Farid Heinsius, de Presentatiemaker “Een goede presentatie is dansen op de maat van de muziek”

Algemeen
Afbeelding
Farid Heinsius. (Foto: Han Giskes)

‘Iedereen kan een presentatie maken, alleen de wijze waarop maakt het verschil.’ Het staat groot op het raam van zijn kantoor in Purmerend. Farid Heinsius, de Presentatiemaker, wil het maar benadrukken. Want een PowerPoint is bij veel bedrijven zo in elkaar gezet tegenwoordig, maar echt over nagedacht wordt er niet. Er zijn nogal wat valkuilen, maar sterker nog; uit een goede presentatie is veel winst te behalen.

“De grootste fout die mensen maken is, een dag van tevoren even snel een presentatie in elkaar zetten”, steekt Farid van wal. “Dat worden dan natuurlijk vaak saaie PowerPoints. Een witte achtergrond, wat stuiterende plaatjes hier en daar, en heel veel bulletpoints, dat is makkelijk want dan vergeet je niets. Probleem wanneer je die allemaal in de PowerPoint zet is dat je ze gaat oplezen. En je publiek leest ze tegelijkertijd ook. Dan luisteren ze dus niet meer naar je. Er gebeuren heel veel dingen op zo’n moment en dat is niet de bedoeling in het kader van het geven van een slimme presentatie.”

Effectieve PowerPoints

Het is de start van een verlichtend gesprek waarin de, bij Farid bijna onherkenbare, PowerPoint en de presentatie ervan als marketingtool een nieuwe lading krijgt. Niet alleen voor de mkb’er die zijn bedrijf wil presenteren, maar voor complete salesteams die met een effectieve PowerPoint goed voorbereid hun ronde langs klanten doen. Die met minder voorbereidingstijd leidt tot een effectief gesprek, wat weer leidt tot nieuwe klanten en meer winst. Vanuit zijn eigen achtergrond als accountmanager en trade marketeer bij onder andere Albert Heijn en Cono Kaasmakers, kent hij de kneepjes van de sales en marketing. 

Wat is het doel?

“Belangrijk is dat mensen eerst nadenken over het doel dat ze willen bereiken met de presentatie. Ik zeg tegen klanten: begin gewoon eerst eens een paar steekwoorden op papier te zetten. Zo kom je tot de kern van wat je wil bereiken en welke actie je er uiteindelijk uit wil krijgen. In die zin raakt een PowerPoint heel erg aan de marketing.” Ook de inhoud schrijf je eerst op, “voor je alle vijftig slides gaat maken. Daar kunnen er namelijk vaak al een stuk of veertig uit. Omdat ze niet je doel ondersteunen. En niet bijdragen aan de actie die je wil. Ze zijn overtollig. Verdiep je daarbij in de overkant. Wie zitten daar? Wat willen ze weten en wat wil jij dat ze weten?”

Alle accountmanagers hetzelfde verhaal, aangepast op elk scenario

Blauwdruk

Vooral bij salesteams waarvan de accountmanagers elk apart de weg op gaan naar de klanten speelt een goede presentatie een grote rol. “Allereerst is daar belangrijk dat alle accountmanagers hetzelfde verhaal vertellen onderweg”, licht Farid toe. “Bovendien is elk gesprek, en elke klant anders. Wat zijn alle scenario’s die je kunt tegenkomen op een dag en wat heb je mee om aan te bieden? Het verhaal dat zij vertellen onderweg moet inzichtelijk worden gemaakt, het is dus de blauwdruk van alles.”

Tekst loopt door onder afbeelding


Bijschrift - Han Giskes

Digitaal salesboek

Daarbij kies je vervolgens de juiste presentatievorm. Farid: “Als je bijvoorbeeld schroeven, zagen en hamers verkoopt en het blijkt dat iemand alleen is geïnteresseerd in hamers, moet je niet eerst uitgebreid over schroeven en zagen praten omdat die toevallig eerst voorbij komen in je presentatie. Dan is je klant bij de schroeven al afgehaakt. Je moet alle verhalen in je presentatie hebben, met de mogelijkheid ter plekke te kiezen wat het meest relevant is. Dan krijg je een digitaal salesboek. Dat kan best uitgebreid zijn, maar dat geeft niet omdat je er alleen uithaalt wat je op dat moment nodig hebt.”

