Met simpele omgangsvormen groeit Kubbinga B.V. uit tot een wereldspeler

Algemeen
Edwin Boelsz (links) en Leo Kubbinga tussen de fietsen in de showroom in Volendam.
Edwin Boelsz (links) en Leo Kubbinga tussen de fietsen in de showroom in Volendam. (Foto: Han Giskes)

Vertrouwen, respect, positief blijven, gelijkwaardig aan de ander voelen en vooral normaal doen. Het zijn deze op het oog simpele omgangsvormen die het Volendamse bedrijf Kubbinga B.V. hebben gebracht waar het nu staat. Het heeft de onderneming, die onder de paraplu E&L Cycles kwalitatief hoogstaande, veilige en kleurrijke kinderfietsen (van het merk Volare) ontwerpt, produceert en in 28 landen uitzet, bepaald geen windeieren gelegd. De sleutel tot het succes? “Voel je niet beter of groter dan de ander, werk altijd samen en doe dat met respect”, steekt directeur Edwin Boelsz van wal.

Kubbinga B.V. uit Volendam ontving begin van dit jaar de Ondernemersprijs 2019 van de Vereniging Ondernemend Waterland (VOWA). Nog geen twee maanden eerder won het bedrijf, als lid van de Industrie- en Bedrijvengroep Edam-Volendam, de zogeheten IBEV-prijs. Bij die gelegenheid ging Edwin Boelsz compleet uit z’n dak. Als overkoepelend winnaar van de VOWA reageerde Boelsz ingetogener. Regio Zaken stelde Kubbinga bij die laatste gelegenheid een reportage in het goed gelezen en geprezen magazine Regio Zaken in het vooruitzicht.

Bij de basis blijven

Tijdens het eind september gehouden interview werd rap duidelijk dat het Volendamse bedrijf niet alleen wereldwijd succesvol is. Menselijkerwijs gesproken is het net zo mooi dat Kubbinga B.V. groot is geworden door vooral bij de basis te blijven. Gezamenlijk optrekken en de ander minstens net zoveel gunnen. Die werk- en zienswijze deed en doet nog steeds de gunfactor tot grote hoogte stijgen. Boelsz: “Wij hoeven niet als de grote winnaar uit een deal te komen. Het is altijd een samenspel. We merken dat die manier van zaken doen in de hele wereld wordt gewaardeerd.”

Het bedrijf werd in 1948 opgericht door het echtpaar Kubbinga, de ouders van Leo Kubbinga. Leo is in alles de rechterhand en misschien ook nog wel het geweten van Edwin Boelsz. Beiden hebben aan een blik genoeg om te weten wat de ander denkt en hoe hij vervolgens handelt. Anders gezegd: Boelsz en Kubbinga vormen een gouden tandem. ‘See is what you get’ is op beiden van toepassing; niks dubbele bodem of dubbele agenda. Edwin Boelsz inhakend: “Maar dat geldt ook voor al onze collega’s. Er is er niet eentje die het in zijn hoofd haalt om naast z’n schoenen te lopen”, zegt hij lachend.

Miljoen ballen per jaar

Naast de kinderfietsen van Volare, die in de hele EU en ver daarbuiten ‘booming’ zijn, produceert en levert Kubbinga jaarlijks een slordige miljoen ballen, containers vol met fietsbellen, wielerhelmen en andere sportartikelen. De ballen zijn te koop bij tal van filiaalbedrijven (onder andere Action) in binnen- en buitenland.

Kubbinga begon destijds met een agenturenhandel exclusief voor het voormalige Oost-Duitsland. “Mijn ouders waren succesvol als vertegenwoordiging van speelgoed. Tot de muur in 1989 viel. Daarna is het in het oosten van Duitsland heel slecht gegaan, maar vanaf 1995 werd alles anders”, vertelt Leo Kubbinga.

