Ambachtelijke producten zetten boerderij op de kaart

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Het is een plezierige verrassing voor fietsers wanneer ze bij de dijk langs Volendam stuiten op het schilderachtige Zuivelhuisje bij de boerderij van de familie Willig in Katwoude. Het bevat een automaat waar ze verse Beemsterkaas of de zelfgemaakte yoghurt van de boerderij kunnen kopen. Ernaast staat een tapapparaat dat rauwe melk geeft, rechtstreeks van de koe. Niet alleen ’t Zuivelhuisje aan de weg, maar ook het winkeltje achter de boerderij zijn een initiatief van dochter Diana (25). Ze is niet alleen voorzien van het juiste boerenhart maar ook van een aardige marketingneus.

Diana stak al in haar jeugd na school de handen uit de mouwen op de boerderij. Na haar studie agrarische bedrijfskunde vond ze een baan als agrarisch bedrijfsadviseur voor vijf dagen per week. “Na een poosje vond ik die vijf dagen toch wat eentonig”, vertelt ze. “Ik wilde een dag per week iets anders doen erbij, lekker op de boerderij bezig zijn bijvoorbeeld.”

De Willig-familie maakte al yoghurt en kwark voor eigen consumptie. Diana: “Ik dacht; als ik dat op grotere schaal doe kan ik het verkopen.” Ze volgde een cursus zuivelbereiding voor wat meer achtergrondkennis en de kneepjes van het vak. Volgende stop was bij een dealer in zuivelgrondstoffen. Daar kocht ze een startpakket, waaronder een pan van 20 liter. “Dat vond ik toen wel heel erg veel, 20 liter. Nu staan er twee pannen van elk 300 liter in de bereidingsruimte”, lacht ze. “Dat geeft wel aan hoe het is gegroeid.” Ze zette achter de boerderij een winkel op die elke zaterdag is geopend.

Drukke zaterdagen

Er komen veel mensen in de winkel voor de rauwe, onbewerkte melk, rechtstreeks van de koe. Daarnaast zijn er de eigen producten, zoals yoghurt, chocolademelk en hangop, dit alles aangevuld met streekproducten als jam, honing, granola, bakmixen, biertjes uit Monnickendam en Beemsterkaas. Was het altijd op zaterdag al erg druk, de coronacrisis deed daar nog een schepje bovenop.

Melktap

“Er stond elke zaterdag een lange rij wachtenden buiten. Het was voor veel mensen een soort uitje geworden. Even de geitjes aaien, bij de koeien kijken, wat producten meenemen. Ze wilden ook meer weten over hoe dat allemaal gaat op de boerderij.” Om het de vaste klanten, die wekelijks rauwe melk komen halen, in de drukte tegemoet te komen plaatste ze in ‘t Zuivelhuisje voor op het erf, naast de zuivelautomaat, een melktap. “Dat haalde de druk van de winkel en het was echt een schot in de roos. Door ‘t Zuivelhuisje loopt de omzet nu de hele week door.”

Haar ouders vinden het geweldig. Haar moeder is even druk met yoghurt en chocolademelk maken als Diana zelf, en haar vader vindt het mooi dat hij niet alleen kalfjes op de wereld helpt en de koeien melkt maar ook dat datzelfde eindproduct hier als yoghurt weer wordt verkocht. “Daarnaast vinden wij het belangrijk om te laten zien hoe het toe gaat op een boerderij”, geeft ze aan. “De agrarische sector staat de laatste jaren in een negatief daglicht. Wij willen laten zien hoe het echt is, en dat wij duurzaamheid heel serieus nemen.”

Waterbedden en massage

“Mensen zijn ook altijd verrast bij onze stallen. Onze koeien liggen op waterbedden, er zijn massageborstels voor ze, een duurzame vloer, geïsoleerd dak en zonnepanelen. We willen de kringloop zoveel mogelijk rond krijgen. Veel boeren hebben het zo goed voor elkaar. Maar als mensen het niet zien weten ze het niet.”

Ondertussen heeft ze er aardig de handen vol aan. “Het kost erg veel tijd om alles te maken. Twee keer per week maken we yoghurt, tussendoor chocolademelk en kefir. Op zaterdag sta ik in de winkel, en ik werk nog steeds drie dagen per week buiten de deur. Dan ben ik bij elkaar al zes dagen zoet. Er is zeker veel meer uit te halen, door meer open te zijn of bijvoorbeeld ook karnemelk en boter te maken. Maar ik vind de afwisseling nu leuk, ik zou niet zes dagen in de week yoghurt willen maken. Het is even goed zo. En het is superleuk dat het zo druk is geworden. Dat had ik echt niet verwacht.”

Afbeelding
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen