“Consument wil graag betalen voor service”
F*uck de prijs, leve de service is de titel van het nieuwste boek van marketingdeskundige Paul Moers (64). In het boek doet de auteur rake uitspraken over ondernemers die zich alleen maar focussen op prijzen, maar die vergeten dat de consument juist meer gebaat is bij service en daar best wel wat meer voor wil betalen. Gevraagd naar het waarom van de structurele prijzenslag van bedrijven antwoordt Moers in een gesprek met Regio Zaken: “Het is luiheid, lafheid en getuigt van weinig strategische visie. Erger nog vind ik dat het kwartje niet valt.”
Marketingdeskundige Paul Moers hekelt in nieuwste boek prijsdumpers
Wat Paul Moers de lezers van zijn nieuwste bundel duidelijk wil maken is dat hij van mening is dat we moeten leren van Corona. “Waar we nu mee bezig zijn, om producten vanuit slechte betaalde arbeid, bijvoorbeeld uit India hierheen te halen, is puur gif. Dat geldt niet alleen voor de consumentenmarkt, ook business to business gaat het helemaal mis.”
Mensen snappen het
Laten we eens naar eerlijke prijzen gaan kijken, luidt de boodschap van Moers, die eerder met zijn boeken ‘De wet van de Paracetamol’ en ‘Werk aan de winkel’ iedereen wakker probeerde te schudden. Met CoolBlue, Rituals en De Bijenkorf benoemt hij twee voorbeelden van bedrijven die het in zijn beleving heel goed snappen. “Deze bedrijven hebben de scherpe prijzen laten varen en zijn goed in service. En het mooie is dat de mensen snappen dat de prijs dan wat hoger ligt”, aldus Moers.
In Duitsland prijst hij supermarktketen Penny. Moers: “De CEO van Penny erkent simpelweg dat hij zelf onderdeel van het probleem is. Dat zouden de prijsdumpers in Nederland zich ook eens moeten afvragen. Het is over het algemeen hopeloos gesteld hier.”
De auteur en marketingsdeskundige heeft uitgerekend dat 80% van de bedrijven in ons land over prijs communiceert. Aan de andere kant weet Moers dat 90% van de Nederlanders graag meer wil betalen mits de service goed is.” Hij meent dat bedrijven steeds meer verzeild raken in een negatieve prijsspiraal in de race to the bottom. Dit heeft dramatische neveneffecten zoals milieuproblemen, slechte arbeidsomstandigheden, dierenleed, etc. Om dat te doorbreken is excellente service leveren een waardevolle oplossing, nee … een must.
Excellente service biedt kansen
F*uck de prijs, leven de service laat zien dat bedrijven het niveau van hun service vaak overschatten en nauwelijks in de gaten hebben waar ze nu precies tekortschieten. Het bieden van excellente service biedt veel meer kansen dan bedrijven nu zien en klanten zitten daar wel degelijk op te wachten. “Er wordt tè eendimensionaal gekeken. Een service organisatie moet je bouwen en dat begint bij service leiderschap. Bovendien moet je niet alleen je service echt waarmaken, maar ook leren verkopen. Service mogelijkheden zijn eindeloos, maar vragen creativiteit. Een boek bomvol modellen, voorbeelden en praktische tips hoe je als bedrijf of organisatie écht dienstbaar kunt worden en klanten aan je kunt binden en dat tegen wél een goede prijs.”
Paul Moers behoort tot de meest prominente marketingdeskundigen in ons land. Hij heeft een brede ervaring binnen de totale voedselketen. Hij werkte onder andere als sales- en marketingmanager voor Cacao de Zaan, deed de overstap naar Unilever. Hier werkte hij eerst als Unit Manager speciality Oils & fats. In 1993 werd hij directeur voor de margarine- en bakkerij-activiteiten voor Unilever in Zuidoost-Azië. Na Unilever ging hij aan de slag bij Albert Heijn en Gall & Gall. Bij dit laatste bedrijf was hij algemeen directeur.
Interpolis Glashelder
Vervolgens was Moers gedurende 5 jaar verbonden aan de MBA in Copenhagen en is hij sinds 1999 zelfstandig consultant. Op zijn cv prijken succesvolle exercities. Hij hielp het merk Interpolis (Interpolis Glashelder) op de kaart te krijgen, zette het Jumbomerk helder neer en werkte aan de positionering van het Nieuwe Hoog Catharijne en de Bijenkorf. Sinds 2010 is hij directeur van Paul Moers Strategic marketing Services. Hij schreef tot dusverre ook 10 boeken. Nummer 11 is onderweg.
F*uck de prijs, leven de service kost € 22,95 en is te bestellen in de webwinkel van www.ad.nl Lezers van Regio Zaken kunnen in aanmerking komen van een exemplaar van het boek door een e-mail te sturen naar redactiepurmerend@rodi.nl Zet er wel bij waarom je het boek graag wilt hebben.