Logo regiozakenwaterland.nl
Theo Knook: "De drive heb ik van mijn ouders meegekregen."
Theo Knook: "De drive heb ik van mijn ouders meegekregen." (Foto: Els Broers)

Veerkracht helpt Knook AGF de toekomst in

In augustus vorig jaar verhuisde Knook AGF naar de nieuwe locatie op de Baanstee Noord. Het pand biedt met nieuwe machines en apparatuur alle gelegenheid om de toekomst met vertrouwen tegemoet te gaan. Het bedrijf was dan ook vast van plan om dit jaar te gaan knallen. Knook AGF levert onder meer vers gesneden aardappelen, groente en fruit voor de horeca, hotels, vliegtuigen (businessclass KLM) en festivals.

Het coronavirus gooide roet in het eten. ‘’Wat gebeurt ons nu?’’, was het eerste dat directeur Theo Knook dacht. Lang om bij de pakken neer te gaan zitten had hij niet. “Al vrij snel zaten we met de directie van het bedrijf Vezet, leverancier van onder andere Albert Heijn, om tafel en kregen we het verzoek of we dezelfde dag nog konden bijspringen.”

Hoge werkdruk

Door de hamsterwoede was de werkdruk destijds enorm. Theo, die net een heel groot deel van zijn personeelsleden naar huis had moeten sturen, gaf zichzelf een dag om te recupereren en kon daarna van start. “De fabriek stond te trillen en het was echt zwoegen om aan de vraag te voldoen,”vertelt hij.

Helaas voor het bedrijf was de hamsterwoede van korte duur en kon Theo voor de tweede keer in korte tijd zijn personeel naar huis sturen. “We werken met een vast team en zelfs onze flexibele schil bestaat uit veel vaste mensen. We zijn geen doorloophuis zeg maar. In de 25 jaar als ondernemer, waarin we heus wel eens tegenslag hebben gehad, is dit echt de allergrootste klap.”

Ondernemer in hart en nieren

Theo blijkt echter ook nu weer veerkrachtig te zijn en een ondernemer in hart en nieren. Als 15-jarige begon hij met het bezorgen van aardappelen, groente en fruit bij particulieren. “Dit heb ik zo’n 20 jaar gedaan, alvorens we verder gingen met het echte werk. We zijn in die periode terug gegaan naar onze roots en boden prachtige uitgebreide pakketten met onder andere groente en fruit aan particulieren en bezorgden dit op een professionele manier bij de mensen thuis,” vertelt hij.

Voldoening

Knook AGF biedt meerdere soorten pakketten en producten aan en vergeet hierbij niet andere lokale ondernemers te betrekken in de samenwerking. Zo halen we chocolade, sap en jam uit de nabije omgeving, aardappelen en knoflook uit Beemster en op Moederdag zat er in het pakket een bon van Spijkerman Eten en Drinken voor een kop koffie met gebak. Ze moeten weliswaar alle zeilen bijzetten, maar toch geeft het ondernemen hem weer voldoening, kracht en energie. “Die drive heb ik van mijn ouders meegekregen en daar ben ik dankbaar voor,“ zegt de ondernemer enthousiast.

"Lokale ondernemers kopen veel meer bij ons dan voorheen"

Theo kan merken dat lokale ondernemers loyaal zijn aan elkaar. “Veel meer dan anders kopen lokale ondernemers nu producten bij ons, zoals de lokale snackbar die zijn verse patat bij ons koopt, of het Strawberry Café de aardbeien. Wij denken en helpen graag mee met andere ondernemers in de regio.”

Theo tot slot: "We zullen zeker twee tot drie jaar nodig hebben om weer terug te komen op het oude niveau. We zaten net in zo’n goede flow.”

Meer berichten