Fred de Bies (links) en Brian Hirman.
Fred de Bies (links) en Brian Hirman. (Foto: Els Broers)

Purmerendse Spoonbill Gin is lekker op weg

Algemeen

Ze zijn al dikke maatjes vanaf hun zevende jaar, toen ze bij elkaar in de klas kwamen op basisschool De Lepelaar in Purmerend. Toen Fred de Bies en Brian Hirman twee jaar geleden besloten om hun gezamenlijke passie - gin - in een nieuw avontuur te gieten, was het dus niet zo gek dat dit onverbrekelijk verbonden werd aan hun levenslange vriendschap. ‘De Lepelaar’ werd naar het Engels vertaald in ‘Spoonbill’ en inmiddels hebben de boezemvrienden alweer drie smaken Spoonbill Gin op de markt gebracht. En niet alleen in Purmerend, waar dit echte Purmerendse merk (gedestilleerd bij Berging Brouwerij) een gevoelige snaar raakt. 

Het is een soort olievlek die zich langzaam uitbreidt

Het idee ontstond in de stille coronaperiode. “We zijn allebei al jarenlang gin freaks”, geeft Brian aan. “Het verzamelen van mooie gins is voor ons een beetje een uit de hand gelopen hobby. Tijdens de beginperiode van corona organiseerden we onze eigen mini-vrijdagmiddagborrel, waar we samen steeds nieuwe gins gingen proeven. Daardoor ga je steeds beter bepaalde typen gin herkennen. Daarnaast ontdekten we dat we een gemeenschappelijke smaak hadden ontwikkeld. In een gekke bui bedachten we toen om zelf de ultieme gin te bedenken én te maken.”

In contact met Berging Brouwerij

Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt nogal wat bij kijken om zelf gin te maken. Nu is Fred niet bepaald een onbekende in het Purmerendse horecalandschap. Niet alleen werkt hij al zijn leven lang in de horeca -momenteel bij De Stallen- hij heeft er ook veel contacten. Dat bracht ze bij Berging Brouwerij. “Ik wist dat Berging ook gin kon maken, dus zijn we daar eens langs gegaan met de vraag of ze een gin naar onze smaak konden maken. Het begon met voorbeelden van gins die we lekker vonden, maar in onze ogen nog beter konden”, vertelt hij. “Dan begint een proces van proberen, proeven, aanpassen en welke botanicals en kruiden er nodig zijn. We wilden een toegankelijke gin maken, die ook mensen die niet persé gin drinken zou moeten aanspreken. Het was best een lang proces met Berging waarbij we in verschillende fasen tot de juiste smaak zijn gekomen.”

Niet grootschalig

En waar Fred met zijn horeca-ervaring in het recept een rol van betekenis speelde, kon  Brian daarna met zijn expertise vanuit zijn marketing-communicatiebureau het product zo aankleden dat het onderscheidend in de markt kon worden gezet. Toch was het met het creëren van de voor hen perfecte gin geenszins het idee het grootschalig aan te pakken. Al zaten ze met hun eerste productiebatch al snel aan een flinke voorraad. “In het ergste geval zouden we de rest van ons leven gin moeten drinken, dachten we toen nog”, lacht Brian. “In eerste instantie verkochten we de flessen aan vrienden en bekenden tegen kostprijs, en in no time was alles weg. Ook de volgende batch was binnen een paar dagen uitverkocht. Er zaten veel herhaalbestellingen bij, dus de mensen vonden onze gin echt lekker.”

Tekst loopt door onder afbeelding

(Foto: aangeleverd)

Serieuze aanpak

Daarom besloten ze het serieus aan te pakken, en te kijken of ze het commercieel in de markt konden zetten. “We schreven ons in bij de KvK, lieten een website maken, zochten distributiepartners ... We sprongen gewoon in het diepe. De Druiventuin was de eerste slijter die heel enthousiast was en ons echt op weg heeft geholpen. Op hun advies hebben we bijvoorbeeld het etiket iets aangepast zodat het beter uitkomt op het schap.” Spoonbill Gin is een ‘flexibele’ gin die zich goed laat combineren met verschillende typen tonics en garnering, waarmee je een uiteenlopende smaakbeleving kunt creëren. Fred bedacht een tweetal makkelijk zelf te maken ‘perfect serves, wat afwijkt van de standaard gin-tonic garnering. “Zo hebben we Spoonbill een geheel eigen gezicht gegeven. Mensen hebben een ander beeld gekregen van gin omdat we laten zien wat je er allemaal mee kan”, licht hij toe. Vervolgens zorgde Brian dat hier leuke filmpjes van werden gemaakt voor de socials. Zo vond Spoonbill tijdens en na corona zijn weg naar de horeca, slijters en uiteindelijk ook de groothandel.

