Johan Prins.
Johan Prins. (Foto: Els Broers)

Zonder transport staat alles stil

Algemeen

Docenten, IT-ers, thuiszorgmedewerkers, verpleegkundigen, loodgieters, politiemensen, stucadoors, tuinlieden. Over de hele linie is er een tekort aan arbeidskrachten. En dan wordt voor het gemak nog buiten beschouwing gelaten de sectoren die goeddeels draaien op arbeidsmigranten, zoals de bouw, de landbouw en het transport.

Hoe gaat ondernemend Waterland om met dit vraagstuk? Zijn de problemen daadwerkelijk zo groot, en zo ja, hoe lossen we die op? Daarover gaat Regio Zaken de komende edities in gesprek met ondernemers in de regio Waterland. Wat zijn hun ervaringen en visies? In dit nummer Johan Prins van Prins Internationaal Transport B.V.

Krap. Krapper, krapst. Dat zijn de woorden die arbeidsmarktdeskundige Rob Witjes van uitkeringsinstantie UWV uitsprak. Witjes denkt dat de vergrijzing met name in het vervoer, de zorg en het onderwijs voor minder personeel gaat zorgen.

Veel vacatures transportsector

Meer dan de helft van de transportbedrijven in ons land zou beter presteren als ze meer personeel hadden. De pensioenuitstroom in de sector is weliswaar toegenomen, het vertrouwen in de toekomst is vrij groot. Dat meldt het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs en andere werknemers transport en logistiek blijft echter op een hoog niveau. Volgens cijfers van uitzender Randstad Transport (gepubliceerd in december 2021) staan er zeker 17.730 chauffeurs vacatures open door het hele land. “Voor één chauffeur zijn vier banen beschikbaar”, aldus Randstad. 

Gelukkig hebben wij een goede naam in de transportwereld en zijn er altijd wel chauffeurs die van een uitdaging houden 

Negatief imago

Toenemende vergrijzing en beperkte instroom door een negatief imago zijn volgens Randstad belangrijke oorzaken. Anders opleiden en meer rekening houden met werk-privé balans van het rijdende personeel is volgens Randstad nodig om de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Ook het imago en het traditionele denken van veel kleine en middelgrote transporteurs spelen een rol. Randstad: “De doelgroep is beperkt omdat veel werkgevers vasthouden aan fulltime werken en een profiel waar ze aan gewend zijn. Parttimers en de jongere generatie voelen zich minder aangetrokken tot het beroep. Overweeg daarom bijvoorbeeld andere werktijden en ploegendiensten. Hierdoor kunnen mensen het beroep beter combineren met een gezin en andere persoonlijke zaken. Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken. Hou er rekening meer dat veel 20-/30-jarigen een andere werk-privé balans en zeggenschap over werktijden willen.”

Zomaar een schets van de actuele situatie op de arbeidsmarkt. Is de beschreven problematiek herkenbaar voor de transporteurs in de regio Waterland? Aan het woord is Johan Prins, directeur van Prins Internationaal Transport B.V., wellicht de oudste onderneming (opgericht in 1875) van Purmerend.

Herkenbare problematiek

“De problematiek is zeer herkenbaar. Ons bedrijf telt 14 trekkende eenheden. Wij zijn gespecialiseerd in het buitengewone transport. Dit impliceert onder meer dat een chauffeur over meer competenties dan alleen een groot rijbewijs dient te beschikken. Om in het buitengewone transport te excelleren dient de chauffeur onder meer te beschikken over durf; je moet in de allereerste plaats durven en kunnen rijden met een exceptionele lading. Bovendien moet je kunnen omgaan met een autolaadkraan, beschikken over een hijscertificaat (TCVT), en bereid zijn ook de verplichte bijscholingscursussen te volgen (code 95). De salariëring is overeenkomstig de zwaarte en verantwoordelijkheden van de functie. Wij noemen ons niet voor niets een internationaal bedrijf. Wij vervoeren bijzondere ladingen (zoals zwembaden en stoomketels) tot in de verste uithoeken van Europa. De hoofdmoot bestaat evenwel uit binnenlands transport. Veelal bouwgerelateerde materialen zoals rijplaten, draglineschotten en damwanden. Maar ook dakkapellen, kozijnen en bouwcontainers. We hebben het razend druk. De vraag is doorgaans veel groter dan wij aan kunnen. Gelukkig lukt het vrij behoorlijk om collega’s in te schakelen die dan voor ons rijden. Er zijn dagen bij dat er net zo veel charters voor ons rijden als onze eigen mensen. We zouden wel willen groeien, maar zo lang de arbeidsmarkt zo krap is, is dat utopia.”

