Advocaten Mulders en Blom weten raad: "Een goed begin is het halve werk"

Algemeen

Allereerst willen wij je namens MuldersBlom advocaten & scheidingsmediation alvast een fijne jaarwisseling en een zeer goed 2020 wensen. Een nieuw jaar staat voor de deur met, naar wij aannemen, bij iedereen weer goede voornemens en frisse moed. Om dit jaar goed te beginnen – en onder het motto: beter voorkomen dan genezen – hebben wij voor jou een aantal praktische tips op een rij gezet om te zorgen dat ook jouw bedrijf alvast met de best mogelijke start kan beginnen:

1. Alhoewel periodieke controle het allerbeste is, adviseren wij het begin van het nieuwe jaar aan te grijpen om arbeidsovereenkomsten, algemene voorwaarden en contractmodellen te laten controleren. Wij zien vaak genoeg dat hierin een verbeterslag te maken valt. Ook als deze in het verleden zijn gecontroleerd, maken wetswijzigingen deze achterhaald. Laat dus controleren of de modellen/contracten (nog steeds) voldoen aan de wettelijke regelgeving. Zo zal, onder verwijzing naar onze één na laatste column, bijvoorbeeld de nieuwe wet Arbeidsrecht in Balans per 1 januari 2020 je niet zijn ontgaan.


2. Dit brengt ons meteen bij het tweede punt: ga er niet vanuit dat een standaardmodel voor jouw specifieke situatie/bedrijf klakkeloos kan worden gebruikt. Contracten zijn maatwerk en hoe beter dit aansluit, hoe meer je aan het contract hebt, mocht iets mis gaan. Je hebt niets aan standaardbepalingen die beide partijen in feite niet begrijpen en bijvoorbeeld niet eens van toepassing zijn.

3. Zorg voor een overzichtelijke administratie, dossiervorming en tijdige archivering. Bij ieder mogelijk toekomstig geschil is het essentieel om te beschikken over de contracten die zijn aangegaan, bewijsstukken en dossiervorming als iets niet goed is gegaan (bijvoorbeeld ten aanzien van de uitvoering van een opdracht of de werkzaamheden van een werknemer). Voor bijvoorbeeld de beoordeling van een werknemer zijn wat ons betreft halfjaarlijkse gedocumenteerde functioneringsgesprekken noodzakelijk.

4. Door overzichtelijk te administreren, is ook duidelijk welke/hoeveel debiteuren jouw bedrijf heeft. Over het algemeen is het minst leuke onderdeel van het werk: 'achter je geld aangaan'. Zorg dat je een vast tijdstip per factuurperiode pakt waarin je de debiteuren herinnert en vervolgens aanmaant. Hierbij is van belang de juiste terminologie te gebruiken, zodat dit voldoet aan een ingebrekestelling, waarbij je op de juiste wijze de buitengerechtelijke incassokosten aanzegt. Vind je dit onderdeel vervelend? Besteed dit dan uit!


5. Zorg voor de werk-privé balans die bij jou past. Dit zal hopelijk ook helpen het aantal scheidingen en andere problemen in de privé situatie te voorkomen. Maak bewust tijd voor je (sociale) relatie(s). Zoek tijdig hulp om te werken aan de relatie indien nodig, zodat dit geen mosterd na de maaltijd wordt, omdat het einde onvermijdelijk is. Bovendien zorgt een fijne thuissituatie voor meer plezier en energie op het werk. Verder kunnen financiële discussies in privé onoverkomelijk lijken, terwijl afspraken met behulp van bijvoorbeeld een mediator ook gemaakt kunnen worden ter voorkoming van een scheiding.

6.Maak aan het begin van het jaar een doelstelling voor jouw bedrijf, het liefst volgens de SMART-methode. Zo is bijvoorbeeld de lezing van Jos Burgers en zijn "Wet van Snuf"ons bijgebleven met als doelstelling: maak één fan per dag en wat je geeft krijg je terug. Vraag jezelf hierbij ook af of de ondernemingsvorm nog wenselijk is en óók of de privérelatie hierop is aangepast. Zo kan het verstandig zijn om na te denken over huwelijkse voorwaarden – die ook tijdens het huwelijk kunnen worden gemaakt – of al dan niet een samenlevingsovereenkomst.

Naar wij hopen wordt dit voor jouw bedrijf zo een onvergetelijk goede start!

Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00