V.l.n.r.: Nelleke Vogel, Jeroen Kaptein, Jeannette Zwaan en Thierry van der Weide.
V.l.n.r.: Nelleke Vogel, Jeroen Kaptein, Jeannette Zwaan en Thierry van der Weide. (Foto: Els Broers)

Ondernemend Purmerend: Actualiteit, een heldere boodschap en een fijne sfeer aan tafel

Algemeen

Eens per maand op zondagochtend duikt de redactie van Ondernemend Purmerend samen met de crew van RTV Purmerend de studio in voor de opnames van de maandelijkse talkshow. Al twee jaar zit gastheer Thierry van der Weide daar aan tafel met gasten uit het bedrijfsleven, onderwijs of gemeente. Bovendien wordt elke uitzending aangevuld met mooie bedrijfsreportages, kennismakingsitems en juridische en financiële tips voor ondernemers. Een aardige klus om dat, door de groep bevlogen vrijwilligers in de redactie en van RTV Purmerend, elke maand voor elkaar te krijgen. Maar terugkijkend op de ontwikkeling van het programma en de gestaag groeiende bekendheid zeker lonend.

“We proberen in elke uitzending de actualiteit te pakken”, geeft Thierry aan. Zelf zit hij als voorzitter van de VOWA dichtbij het vuur wat dat betreft. “Daar zoeken we dan de personen bij met de meeste kennis van zaken. Daarbij beperken we ons niet per sé tot Purmerend maar kijken we zeker ook naar de regio Waterland en nemen soms ook een stuk MRA mee. De ondernemers zijn tenslotte ingebed in hun omgeving, alles wat daar gebeurt heeft invloed op de bedrijfsvoering. Maar ook maken we nader kennis met genomineerden en winnaars van ondernemersprijzen, met bedrijven die op een bijzondere manier maatschappelijk betrokken zijn of een bijzonder product hebben, en zitten we regelmatig voor toelichting met de voorzitters van bijvoorbeeld PRO en PBO.”

Er gebeurt heel veel en wij spelen graag een rol om dat naar buiten te brengen

Dynamisch ondernemersveld

Alles wat ondernemers raakt komt aan bod. De arbeidsmarkt, het onderwijs, plannen van de gemeente etc. De actualiteit kan zich uitstrekken van beleidsvraagstukken tot het nieuws van de ondernemers zelf. “We hebben in deze twee jaar een grote diversiteit aan ondernemers aan tafel gehad, maar ook wethouders schuiven aan en mensen die werkzaam zijn in het onderwijs. Alles verbindt zich tenslotte met elkaar. Waarbij we het erg leuk vinden om ook mensen met kleinere bedrijven aan het woord te laten, van zzp’ers te horen hoe ze in hun werk staan en waar ze tegenaan lopen of een bekende ondernemer de ins en outs van zijn bedrijf of product te laten geven. Het hele ondernemersveld in deze regio is vreselijk interessant en dynamisch, er gebeurt heel veel en wij spelen graag een rol om dat naar buiten te brengen.”

Mooie uitdaging in camerawerk

Toch dekt de naam talkshow niet helemaal de lading. Voor elke uitzending bezoekt redactielid en ‘razende reporter’ Jeroen Kaptein, in het dagelijks leven eigenaar van Bloei Marketing, met de camera de specialisten voor de vaste items: de juridische en de financiële tip, en duikt hij een bedrijf in voor een mooie bedrijfskennismaking. Een onderdeel waarin hij zich in twee jaar steeds professioneler heeft bekwaamd. “Het was een mooie uitdaging om me te verdiepen niet alleen in het camerawerk, maar ook in het op de best mogelijke manier in beeld brengen van een bedrijf en gesprekspartners tot een mooi lopende reportage. Waarbij we het erg leuk vinden om de bedrijven te filmen die niet zo heel bekend zijn in de regio. Zien wat zich achter de gevel afspeelt. En daar zitten soms echt spelers van formaat tussen, zoals bijvoorbeeld Tom’s Modelauto’s, Hegron Cosmetics en Kloosterboer Decor. Of verrast te worden zoals bij Multi IJs, dat niet alleen ijswinkels in Purmerend bleek te hebben maar meerdere filialen en een bezorglijn waar totaal meer dan 40 medewerkers ijs produceren en verkopen.”

Inmiddels is hij behalve redactielid ook de technische spil en coördinator van het programma. Maar nog steeds trekt hij er onvermoeibaar op uit. Naar bedrijven, of, samen met Thierry, voor het live vastleggen van events; van de markt in Purmerend tot de bekendmaking van de genomineerden van de Ondernemersprijzen.

