Margreet en Marcel voor Choconista: niet te missen...
Margreet en Marcel voor Choconista: niet te missen... (Foto: RodiMedia/NV)

Choconista: chocolade als haute couture

Algemeen

Ze noemen het zelf ‘chocolade couture’ en daarmee is geen woord teveel gezegd. Margreet van der Mooren is geen ‘gewone’ chocolatier’, ze creëert haar chocoladeproducten op kunstzinnige wijze. En samen met echtgenoot Marcel is ook daaromheen een luxe, sfeervolle wereld geschapen die elk product een hoog cadeaugehalte geeft. Daar worden ze allebei erg blij van. De basis van hun bedrijf is de webshop, maar nu ze sinds een aantal weken hun studio op bedrijventerrein de Koog hebben verhuisd, en deze hebben voorzien van een opvallende in stijl aangepaste showroom en gevel is al dat moois zichtbaar geworden voor iedereen. “Dat is heel fijn, want de reacties van mensen geeft veel energie. Al het enthousiasme doet zo goed.”

Don’t forget to smile

Het heeft alles erop en eraan; een studio, waar vanaf oktober ook workshops worden gegeven, een inpakruimte en een showroom voor het afhalen. “Het is een echt chocolade atelier”, vertelt Marcel. “We maken hier alles zelf met de hand, en maken alles klaar voor de bezorging, dat vraagt ook wel wat ruimte. Daarom kozen we voor het bedrijventerrein en niet voor de binnenstad. Bovendien richten we ons naast de particulieren sterk op de bedrijven, met bijvoorbeeld kerst- en relatiepakketten en speciale opdrachten, dus de bedrijfsomgeving is voor ons ideaal.”

Kansen

Marcel en Margreet zijn al jaren ondernemers. Waar zij de creatieve kar het meest trekt, heeft Marcel als bedrijfskundige meer de zakelijke kant en met name de marketing als passie. “Creativiteit en ondernemerschap zit in ons bloed”, vervolgt Marcel. “We hebben honderden ideeën waarvan je er altijd maar een paar kunt uitvoeren. Maar wij zien redelijk goed in waar de kansen liggen.”

Passie

Dat Margreet zo’n toegewijde en artistieke chocolatier is geworden komt niet uit de lucht vallen. Ze kookte privé al de sterren van de hemel en besloot daarom een opleiding te volgen tot chef kok. Tijdens die opleiding hadden de desserts en met name ook de styling ervan al haar voorliefde, maar ook werd ze er verliefd op chocolade. “Ik wilde met mijn opleiding in de horeca iets gaan doen”, geeft ze aan. “We hadden al allerlei plannen op papier, waren er erg mee bezig, maar toen kwam corona. Alle deuren gingen dicht. Wat te doen? Dus ik zat veel achter de laptop, nadenken, brainstormen. Wat ik zeker wist; koken, foodstyling, eigenlijk alles wat met eten en met name desserts te maken heeft is mijn passie. De cakewereld kende ik al maar de ins en outs van chocolade nog niet. Via internet kwam ik terecht bij andere chocolatiers en ging ik me erin verdiepen. Ik heb de technische opleiding online gedaan tijdens de coronatijd, ik ging er echt vol in, daarna hebben we bekeken wat wij aan machines nodig zouden hebben. Daarvoor zijn we naar Italië geweest, en ook daar heb ik cursussen gevolgd en me verder ontwikkeld.”

Tekst loopt door onder afbeelding


(Foto: aangeleverd)

Creativiteit

Het mooiste van chocolade vindt Margreet dat je er werkelijk alles van kunt maken. “Je hoeft daar zeker niet standaard in te blijven, met voor de hand liggende zakjes chocolade of bonbons, al hebben we dat natuurlijk ook. Maar wanneer je je creatieve hoek er in gooit, dan wordt het wel wat complexer, dan kost het maken meer tijd en is het ondernemen lastiger. Maar ik heb gemerkt dat er wel een zekere flow in zit. Eerst ga je uitvinden wat werkt en dan komt ook die flow waarin het steeds sneller gaat. En als je groeit kun je ook je processen effectiever aanpassen.” Belangrijk, want voorop staat dat ze het vooral betaalbaar en voor iedereen toegankelijk willen houden.

We kunnen eigenlijk alles maken

‘Over the top’

De creativiteit van het stel komt niet alleen tot uiting in de bijzondere chocoladeproducten, of in de opvallende knalroze ‘over the top’ showroom: alle doordachte details eromheen dragen bij aan het luxe cadeaugevoel van hun klanten. De zelf gemaakte mooie moodboards die elke doos, op thema, vergezellen en tot een bijzonder cadeau maken, een mooi lint, mooie tasjes. Margreet: “Dat kunnen we ook niet anders, dat zijn wij, we kunnen er niet omheen. Alles is op elkaar afgestemd. De stijlen, kleuren en teksten. Op onze website staan nu zo’n 150 cadeautjes, voor elke gelegenheid hebben we wel wat. Verhuizingen, bedankjes, huwelijk, geboorte, jubilea, noem maar op. Daarnaast maak ik veel op bestelling, zoals de klant het wil hebben. Ik kan alles maken wat ze willen hebben.”

