Start van Corona Crisis Denktank voor mkb

Algemeen
Ruud Schoen en Martin Boomkens, de stuwende krachten achter de Corona Crisis Denktank.
Ruud Schoen en Martin Boomkens, de stuwende krachten achter de Corona Crisis Denktank. (Foto: aangeleverd)

Reclame- en marketingbureau Stuwkracht lanceert Corona Crisis Denktank, in het leven geroepen om mkb-ondernemers direct te helpen met het bedenken en creëren van nieuwe producten en diensten en de (online) marketing ervan.Het idee ontstond in de eigen praktijk. Voor hun klant Entrpnr, een financieel adviesbureau met vier vestigingen in Nederland, ontwikkelde Stuwkracht onlangs een campagne die inspeelt op de noden en zorgen van zzp- en kleinere mkb-ondernemers.

Martin Boomkens, oprichter van Stuwkracht en 'reclamemaker in hart en nieren': 'Entrpnr is oorspronkelijk een boekhoudkantoor. Maar wel eentje waar de boekhouding commodity business is. Entrpnr zoekt het veel meer in de toegevoegde waarde en helpt ondernemers om structureel beter te ondernemen. Met marketingadvies, met websites, schuldsanering, met leaseauto's, slimme inkoop en ga zo maar door. Die lijn trokken zij door naar een pakket corona-crisismaatregelen. Entrpnr regelt deeltijd-WW, gaat in gesprek met schuldeisers, biedt juridische hulp, overbruggingskrediet en arbeidstijdverkorting. Dat hebben wij in een social mediacampagne gevat die binnen no time tweehonderd leads opleverde. And still counting!'

Digitale versnelling

Met dat in gedachten ging Stuwkracht verder kijken naar de problemen die nu spelen bij kleine ondernemers. Veel van hen stonden al op het punt om een digitale transitie te maken. In dat proces komt nu een versnelling en daar helpen zij, met hun denktank, bij. ,,We komen met nieuwe businessmodellen, praktische oplossingen en andere verhalen. Die stuk voor stuk antwoord geven op de vragen die bij niet alleen bij de ondernemers leven, maar ook bij hun klanten. We richten webinars in, speciale skyperooms, charteren bezorgdiensten en bedenken nieuwe diensten." Dat doet het bureau, dat gespecialiseerd is in het mkb, met een groep deskundigen die ze per vraag kunnen inschakelen.

,,Soms kunnen we het met z'n tweeën al oplossen (medeoprichter van Stuwkracht, Ruud Schoen, is social media-specialist, red.). Maar de ervaring leert nu al dat we vaker een beroep moeten doen op een bredere groep. Wij werken inmiddels samen met Floris Regouin van TheNewTomorrow (digitale transitiespecialist), Victor Cijs van Boodschapbureau (communicatiestrateeg, waaronder achter de Entrpnr-campagne), Joris Wijte (Google-specialist), Niels Visje (online marketeer), Nienke van der Laag (webspecialist Go2people) én onderzoeksbureau Motivaction, die ons voorziet van de laatste ontwikkelingen en trends binnen het MKB en daarmee een perfecte barometer is voor de stappen die we al dan niet kunnen of moeten zetten."

Corona Crisis Denktank is groeiende

Boomkens vervolgt: ,,Dit gaat verder dan communicatie, dit gaat veel meer over marketing – over omdenken en razendsnel nieuwe producten en diensten bedenken. Of ik al een paar concrete voorbeelden heb? Afgelopen week hebben we voor een muziekschool videolessen via Zoom gemaakt. Een buurtcafé hebben we veranderd in een Skypecafé met een brengbarista; kun je van je cappuccino genieten in gezelschap. En we hebben aan een thuistheater voor een cloud computing IT-bedrijf gewerkt – om een paar voorbeelden te noemen.'