Er zijn te vaak van die dagen waarop ik verzucht: had ik nog maar drie, vier chauffeurs extra

Goed personeel

“Het is niet eenvoudig om goed personeel te vinden. Er zijn te vaak van die dagen waarop ik verzucht: had ik nog maar drie, vier chauffeurs extra. Niet louter om meer omzet te realiseren, maar ook om de werkdruk op het huidige personeel enigszins te reduceren. Gelukkig hebben wij een goede naam in de transportwereld en zijn er altijd wel chauffeurs die van een uitdaging houden. Bij ons werken is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de chauffeurs die bij een grote logistieke dienstverlener werkzaam zijn. Die beschikken niet over een ‘eigen’ trekker en rijden elke dag dezelfde route. Onze chauffeurs moeten overweg kunnen met de kranen die op de auto’s zijn gemonteerd, moeten in ‘onherbergzaam’ terrein (denk aan de drassige weilanden waar windmolens komen te staan) uit de voeten kunnen en moeten beschikken over het inzicht wat een buitengewone lading wel of juist niet voor speciale behandeling vereist.” 

Klagen helpt niet

Omdat klagen over de personeelskrapte niet helpt, is aan Johan Prins ook de vraag voorgelegd wat voor zijn bedrijf dé oplossing van het probleem is? Of is er geen oplossing?

“Er is denk ik een imagoprobleem. Dat lossen wij niet in ons eentje op. Het is de taak van bijvoorbeeld de brancheorganisatie om te werken aan de verbetering van het imago. Wellicht moeten ook de salarissen omhoog, maar dat moet dan wel via de CAO geregeld worden. Overuren zouden minder belast mogen worden en het aanvangssalaris zou wat mij betreft wel iets hoger mogen zijn. Concurrentie op arbeidsmarkt door middel van bonussen, premies en dergelijke leidt uiteindelijk tot een ratrace waar niemand beter van wordt.”

Parttimers geen optie

Aanpassing van de werktijden ziet Prins niet zitten. “Parttimers achter het stuur zijn voor ons geen optie. Dat laat de aard van het werk gewoonweg niet toe. Waar zeker aandacht voor zou moeten zijn is het opleidingstraject. Er is in het onderwijs niet of nauwelijks aandacht voor het beroepsvervoer. Waarom niet een MBO-opleiding die studenten klaarstoomt voor de transportwereld. Een opleiding die zij afsluiten, inclusief het groot rijbewijs. internationaal transport? Er zijn natuurlijk wel opleidingen, maar die hebben nu niet direct de uitstraling van ‘ja, daar wil ik naar toe!’ Kortom, er valt nog een wereld te winnen en ondertussen werken wij met man en macht door om onze klanten te bedienen”, aldus Johan Prins tot slot.

Tekst: Piet Hein Debets

Afbeelding
NV Purmerend timmert aan de weg Algemeen 3 jun, 10:56
Afbeelding
Vijf jaar restaurant The Roast Algemeen 3 jun, 10:51
Afbeelding
Nagel Hydraulics: grote meneer met beide benen op de grond Algemeen 3 jun, 10:49
Afbeelding
PRO: en Netwerk Purmerend te gast bij FC Volendam Algemeen 3 jun, 10:43
Afbeelding
Sonic Equipment: “We verkopen geen gereedschap, we verkopen efficiency” Algemeen 3 jun, 10:38
Afbeelding
Benefietavond jubilerende BVL Algemeen 3 jun, 10:38
Afbeelding
Netwerken tijdens kortebaandraverij in Jan Kuiper Lounge Algemeen 3 jun, 10:29
Afbeelding
De vele facetten van een fijne binnenstad Algemeen 3 jun, 10:29
Afbeelding
Check je aanslag Erfbelasting! Algemeen 3 jun, 10:28
Afbeelding
Vakantie-plannen? Plan eerst je (levens)testament! Algemeen 3 jun, 10:26
Afbeelding
Nieuw bestuur wil PCO omvormen tot Bedrijven Investeringszone Algemeen 3 jun, 10:24
Afbeelding
Column PRO: Actief & Sportief Column 3 jun, 10:23
Afbeelding
Werkgevers opgelet: uitbreiding van uw informatieplicht per 1 augustus 2022! Column 3 jun, 10:23

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief