Logo regiozakenwaterland.nl
John de Haan: "Als ondernemer is het belangrijk om mensen om je heen te verzamelen die je op de gebieden waar je minder goed in bent, kunnen adviseren."
John de Haan: "Als ondernemer is het belangrijk om mensen om je heen te verzamelen die je op de gebieden waar je minder goed in bent, kunnen adviseren." ((Foto: Els Broers))

John de Haan: "Heb ik er tot nu toe alles uitgehaald wat erin zit? Volmondig ja!"

Onlangs won zijn bedrijf een belangrijk deel van de openbare Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van OPSPOOR (onderdeel van Stichting Primair Openbaar Onderwijs in de regio Waterland en Oostzaan). John de Haan, directeur van De Haan Facilitaire Dienstengroep BV in Purmerend, is er trots op. Na 44 jaar kan hij nog steeds aanstekelijk enthousiast vertellen over zijn werk. Het kenmerkt zijn ondernemerschap.

John de Haan, directeur van De Haan Facilitaire Dienstengroep, is met drie werkmaatschappijen landelijk actief op het gebied van schoonmaakdienstverlening, maar vooral in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Het bedrijf telt 175 medewerkers en de jaaromzet schommelt rond 9 miljoen euro. Niet gek voor de jongen die op zeventienjarige leeftijd voortijdig stopte met de middelbare school ("Het schoolsysteem paste me niet"), glazenwasser werd en met zijn eerste vakantiegeld een bestelautootje kocht.

De ondernemer bracht het begin van zijn carrière door in loondienst voor verschillende gevelonderhoud- en schoonmaakbedrijven, waarna hij in 2000 de gelegenheid aangreep om voor zichzelf te beginnen. John: "Ik startte als specialist in het schoonhouden van cleanrooms en data centra, een zeer zuivere werkomgeving, waar 100% stofvrij gewerkt moet kunnen worden. In 2002 namen wij het bestaande bedrijf HSO Schoonmaakservice bv hier in Purmerend over en in de loop van de jaren zijn we verder gespecialiseerd in de schoonmaak en housekeeping van hotels, kantoren, instellingen en winkelcentra en in de complexere en risicovollere schoonmaak- en reinigingsactiviteiten."

Proactief

De meest recente economische recessie leek aanvankelijk aan de organisatie voorbij te gaan. John: "Echter, twee jaar na het begin kregen we er alsnog mee te maken. En toen de economie weer aantrok, duurde het bij ons ook weer twee jaar langer voordat dat bij ons merkbaar was." John verklaart het fenomeen uit het feit dat bedrijven sneller bezuinigen op andere kostenplaatsen dan de schoonmaakdienstverlening. "Toch wilde ik de inkopers een stapje voor zijn. Ik heb mijn grootste opdrachtgevers proactief benaderd en in overleg een oplossing gezocht voor het reduceren van de kosten. Dat is gelukt: we zijn mede hierdoor erin geslaagd de orderportefeuille dicht te houden."

Coach, docent, sociaal werker

Gevraagd naar zijn functie geeft John lachend een opsomming van de rollen die hij als algemeen directeur zoal aanneemt: coach, docent, sociaal werker. Samen met zijn managementteam, bestaande uit twee districtsmanagers en een manager bedrijfsbureau, leidt hij de organisatie. John: "Als ondernemer is het belangrijk mensen om je heen te verzamelen die jou op het gebied waar je minder sterk in bent, kunnen adviseren en ondersteunen." Met zijn managementteam voert John wekelijks 'knopenoverleg'. "Dat is het moment dat we knopen doorhakken", legt John uit. "Wat er bij ons momenteel op de agenda staat? Het terugdringen van het ziekteverzuim bijvoorbeeld." De organisatie streeft naar langdurige samenwerkingsverbanden met hun opdrachtgevers. "We hebben opdrachtgevers waar we al 18 jaar voor werken. Ongebruikelijk lang voor een branche waar de samenwerking doorgaans 3 tot 4 jaar duurt. Daar zijn we trots op", aldus de ondernemer. John is open over zijn successen, maar schroomt ook niet om toe te geven dat er een tijd was dat hij niet naar zijn 'onderbuikgevoel' luisterde en teveel vertrouwde op de stand van zaken zoals hem werd voorgespiegeld. Dat leidde tot een lastige tijd in de organisatie. John: "Je kunt er als ondernemer alleen maar van leren: houd altijd zelf de vinger aan de pols!"

Bacteriën

Op dit moment test de organisatie een spectaculaire innovatie in de branche: het gebruik van bacteriologische reinigingsmiddelen, oftewel het schoonmaken met bacteriën. "We vernevelen het product in de schoon te maken kantoorruimten, waarna bacteriën het werk doen. Vervolgens nemen we met een klamvochtig microvezeldoek de oppervlakken af. Je creëert als het ware een bos op kantoor. De eerste luchtmetingen uitgevoerd door een extern gespecialiseerd bedrijf zijn aantoonbaar veelbelovend", zegt John enthousiast. De onderneming zet zich volop in op het gebied van duurzaam ondernemen, met maatregelen om het gebruik van energie, water, chemische middelen en CO2uitstoot te reduceren en alle afvalstromen te recyclen. John besteedt veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Als ondernemer moet je iets terug doen voor de samenleving. Je moet wel iets kiezen wat bij je past. Zo sponsoren wij sinds kort Hulphond Nederland." Hij besluit, terugkijkend op ruim twee decennia ondernemerschap: "Als je me vraagt: heb ik er tot nu toe alles uitgehaald wat erin zit? Dan zegt ik volmondig ja!. Maar we zijn nog niet klaar!"

Meer berichten