De Corona Crisis Denktank is groeiende; steeds meer deskundigen melden zich aan, aldus Boomkens. Ook zal er actief campagne gevoerd worden om de aandacht van zzp- en mkb-ondernemers te trekken. En ondertussen wordt er ook samengewerkt met Het IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) om hen te helpen ondernemers in nood naar de juiste loketten te gidsen.

Boomkens: ,,Tenslotte zijn we met de denktank ook al betrokken bij een initiatief voor Mindful Consumption, waar zelfs samengewerkt gaat worden met de landelijke overheid. De bedoeling is een beweging in gang te zetten die mensen beter laat nadenken over hun consumptiepatroon: wat koop ik eigenlijk allemaal, wat eet ik en hoe beweeg ik? Want laten we hopen dat deze ongekende crisis uiteindelijk tot iets goeds leidt." (Bron: De Ondernemer, door Nils Adriaans)

Afbeelding
Purmerend krijgt een nieuw Broodfonds voor ondernemers Zakelijk 29 feb, 11:32
Hoe beheers jij jouw bedrijfsrisico's?
Help, paniek in de tent!: workshopavond bedrijfsrisico's van Netwerk Purmerend Zakelijk 28 feb, 10:01
Van links naar rechts: Ruud van der Kruijf, Caroline Wals, Saskia Wals en Richard van Alphen voor het station. Goed zichtbaar is de unieke houten constructie waarmee het project is opgebouwd.
Derde generatie Joh. de Vries opent aan Verzetslaan Avia XPress en Washking wasboxen Zakelijk 28 feb, 09:10
José van den Hurk: "Ik ben er trots op dat wij ook mensen die moeilijk bereikbaar zijn toch in aanraking laten komen met kunst en cultuur."
José van den Hurk neemt afscheid van Cultuurhuis Purmerend Cultuur 23 feb, 12:00
Afbeelding
Informatiebijeenkomst ondernemers versterking brug A7 bij Purmerend Nieuws 23 feb, 11:10
Nico Molenaar over Ronja Philips: 'Vers bloed in het bedrijf is goed en zeker met Ronja'.
Management Sligro voegt met Ronja Philips jeugdige flair toe Nieuws 23 feb, 10:00
Paul Kuijt: "We doen ook ons uiterste best om het onpersoonlijke van online verkoop persoonlijk te maken."
Pontman Schoenen: Voor de echte speciaalzaak is altijd plek Nieuws 22 feb, 16:00
Herstel van het viaduct gaat vijf maanden overlast geven.
Bereikbaarheidsplan A7 Purmerend vanaf 1 april Nieuws 22 feb, 15:00
Hugo van den Berg en Meindert Engberts in het lokaal.
Meindert Engberts: de ondernemer een half jaar voor de klas in Gerrit Rietveld Onderwijs 22 feb, 14:00
Nathalie en Gertjan in de multifunctionele gastenruimte met fraai uitzicht op de Beemster natuur.
Huize Leeghwater: ideale combinatie van natuur, spiritualiteit en verwennerij Nieuws 22 feb, 10:27
Hans Sal en zijn partner Sandra.
Hans Sal van Deitmers Mannenmode: Nooit bij de pakken neerzitten Nieuws 21 feb, 14:50
Marcel ten Brinke
"Ben jij IT-notaris? Kun je dan mijn laptop repareren?" Partnerbijdrage 21 feb, 11:18
Thierry van der Weide
Column VOWA: Nog meer A7 Column 21 feb, 11:00
Afbeelding
Column PRO: De kracht van gezamenlijke inspanningen Column 21 feb, 10:00
Steven Grevenstuk: "Wanneer de Tech Campus er komt zie ik hele goeie mogelijkheden om binnen die nieuwe opzet tot een vorm van samenwerking te komen."
Brok Decor: Champions League van de festivalaankleding Nieuws 20 feb, 16:00
Rachel Hayhoe
Column: Waarom duurt de afwikkeling van een nalatenschap zo lang? Column 20 feb, 13:35

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad