Logo regiozakenwaterland.nl
Esmee Geerling
Esmee Geerling ((Foto: ))

Esmee Geerling van Beloved Boetiek: "Ik heb hier mijn plek wel gevonden"

Niet ontmoedigd door het aanbod in de Purmerendse binnenstad of online, verwezenlijkte Esmee Geerling ruim een half jaar geleden haar droom: een eigen bedrijf. Hoewel pas 22 jaar was elke stap in het proces naar haar Beloved Boetiek in de Breedstraat weloverwogen en onderbouwd. Een breed uitgewerkt ondernemersplan, een uitgesproken merkstrategie en natuurlijk dat perfecte pandje…. Zo maakte ze van haar hobby haar werk, hoewel: 'Ik vind dit zo leuk, ik zie het echt niet als werk."

Het had misschien niet zo'n vaart gelopen als niet dit pand op haar pad was gekomen. "Mijn vader kwam het tegen toen hij een nieuw pand zocht voor zijn boekhoudkantoor. Dit heeft twee verdiepingen, dus kantoor boven en winkel beneden was ideaal." Ze hebben het flink onder handen genomen, er onder andere een mooie nieuwe pui in geplaatst, maar het resultaat mag er zijn: sfeervol en gezellig, precies zoals Esmee dat graag wilde. 'Ik heb het ook goed voorbereid. Ik had precies berekend hoeveel ik hier in kwijt kon, tot het aantal hangers aan toe."

Huiswerk

Oorspronkelijk was ze na school een andere richting op gegaan, de kinderopvang. Maar het bleef kriebelen, die eigen modezaak. Nu het zover is, is ze helemaal in haar element. Omdat ze zich wilde onderscheiden van het bestaande aanbod heeft ze vooraf goed haar huiswerk gedaan. Ze zocht merken die in Purmerend nog niet vertegenwoordigd waren. Ze liep alle modewinkels in en uit om te kijken wat er hing, vroeg het na, en mailde de merken die ze interessant vond. Hierbij ging ze af op eigen ervaring, wat ze online tegenkwam, en wat ze niet zelf kende bestelde ze, paste ze en keurde ze. Alles moest passen bij de doelgroep en prijs-kwaliteitverhouding die ze voor ogen had.

Toegevoegde waarde

Werd ze niet een beetje ontmoedigd door het grote aanbod aan mode in Purmerend? "Eerst wel even. Maar ik heb een brede doelgroep; modebewuste vrouwen van elke leeftijd eigenlijk. Ik werk meer op smaak dan op leeftijd. Daarnaast bied ik toegevoegde waarde als het gaat om kwaliteit en pasvorm en heb ik natuurlijk merken in huis die geen andere winkel heeft. En bovendien denk ik dat deze modezaken elkaar juist versterken, het is veel leuker winkelen voor mensen als er veel aanbod is."

Online

Ook de door velen gevreesde opmars van online verkoop schrikt haar niet af. "Er zijn veel mensen die hun kleding toch eerst willen passen, de pasvorm en kwaliteit willen zien. Bovendien kun je online niet zo makkelijk combinaties maken. Hier in de winkel kun je het afstylen en sets maken. Dus de fysieke winkel zal altijd blijven bestaan. Maar ik ben natuurlijk wel online aanwezig. Ik heb er een kleine webshop aan gekoppeld met een deel van het assortiment. Het is ook een soort visitekaartje, waarvan je hoopt dat mensen er juist door naar de winkel komen. Daarnaast ben ik erg aanwezig op social media, ik post dagelijks wel iets. Ik heb een veel wisselende collectie dus er is altijd iets om te laten zien."

Gezellig

Esmee laat Beloved zien waar ze maar kan en doet aan alle activiteiten in de stad mee, van de shopping night tot de wijnroute. "Dat is een mooie manier om mensen binnen te krijgen. Het zet je op de kaart. Ik organiseer ook privé shopavonden, na sluitingstijd winkelen voor vrouwen die overdag druk zijn. Laatst was hier een groep meiden. Ik had alles leuk aangekleed, hapje en drankje erbij, ik maak het gewoon gezellig. Kortom, ik heb mijn plek wel gevonden."

Meer berichten