Mariska Werring: "Per jaar gaan 30 miljoen verpakkingen de deur uit."
Mariska Werring: "Per jaar gaan 30 miljoen verpakkingen de deur uit." (Foto: Els Broers)

Stikstofmaterie vormt rode draad bij NV Purmerend

Algemeen

Ongeveer 50 ondernemers waren aanwezig bij de recente editie van NV Purmerend in de kleine zaal van theater de Purmaryn. Presentator Jaap Sluis onderwierp achtereenvolgens Mark Vreeburg van Kraakman Perfors, Henk Schulte van boekhandel Het Leesteken, Mariska Werring van Leo de Kock & Zonen en Mark Pauw van Cono Kaasmakers uit Westbeemster elk een kwartier lang aan een aantal vragen. Op Henk Schulte na werd de sprekers gevraagd naar de eventuele gevolgen van de maatregelen rondom de stikstofmaterie. 

Kraakman Perfors

Mark Vreeburg zette tijdens zijn introductie een Starfire 6000-ontvanger op tafel en gaf daarmee een van de innovaties op landbouwtractoren prijs. Het apparaat (van John Deere) geeft toegang tot oplossingen voor precisielandbouw. De nieuwste versie bevat een dynamisch design, diefstalbeveiliging, meer onderhoudsgemak en wat het belangrijkste is, een verbeterd signaalbereik. Waardoor de agrariër sneller klaar is voor werk in het veld. Daarnaast biedt het systeem een hogere nauwkeurigheid en een nog betere signaalstabiliteit.

Kraakman Perfors heeft inmiddels 18 vestigingen in Nederland en telt 370 personeelsleden. Begonnen in de Zuidoostbeemster is het bedrijf de laatste 10 tot 11 jaar ongekend gegroeid. Kraakman is hofleverancier van het merk John Deere, de Rolls Royce onder de tractoren. Vreeburg brak een lans voor de boeren door te stellen dat het ministerie eerst eens goed moet nadenken hoe de problematiek rondom stikstof op te lossen, in plaats van alle pijlen op de boeren te richten. “De sector moet je stimuleren om meer te doen in plaats van minder”, was hij duidelijk. 

Het Leesteken

Henk Schulte en zijn echtgenote Stefanie namen drie jaar geleden boekhandel Het Leesteken over van Wouter van Waardt. Schulte, die zelf decennia lang in de marketing en communicatie heeft gewerkt, weet waar Abraham de mosterd haalt. Met een doordacht plan, een goed gevoel en aan de hand van de pijlers positionering, cash flow en een actuele boekenvoorraad, hebben hij en zijn vrouw de ‘boekensnoepwinkel’ gebracht waar deze nu staat.

Tekst loopt door onder afbeelding


Henk Schulte wil met een Bedrijven Investerings Zone voor de binnenstad iedere ondernemer binden. (Foto: Els Broers)

Henk Schulte doet echter meer. Als liefhebber van eten en wijn importeert hij samen met Alessandro Uva (Mario) mooie producten uit het Italiaanse Calabrië. Daarnaast is hij sinds kort voorzitter van de PCO, inmiddels omgevormd tot Purmerendse Binnenstad Ondernemers. Het plan is om binnen afzienbare tijd een zogeheten Binnenstad Investerings Zone (BIZ) in het leven te roepen. De opdracht aan alle ondernemers in het centrum van Purmerend is duidelijk. “Als iedereen mee doet, kunnen we met z’n allen hele mooie dingen doen”, aldus Henk Schulte.

Leo de Kock & Zonen

Leo de Kock & Zonen is in 1906 in Landsmeer begonnen en in de loop der tientallen uitgegroeid tot een onderneming met 60 medewerkers. Mariska Werring is sales-director en sinds 17 jaar werkzaam bij De Kock. Eerst dacht ze nog: wat moet ik daar nou, maar al snel had ze in de gaten dat het een mooi en dynamisch bedrijf is. “We krijgen twee tot drie dagen per week een verse voorraad aardappelen binnen. Per jaar gaan bij ons 30 miljoen verpakkingen de deur uit”, vertelt ze. Om eraan toe te voegen: “We moeten de telers omarmen en niet zoals nu gebeurt tot zondebok aanwijzen.”

Cono Kaasmakers

De laatste woorden waren voor Mark Pauw van Cono Kaasmakers uit Westbeemster. Cono is een coöperatie waarvan 400 melkveehouders lid zijn. Allen zijn toonaangevend op het gebied van dierenwelzijn. 96% van alle koeien lopen in de wei. Nederland, koeien en wei zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Liefst een kwart van de Nederlandse grond wordt gebruikt om koeien te laten grazen. Grazende koeien in de wei kenmerken het Nederlandse landschap. Cono is daarom een groot voorstander van weidende koeien. De leden begrijpen dat als geen ander en anticiperen hier ook op. Het legt de Beemster kaas zeker geen windeieren. Cono heeft trouwens nog een missie: om in 2030 klimaat-positief te gaan werken. 

Afbeelding
‘Visuele salespitch’; de onderschatte marketingtool Algemeen 11 jul, 10:06
Afbeelding
Nieuwe werknemers tref je op WATERLAND WERKT! Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Purmerendse Spoonbill Gin is lekker op weg Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Het onterfde kind Column 11 jul, 09:54
Afbeelding
Ondernemend Purmerend: Actualiteit, een heldere boodschap en een fijne sfeer aan tafel Algemeen 11 jul, 09:51
Afbeelding
Posities versterken bij Vereniging Familiebedrijven Noord-Holland Algemeen 11 jul, 09:35
Afbeelding
NetwerkenWerkt! hét antwoord op arbeidsmarktvraagstukken Algemeen 11 jul, 09:33
Afbeelding
ShowYourSkills wint pitch om kinderen via app te laten bewegen Algemeen 11 jul, 09:28
Afbeelding
Zo anticipeert ondernemend Waterland op het tekort aan arbeidskrachten (deel 2): Tol Plaatwerk, Volendam Algemeen 11 jul, 09:18
Afbeelding
Stikstofmaterie vormt rode draad bij NV Purmerend Algemeen 11 jul, 09:15
Afbeelding
Duizendpoot op klompen Algemeen 11 jul, 09:14
Afbeelding
Wijziging overdrachtsbelasting per 1 januari 2023 Column 11 jul, 09:08
Afbeelding
Zinvol werk Column 11 jul, 09:05

Meest gelezen

Blijf net zoals 10.000 andere Nederlanders up-to-date Schrijf je in voor onze nieuwsbrief