Redactionele voorbereiding

De samenwerking in de redactie - naast Jeroen en Thierry bestaande uit Jeannette Zwaan (vanuit een lange betrokkenheid bij PRO en de ondernemerswereld) en Nelleke Vogel (vanuit Rodi Media/Regio Zaken) - verloopt inmiddels ook zeer soepel. Bij het begin van het programma hielp hoofdredacteur Lars van der Manden nog door kritisch door te vragen op de boodschap. Inmiddels hebben Jeannette, Nelleke, Jeroen en Thierry wel door hoe je een goed televisie-item maakt. Jeannette legt uit: “Actualiteit, een heldere boodschap en een fijne sfeer aan tafel zijn belangrijk voor ons programma. In de redactionele voorbereiding met de tafelgasten ga ik op zoek naar de kern van de bedrijfsboodschap. Hiermee bereiken we – als het goed is – aan tafel dat precies de vragen aan de orde komen waarvan een kijker denkt dat die gesteld moeten worden. Dan is het alleen nog aan Thierry om die vraag ook echt te stellen…”. Jeroen vult lachend aan: “Soms help ik een handje door in zijn oortje nog een suggestie te doen.”

Ik ben er best trots op dat we met elkaar iedere maand een interessant programma maken waar gasten graag hun verhaal komen vertellen

Vrijwilligers

De vier hebben duidelijk plezier in hun vrijwilligersbijbaantje. Nelleke: “Het is leuk om te doen en te zien wat er allemaal bij komt kijken. Je realiseert je vanuit je luie stoel totaal niet wat er nodig is om zo’n programma te maken. Content vaststellen, gasten voorbereiden, techniek, decor, schmink .. ; het gaat zeker niet vanzelf. Het is best bijzonder dat de hele omroep door vrijwilligers wordt gerund. Je merkt ook aan gasten dat ze aangenaam verrast zijn door de professionaliteit en dat ze het leuk vinden RTV Purmerend na de uitzending nog eens op te zoeken voor een item.”Thierry heeft al meermaals meegemaakt dat hij op straat werd aangesproken. “Hé, ik ken jou, jij bent van RTV Purmerend!” Doordat Ziggo RTV Purmerend breed uitzendt in de provincie blijkt soms dat zelfs mensen in West-Friesland het gezien hebben. “Al vond ik het in het begin wel spannend met al die camera’s, dat is wel andere koek dan een bijeenkomst leiden. Maar ik ben er best trots op dat we met elkaar iedere maand een interessant programma maken waar gasten graag hun verhaal komen vertellen. Op deze manier dragen we actief bij aan een nog beter ondernemersklimaat in de regio. En als je ziet wat er gebeurt in de regio, hebben we genoeg items om dit nog heel lang te blijven maken.”

De laatste uitzending van het seizoen was op 10 juli, waarvan alle items zijn terug te vinden op de website van RTV Purmerend. En omdat het na twee jaar wel ‘s tijd is om het format qua look & feel een beetje aan te passen start het programma in september met een opgefriste uitstraling en format. “Daarmee houden we onszelf ook een beetje scherp. En misschien leidt een andere studio-opzet wel weer tot nieuwe ideeën,” aldus Jeroen.

Afbeelding
‘Visuele salespitch’; de onderschatte marketingtool Algemeen 11 jul, 10:06
Afbeelding
Nieuwe werknemers tref je op WATERLAND WERKT! Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Purmerendse Spoonbill Gin is lekker op weg Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Het onterfde kind Column 11 jul, 09:54
Afbeelding
Ondernemend Purmerend: Actualiteit, een heldere boodschap en een fijne sfeer aan tafel Algemeen 11 jul, 09:51
Afbeelding
Posities versterken bij Vereniging Familiebedrijven Noord-Holland Algemeen 11 jul, 09:35
Afbeelding
NetwerkenWerkt! hét antwoord op arbeidsmarktvraagstukken Algemeen 11 jul, 09:33
Afbeelding
ShowYourSkills wint pitch om kinderen via app te laten bewegen Algemeen 11 jul, 09:28
Afbeelding
Zo anticipeert ondernemend Waterland op het tekort aan arbeidskrachten (deel 2): Tol Plaatwerk, Volendam Algemeen 11 jul, 09:18
Afbeelding
Stikstofmaterie vormt rode draad bij NV Purmerend Algemeen 11 jul, 09:15
Afbeelding
Duizendpoot op klompen Algemeen 11 jul, 09:14
Afbeelding
Wijziging overdrachtsbelasting per 1 januari 2023 Column 11 jul, 09:08
Afbeelding
Zinvol werk Column 11 jul, 09:05

Meest gelezen

Blijf net zoals 10.000 andere Nederlanders up-to-date Schrijf je in voor onze nieuwsbrief