“Wij maakten een bizarre groeispurt door ”

Algemeen
Afbeelding
Annemarie van de Bunt. (Foto: Els Broers)

In Uitgelicht: Annemarie van de Bunt, Suez Thee

Suez Thee was ooit de naam van een theewinkel/grossier die tot de eerste wereldoorlog was gevestigd in Den Haag. De naam viel bij Annemarie van de Bunt op de deurmat in de vorm van een ansichtkaart van familie. Precies op het moment dat ze bezig was een naam te bedenken voor de high teas die ze verzorgde. Nu dekt het de lading van haar eigen handel. Ze verkoopt sinds zes jaar losse thee en passende accessoires via haar webshop en via wederverkopers. Een handel die juist afgelopen jaar een enorme boost kreeg. “We maakten echt een bizarre groeispurt door”, zegt Annemarie.

“Voor corona toesloeg leverde ik veel aan horeca, kantoren en ook schoonheids- en kapperssalons”, vervolgt ze. “Dat kwam voor een groot deel stil te liggen. Maar daarentegen schoot de omzet bij mijn wederverkopers omhoog. Dat zijn bijvoorbeeld boerderijwinkels die hun handel juist zagen opbloeien tijdens corona. En ook de online verkoop is ontzettend gestegen. Ik mag dus zeker niet klagen, al vind ik het vreselijk voor de getroffen branches.”

Heel andere beleving

Annemarie was een echte koffiedrinker, voor ze zeven jaar geleden voor het eerst een kopje ‘losse’ thee in handen kreeg. “Dat kende ik helemaal niet. Het geeft een heel andere beleving.” Ze bestelde eerst de thee voor zichzelf, kort daarop startte ze met high teas. Door gezondheidsproblemen werd dat fysiek te zwaar zodat ze daarmee moest stoppen. “Maar ik ging nog wel even naar een koffie- en theebeurs. Daar ontmoette ik de importeur van ‘mijn’ thee. We raakten aan de praat en ze vroegen of ik het wilde gaan verkopen. Ze stelden online voor, gaven me een pakket met proefsamples mee en ik mocht er over nadenken.” Ze was er echter snel uit.

Ik heb veel verstokte koffiedrinkers hier gehad die vaste klant werden

Aangenaam verrast

Wat is er zo bijzonder aan losse thee? Annemarie: “Het is niet alleen veel lekkerder, en zonder kunstmatige toevoegingen, maar het heeft ook veel toegevoegde waarde. Dat begint al wanneer je het blikje opent en de geur vrij komt. Het is heel anders dan even een zakje heen en weer door een kop heet water. Belangrijk is ook de temperatuur van het water, die kan per theesoort verschillen om de lekkerste smaak te krijgen. En geloof me, ik heb veel verstokte koffiedrinkers hier langs zien komen die niets met thee hadden en daarna, aangenaam verrast, weggingen met tassen vol thee en vaste klant werden. Veel mensen denken ten onrechte dat losse thee veel duurder is dan een zakje. Uiteindelijk betaal je hetzelfde.”

Van acht naar ruim honderd soorten

Ze startte met acht soorten thee, na drie maanden had ze er 25 en nu, zes jaar later, verkoopt ze meer dan honderd soorten van drie leveranciers. “Verkocht ik eerst van een smaak één of twee kilo, nu verkoop ik er zes tegelijk.” Ze heeft veel vaste klanten, in Purmerend en Waterland maar steeds vaker van verder weg. De sterke groei van het bedrijf zorgde voor logistieke problemen thuis, van waaruit ze het bedrijf runt. “Ik heb een vulmachine aangeschaft omdat het onmogelijk werd de zakjes handmatig te vullen. Ook zijn we onlangs verhuisd, van Purmerend naar Oosthuizen. Daar heb ik een apart kantoor, en ruimte genoeg voor de bulkopslag. Daarnaast heb ik een theekamer beneden waarin al mijn producten staan en waar klanten kunnen langs komen om te proeven en te kopen.”

Losse thee is niet alleen veel lekkerder, het geeft een heel andere beleving

Meer groeien

Toch wil ze nog meer groeien. “Maar dat moet je wel organiseren. Ik zou graag in ieder geval het laatste kwartaal van het jaar buitenshuis werken. Vooral omdat ik vorig jaar bedacht Adventboxen te maken met thee. Dat heb ik geweten. Ik lanceerde het plan op 3 september en rekende op ongeveer 75 verkopen. Dat werden er 175. En dat naast je gewone werk voor de wederverkopers en de webshop. Nu ben ik dus voorbereid. Ik ben nu al begonnen met de plannen, een grafisch ontwerp, en het testen en proeven van de thee. Zodat we goed voorbereid zijn en ons niet weer over de kop hoeven te werken”, lacht ze.

www.suezthee.nl

Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00