Logo regiozakenwaterland.nl
Robert van Duuren en Niels Bosman, operational manager, in de nieuwe e-sloep
Robert van Duuren en Niels Bosman, operational manager, in de nieuwe e-sloep ((Foto: RodiMedia/NV))

Robert van Duuren, Marken Express: “Met inzet, creativiteit en kwaliteit deze tijd overbruggen ..”

“Het is bedroefd!”, klinkt het in Volendam. Misschien nog zacht uitgedrukt gezien het handjevol mensen dat op deze mooie zomerdag over de Dijk trekt, de bijna lege terrassen en uitgestorven restaurants. De Marken Express, normaal gesproken het bruisende hart vol wachtende mensen, is bijna synoniem voor de leegte die Volendam is overvallen. Alles lag klaar om te beginnen, drie elektrische sloepen waren in aantocht die een nieuw hoofdstuk zouden inluiden voor de rederij. “En opeens valt het stil”, zegt directeur/eigenaar Robert van Duuren. “Het is lastig, maar ik zie het als een uitdaging om er ook onder deze omstandigheden het beste van te maken.”

Hij is opvallend gemotiveerd voor een ondernemer die in alle opzichten de gevolgen van de coronacrisis voor zijn kiezen krijgt. “Ik vind dat je een verplichting hebt als ondernemer om ook in slechte tijden het beste eruit te halen”, benadrukt hij. “In goede tijden hoort men je ook niet tenslotte. Marken Express bestaat sinds 1933 en is een gezond bedrijf. We kunnen de klappen nog aardig opvangen. En we willen best een jaar de broekriem aanhalen. Maar vanaf het moment dat we weer open gingen tot nu draaien we op 5 procent van onze normale omzet. Dat is echt heel zwaar. Met de ondersteuning, waaronder de NOW, komen we niet zo ver. Er werken hier bijna 50 mensen, dat kost ontzettend veel geld. We zullen niet omvallen, maar het blijft lastig en het is heel zuur voor de medewerkers.”

De Marken Express is van oudsher een veerdienst en viel daardoor bij de RIVM-maatregelen onder het OV. Robert: “Maar toen de corona ellende begon werd mensen dringend verzocht om niet naar buiten te gaan als het niet strikt noodzakelijk was. Dan heeft het weinig zin om te varen. Nu we weer uitvaren volgen we alle regelgeving.” Zo zijn mondkapjes verplicht op het schip, deze verstrekt de rederij gratis. De schepen worden na iedere vaart gedesinfecteerd en binnen is alles coronaproof.

Vaste reizigersprogramma

Normaliter bestaat de klandizie van de rederij voor de ene helft uit buitenlandse toeristen en de andere helft uit Nederlanders. “Er zijn heel veel mensen in de regio die ons gebruiken om even met de fiets een rondje te doen", geeft Robert aan. "Wij hebben voor hen ons vaste reizigersprogramma waarmee ze 50 procent korting krijgen. Dat maakt ons tot het meest populaire en betaalbare lokale dagje uit in de regio. Vorig jaar vervoerden we 68.000 mensen met hun fiets. Maar veel Nederlanders zijn nog steeds voorzichtig en bang. En toeristen zijn er natuurlijk bijna helemaal niet.”

Alles gecanceld

Veel schot zit daar voorlopig zeker niet in. “Alle buitenlandse touroperators hebben dit hele verdere jaar alles bij ons gecanceld. Er komt niets naar Volendam. Er zijn wel bedrijven die hebben aangegeven om de dagexcursies vanuit Amsterdam te stimuleren mits de coronaregels het toelaten. Maar dat hangt weer af van hoe Amsterdam omgaat met de regels. Daar is al aangegeven dat zij bang zijn voor een stijgende lijn in het toerisme. Als zij dat gaan weren dan komt er hier ook niets.”

Het blijft dus stil in het tickethuisje. In de haven wacht bovendien een splinternieuwe luxe elektrische sloep op gasten. Marken Express zou dit seizoen starten met E-Boats Volendam. “Het doel was een hop on hop off verbinding met elektrische sloepen tussen de verschillende historische havens: de Countryside Cruise. We hadden net drie e-sloepen aangekocht, daar hebben we er gelukkig twee van kunnen cancelen. We zijn wel begonnen maar omdat het zo rustig is varen we vooralsnog alleen in het weekend met een havenrondvaart. Daar bieden we leuke thema-arrangementen omheen, zoals een loungecruise, high wine of cocktailcruise, met schipper natuurlijk. Leuk voor een bedrijf of vriendenploeg, en voor momenteel maximaal 20 personen in verband met de afstand.”

De collegialiteit in ons team geeft ontzettend veel energie om er het beste van te maken

Het zijn kleine beetjes, maar Van Duuren is niet van plan zich door de coronacrisis te laten kisten. “We gaan met opgeheven hoofd en borst vooruit, om deze tijd te overbruggen. Met inzet, creativiteit en kwaliteit, en zo min mogelijk problemen afwentelen op het personeel. Ik heb een geweldig team. Vanaf dag 1 belden ze me: ik ga niet thuis zitten, wat kunnen we wel doen? We hebben samen alle boten geschilderd, alles klaar gemaakt en opgeknapt, echte collegialiteit. Dat geeft ontzettend veel energie om er toch wat van te maken. We gaan er vol in. Met hoop op het Nederlandse toerisme. We gaan het redden!”, besluit hij stellig.

Meer berichten