers informatie aanvragen.
Speed pedelec
De Fietsersbond, die aan de basis stond van deze nieuwe regeling raadt werknemers aan om extra goed na te denken als de werkgever niet alles betaalt. „Als een werkgever maar een deel van de leasekosten wil betalen, dan wordt het al gauw minder aantrekkelijk voor de medewerker tenzij er een heel dure fiets gekocht wordt bijvoorbeeld een speed pedelec. Het voordeel van het leasen is dan dat het onderhoud en de verzekering zijn afgekocht.
De leasefiets kan fiscaal bestaan naast de auto van de zaak waarvan er ongeveer zo'n 700.000 rondrijden. „Leaserijders zijn juist een heel interessante groep", zegt Nanette. Werknemers kunnen een leasefiets naast de leaseauto nemen, vaak hebben ze een leasebudget. Mocht dit niet toereikend zijn dan laat je gewoon het panoramadak achterwege en neem je daarvoor een e-bike in de plaats.