Tekst loopt door onder afbeelding


(Foto: aangeleverd)

Unieke cadeaus voor bedrijven

Dat doen ze ook voor bedrijven, unieke cadeaus maken. “We vinden het leuk om met bedrijven mee te denken”, licht Marcel toe. “En tot iets komen dat past bij hun product. Met een bepaald thema, het verwerken van de bedrijfskleuren of het logo, een specifieke vorm. Wij kunnen dat allemaal maken. Met een mooie geschenkdoos erom, eventueel in combinatie met een fles wijn o.i.d. Ook met de kaarten die we bijvoegen kunnen we snel schakelen omdat we dat allemaal zelf maken. Dat maakt het juist zo leuk. Feitelijk kunnen ze hun op maat gemaakte chocolade cadeau krijgen. Vanaf 1 stuk chocolade dat in grote aantallen aan relaties kan worden uitgedeeld, tot bijzondere boxen.”

Cakebonbons

Choconista verkoopt echter niet alleen chocolade. Margreet maakt tevens bijzondere bonbons. “Die vul ik met mijn eigen cakevullingen. Dat komt weer uit mijn passie voor desserts.” Ze hebben veertien soorten, bijeengebracht in een mooie folder met mooie tot de verbeelding sprekende namen. Alles vers gemaakt, met vers gebakken cake. “We wilden gewoon eens iets anders. Iedereen houdt van cake en van chocolade, dus waarom geen combinatie? Ik ben gaan experimenteren, uitproberen en natuurlijk ook veel proeven. Dan aan de slag en dit is het resultaat. Het zijn een soort minitaartjes. Het pas perfect bij het concept. Je kunt ze alle veertien in één doos kopen, dan heb je eigenlijk een soort mini proeverijtje.”

We vinden het leuk om met bedrijven mee te denken

Bijzonder ijs

Steeds meer mensen hebben ook hun bijzondere ijs ontdekt. “We vonden ijs een hele mooi combi en hebben ook dat gebaseerd op chocolade”, licht Marcel toe. “Chocolade ijs vanzelfsprekend in melk en wit, maar ook stracciatella met mooie brokken chocola, cookies & cream etc. Alles, net als onze chocolade, gemaakt van de beste Belgische chocolade. Vol van smaak. Je proeft er de echte chocola in. We gebruiken alleen pure ingrediënten, zoals speciale vanille uit Italië, en in ons aardbeienijs zit zeker veertig procent aan verse aardbeien. Wat het ook bijzonder maakt is dat we geen room gebruiken maar plantaardig kokosvet. Dat maakt ons ijs minder vet.”

Afhalen en bezorgen

Het ijs zit in echte Italiaanse pozzetti’s, klassieke potten die met een deksel zijn afgesloten. Dat voorkomt dat er licht- en luchtinvloeden optreden, zodat de temperatuur in de pot constant blijft. “Dat is heel belangrijk voor de kwaliteit van het ijs. Bedrijven kunnen het ijs hier afhalen voor bijvoorbeeld een relatielunch of kerstdiner, of gewoon tussendoor. Het is via de webshop te bestellen, ook voor particulieren. En desgewenst komen we het bezorgen.”

Tekst loopt door onder afbeelding


(Foto: aangeleverd)

Instagrammable

De gevel, de showroom, alles is ‘over the top’ roze, tot de kleding van de twee aan toe. Daar is weer de marketingcreativiteit. “We willen benadrukken dat onze producten bijzonder zijn en zeker ‘instagrammable’. Dat mensen hier zo enthousiast worden, alles fotowaardig vinden en dus gaan delen. Onze showroom moet daar ook aan bijdragen, over the top zijn. Daarin valt het op. Zelfs bij iedereen die hier langs rijdt.”

Don’t forget to smile

Een omgeving en een product om blij van te worden dus, zoals Margreet elke dag dat ze binnen stapt blij is. “Ik zit hier helemaal op mijn plek. Het is een dream come true. Food, creativiteit, blije mensen, en dan nog deze mooie showroom. Het leuke is dat we met deze locatie echt zichtbaar zijn geworden. Dat motiveert en geeft energie en plezier. Het is toch geweldig om te zien hoe iedereen die hier binnen komt zo blij is. Dat was ook het streven. Mensen even die glimlach geven. Het staat zelfs op onze pet: don’t forget to smile’.”

Choconista

Cantekoogweg 4, Purmerend

www.choconista.nl

info@choconista.nl

Afbeelding
‘Visuele salespitch’; de onderschatte marketingtool Algemeen 11 jul, 10:06
Afbeelding
Nieuwe werknemers tref je op WATERLAND WERKT! Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Purmerendse Spoonbill Gin is lekker op weg Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Het onterfde kind Column 11 jul, 09:54
Afbeelding
Ondernemend Purmerend: Actualiteit, een heldere boodschap en een fijne sfeer aan tafel Algemeen 11 jul, 09:51
Afbeelding
Posities versterken bij Vereniging Familiebedrijven Noord-Holland Algemeen 11 jul, 09:35
Afbeelding
NetwerkenWerkt! hét antwoord op arbeidsmarktvraagstukken Algemeen 11 jul, 09:33
Afbeelding
ShowYourSkills wint pitch om kinderen via app te laten bewegen Algemeen 11 jul, 09:28
Afbeelding
Zo anticipeert ondernemend Waterland op het tekort aan arbeidskrachten (deel 2): Tol Plaatwerk, Volendam Algemeen 11 jul, 09:18
Afbeelding
Stikstofmaterie vormt rode draad bij NV Purmerend Algemeen 11 jul, 09:15
Afbeelding
Duizendpoot op klompen Algemeen 11 jul, 09:14
Afbeelding
Wijziging overdrachtsbelasting per 1 januari 2023 Column 11 jul, 09:08
Afbeelding
Zinvol werk Column 11 jul, 09:05

Meest gelezen

Blijf net zoals 10.000 andere Nederlanders up-to-date Schrijf je in voor onze nieuwsbrief