Vormgeving is cruciaal

Hij demonstreert een indrukwekkende presentatie die hij heeft gemaakt voor een klant. Het komt over als een website, maar is toch echt gewoon een PowerPoint, met een mooie vormgeving en een heldere, overzichtelijke routing. “De vormgeving is cruciaal”, geeft Farid aan. “Als je geen aantrekkelijke slides hebt om naar te kijken is het moeilijk de boodschap over te brengen. Ik vergelijk het wel met dansen. Dat doe je op de maat van de muziek. Zit je ernaast dan ziet het er niet uit. Je presentatie moet ondersteunend zijn, niet leidend. In deze PowerPoint zitten alle belangrijke onderdelen van het bedrijf, en met een klik op de juiste knop kom je waar je wil zijn. En het mooie is, iedereen werkt met PowerPoint en kent het, dus ze kunnen het zelf wanneer nodig aanpassen.”

Aandacht klant vasthouden

Wanneer de presentatie gereed is wordt er getraind. “De ondernemer of het team geef ik een presentatietraining zodat ze de juiste knoppen kunnen gebruiken. Dat geldt zowel 1 op 1 aan tafel met een klant, als op een podium. In het eerste geval, wanneer je met een klant zit, is het handig van tevoren te vragen waarover hij het wil hebben. Dan geef je diegene het gevoel dat hij mee doet in het gesprek. En jij weet welke elementen uit je presentatie je moet aanspreken. Dan kun je misschien gelijk die schroeven en zagen laten zitten en in één keer naar de hamers gaan, waarmee je de aandacht van de klant vasthoudt.”

Je moet alle verhalen in je presentatie hebben, met de mogelijkheid ter plekke te kiezen wat het meest relevant is

Trucjes op het podium

Een podiumpresentatie is een wat ander verhaal. Die gaat niet iedereen even goed af. Wat doe je daar wel en wat niet? Farid legt het beeldend uit, hij heeft er duidelijk ervaring mee. “Het meest makkelijke trucje is om alleen te bewegen als dat een reden heeft. Je ziet vaak bij presentaties dat mensen een beetje ijsberen over het podium. Dat leidt enorm af. Blijf op één vaste plek staan waar je je verhaal vertelt. Maar je kunt van links naar rechts bewegen als je bijvoorbeeld een tijddimensie wil aanduiden, of verschillende fases in een proces. Daar kun je mee leren spelen. En je kunt van achter naar voor bewegen wanneer je iemand wat persoonlijker wil aanspreken.”

PowerPoint op zoom

Met zijn werkervaring, observaties, studies en eigen persoonlijkheid heeft Farid met De Presentatiemaker een uniek bedrijf in de markt gezet. “In de jaren dat ik voor mezelf werk heb ik alles steeds meer verfijnd en weet ik steeds beter wat wel en wat niet werkt.” Op de valreep wil Farid nog even een tip meegeven voor de vele huidige online meetings. “Zoom is een mooi instrument voor salesmensen om hun scherm te delen en de presentatie te laten zien. Maar dan zijn er wel wat zaken om rekening mee te houden. Zorg voor een goede belichting en vooral zet je laptop op ooghoogte zodat je recht voor de camera zit. Veel mensen in een meeting kijken niet in de camera, dat is wanneer je mensen aanspreekt wel iets om op te letten.” En nog iets: “Pas de PowerPoint voor online aan met een donkere achtergrond en witte letters, dat is prettiger voor de ogen en de witte tekst springt er goed uit. En maak de tekst tegelijk ook wat groter, dat leest beter, desnoods zet je er minder tekst op.”

Maar dat is niet erg, want online kun je alle bulletpoints gewoon op je spiekbriefje naast je toetsenbord hebben liggen, als je daarna maar weer in de camera kijkt… Bedankt Farid!

https://depresentatiemaker.nl/


Wat doe je wel en niet op een podium? Farid laat het beeldend zien. (Foto: Han Giskes)

Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00