Nadat Edwin Boelsz het bedrijf overnam veranderde Kubbinga van agenturenhandel naar het zelf ontwerpen en inkopen van kinderfietsen en sportartikelen. De eerste met wie zaken werd gedaan was speelgoedgigant Bart Smit, niet geheel toevallig familie van Boelsz. “We kregen opdracht om een jongens- en meisjesfiets te produceren die voldeed aan alle hoogste Europese eisen. Het werd onmiddellijk een succes. Het duurde geen jaar of we zaten aan tafel bij Intertoys en Top 1 Toys. De Volare-fietsen zijn niet aan te slepen. En wat we vanaf het begin hebben gesteld, is dat elke verdiende euro zou worden gebruikt om mallen te maken voor nieuw te ontwerpen modellen”, aldus Edwin Boelsz.

Ontwerpen in eigen huis

Alle fietsen worden in eigen huis ontworpen, van schroefje tot eindproduct. Fabricage van de fietsen vindt plaats in de fabriek op de Filipijnen. Volare kinderfietsen zijn in Nederland onder andere te koop bij Gamma, Halfords, Bol.com, Intertoys en vele grote websites. Kubbinga maakt complete kinderfietslijnen voor grote wereldmerken als Disney, Marvel, Nickelodeon, eOne, Warner Bros etcetera en is Europees marktleider met dit sortiment. De fietsen onderscheiden zich doordat de frames speciaal zijn ontworpen voor zeer specifieke leeftijdsgroepen. Naast het merk Volare levert E&L Cycles kinderfietsen van de merken Salutoni, Yipeeh, Kanzone en Corvino. Leo Kubbinga: “Kwaliteits kinderfietsen voor een betaalbare prijs. Komt bij dat onze producten tijdens het productieproces voortdurend onder een strenge kwaliteitscontrole staan. Bovendien worden ze gecertificeerd en gekeurd door onafhankelijke onderzoeksinstituten als TUV en SGS.”

Als Edwin en Leo teruggaan in de tijd hoeven ze over de begintijd niet lang na te denken. “We begonnen in 1995 met een lege fabriekshal in de Filipijnen en hadden één doel, namelijk de markt aanvallen. Want die was in die tijd in handen van het merk Loekie. Maar na de introductie van de Volarefiets bij mijn oom Bart Smit ging het als de brandweer. Binnen een jaar leek het alsof iedereen zaken met ons wilden doen. Datzelfde overkwam ons in hetzelfde jaar met de ballen. Het was een legendarisch jaar. In de tien jaren hebben we stapje voor stapje de markt in Nederland, België en Duitsland veroverd.”

Inmiddels weten ze bij Kubbinga hoezeer de klanten het bedrijf vertrouwen. “We krijgen positieve signalen en dat vertaalt zich ook in het percentage trouw van de klant; 99,6%. Dat is heel hoog en daar zijn we apetrots op.”

Tijdens corona doorproduceren

Waar Corona overal in de wereld de alarmbellen op rood zette, besloot Kubbinga juist door te produceren. “Er was grote paniek in de fabriek en onder onze klanten. Ik heb er wel een paar slapeloze nachten van gehad, maar toen we eenmaal het besluit hadden genomen om gewoon door te gaan produceren en leveren, konden we ons geluk niet op. Om over het geluk van onze klanten maar te zwijgen, want zij begrepen er eerst geen barst van, maar zijn ons zo dankbaar dat we door zijn blijven draaien. Ook dat wekt een zekere mate van vertrouwen”, legt Edwin uit.

De Brexit in het Verenigd Koninkrijk is ook weer zo’n dingetje. Echter niet bij Kubbinga. “We zijn er onlangs nog geweest. We hebben gezegd: dat jullie uit de EU stappen brengt veel problemen met zich mee. Maar wij lossen het op en zien nieuwe mogelijkheden om de levering met Engeland op een goede en verantwoorde manier voort te zetten.”

Eigen filosofie volgen

Heeft Kubbinga B.V. toekomstplannen? “Wat dacht je! We willen met fietsen nog veel groter worden. In 2021 ligt de focus op het lagere- en hogere segment kinderfiets. We zien nu al de positieve resultaten ervan. Maar nog belangrijker is dat we onze eigen filosofie blijven volgen. Wat de consument wil gaan wij maken. Dat is nooit anders geweest en zal nooit anders zijn.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen