“Consument wil graag betalen voor service”

Algemeen
Paul Moers is een marketing-autoriteit.
Paul Moers is een marketing-autoriteit. ((Foto: Vincent Jannink))

F*uck de prijs, leve de service is de titel van het nieuwste boek van marketingdeskundige Paul Moers (64). In het boek doet de auteur rake uitspraken over ondernemers die zich alleen maar focussen op prijzen, maar die vergeten dat de consument juist meer gebaat is bij service en daar best wel wat meer voor wil betalen. Gevraagd naar het waarom van de structurele prijzenslag van bedrijven antwoordt Moers in een gesprek met Regio Zaken: “Het is luiheid, lafheid en getuigt van weinig strategische visie. Erger nog vind ik dat het kwartje niet valt.”

Marketingdeskundige Paul Moers hekelt in nieuwste boek prijsdumpers

Wat Paul Moers de lezers van zijn nieuwste bundel duidelijk wil maken is dat hij van mening is dat we moeten leren van Corona. “Waar we nu mee bezig zijn, om producten vanuit slechte betaalde arbeid, bijvoorbeeld uit India hierheen te halen, is puur gif. Dat geldt niet alleen voor de consumentenmarkt, ook business to business gaat het helemaal mis.”

Mensen snappen het

Laten we eens naar eerlijke prijzen gaan kijken, luidt de boodschap van Moers, die eerder met zijn boeken ‘De wet van de Paracetamol’ en ‘Werk aan de winkel’ iedereen wakker probeerde te schudden. Met CoolBlue, Rituals en De Bijenkorf benoemt hij twee voorbeelden van bedrijven die het in zijn beleving heel goed snappen. “Deze bedrijven hebben de scherpe prijzen laten varen en zijn goed in service. En het mooie is dat de mensen snappen dat de prijs dan wat hoger ligt”, aldus Moers.

In Duitsland prijst hij supermarktketen Penny. Moers: “De CEO van Penny erkent simpelweg dat hij zelf onderdeel van het probleem is. Dat zouden de prijsdumpers in Nederland zich ook eens moeten afvragen. Het is over het algemeen hopeloos gesteld hier.”

De auteur en marketingsdeskundige heeft uitgerekend dat 80% van de bedrijven in ons land over prijs communiceert. Aan de andere kant weet Moers dat 90% van de Nederlanders graag meer wil betalen mits de service goed is.” Hij meent dat bedrijven steeds meer verzeild raken in een negatieve prijsspiraal in de race to the bottom. Dit heeft dramatische neveneffecten zoals milieuproblemen, slechte arbeidsomstandigheden, dierenleed, etc. Om dat te doorbreken is excellente service leveren een waardevolle oplossing, nee … een must.

Excellente service biedt kansen

F*uck de prijs, leven de service laat zien dat bedrijven het niveau van hun service vaak overschatten en nauwelijks in de gaten hebben waar ze nu precies tekortschieten. Het bieden van excellente service biedt veel meer kansen dan bedrijven nu zien en klanten zitten daar wel degelijk op te wachten. “Er wordt tè eendimensionaal gekeken. Een service organisatie moet je bouwen en dat begint bij service leiderschap. Bovendien moet je niet alleen je service echt waarmaken, maar ook leren verkopen. Service mogelijkheden zijn eindeloos, maar vragen creativiteit. Een boek bomvol modellen, voorbeelden en praktische tips hoe je als bedrijf of organisatie écht dienstbaar kunt worden en klanten aan je kunt binden en dat tegen wél een goede prijs.”

Paul Moers behoort tot de meest prominente marketingdeskundigen in ons land. Hij heeft een brede ervaring binnen de totale voedselketen. Hij werkte onder andere als sales- en marketingmanager voor Cacao de Zaan, deed de overstap naar Unilever. Hier werkte hij eerst als Unit Manager speciality Oils & fats. In 1993 werd hij directeur voor de margarine- en bakkerij-activiteiten voor Unilever in Zuidoost-Azië. Na Unilever ging hij aan de slag bij Albert Heijn en Gall & Gall. Bij dit laatste bedrijf was hij algemeen directeur.

Interpolis Glashelder

Vervolgens was Moers gedurende 5 jaar verbonden aan de MBA in Copenhagen en is hij sinds 1999 zelfstandig consultant. Op zijn cv prijken succesvolle exercities. Hij hielp het merk Interpolis (Interpolis Glashelder) op de kaart te krijgen, zette het Jumbomerk helder neer en werkte aan de positionering van het Nieuwe Hoog Catharijne en de Bijenkorf. Sinds 2010 is hij directeur van Paul Moers Strategic marketing Services. Hij schreef tot dusverre ook 10 boeken. Nummer 11 is onderweg.

F*uck de prijs, leven de service kost € 22,95 en is te bestellen in de webwinkel van www.ad.nl Lezers van Regio Zaken kunnen in aanmerking komen van een exemplaar van het boek door een e-mail te sturen naar redactiepurmerend@rodi.nl Zet er wel bij waarom je het boek graag wilt hebben.

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28