“We zijn hier zonder grote pretenties ingestapt, maar het balletje is tegen alle verwachtingen in flink gaan rollen”, zegt Brian. “In die ongelooflijk drukke gin-markt hebben wij ons weten te onderscheiden en net dat andere stukje van de markt aangeboord.” Omdat de uitdaging voor de twee Purmerenders zit in het maakproces kwam Fred op het idee om een ‘Coffee Gin’ te maken. “Ik ben van huis uit barista. Koffie is echt mijn passie. Ik dacht waarom combineer ik het niet met mijn andere passie? In De Stallen laten we onze koffie branden door Spot On Coffee Roaster, een kleine koffiebranderij. Met hen ben ik hiermee aan de slag gegaan. Dat werd onze eerste ‘flavoured gin’, een heerlijk gin met een duidelijk aanwezige koffiesmaak.”

Aanvragen stroomden binnen

Spoonbill Coffee Gin werd eerst in kleine oplage geproduceerd. Deze werd echter ook snel uitverkocht. De heren besloten, wederom zonder grote verwachtingen,  een fles Coffee Gin in te sturen naar de internationale ‘The Gin Guide Awards’ waar zo’n 400 soorten gin uit ruim 30 landen meedingen. Het doel was eigenlijk om feedback te krijgen van echte gin-specialisten, maar na het eerste bericht dat ze met hun gin de finale hadden gehaald kwam de melding dat ze zelfs hadden gewonnen. Brian: “We waren echt supertrots! Daarna stroomden de aanvragen voor Coffee Gin binnen, toen moesten we even heel snel schakelen met de productie. Gelukkig is Spoonbill Coffee Gin inmiddels weer volop verkrijgbaar.”

Tekst loopt door onder afbeelding

(Foto: aangeleverd)

Zo hebben we Spoonbill een geheel eigen gezicht gegeven

Voor- en najaarsspecial

Spoonbill Coffee Gin werd als najaarsspecial in de markt gezet. In april dit jaar werd de voorjaarsspecial gelanceerd: Spoonbill Orange Gin. Zo heeft Spoonbill dus al drie varianten in het assortiment, die steeds verder hun weg aan het vinden zijn. “Het is een soort olievlekje dat zich uitbreidt. Dat is de bijvangst van de Award, de bestellingen komen nu overal vandaan, dat is superleuk. Eigenlijk is onze uitstraling nu groter dan wat we werkelijk zijn”, lachen ze. Ze mogen inmiddels na de coronatijd weer volop aan het – gewone - werk zijn, toch vraagt de gin bijna constante aandacht. Met de promotie, proeverijen, bestellingen: er gaat veel tijd en energie in zitten. Ze zetten, samen met hun levenspartners, alle zeilen bij. Fred: “Het is nog net te behappen. Maar zoals het nu gaat willen we het ook graag houden. We hebben geen plannen om fulltime met Spoonbill aan de gang te zijn. We zijn ermee begonnen vooral omdat we het leuk vinden. En dat is nog steeds zo. Onze grootste lol zit juist in het maakproces van nieuwe gins. We willen blijven innoveren en nieuwe en speciale gins uitbrengen. We willen iets maken waar we trots op zijn.”

“Eigenlijk is voor ons het mooiste dat we nu nog meer leuke dingen samen doen als vrienden. We zien elkaar meer dan ooit, we hebben echt iets wat van ons samen is. Voor ons geldt; onze vriendschap komt op de eerste plaats, daarna pas het commerciële succes.”

“Het verhaal erachter en hoe wij er in staan, is ook iets dat mensen echt ervaren bij Spoonbill. Je merkt dat het met liefde is bedacht en gemaakt. Je proeft dat gewoon”, vult Brian aan. “En verder laten we het op ons afkomen. Deze hele reis was tenslotte niet gepland en dat willen we ook zo houden. Het moet vooral leuk zijn. En leuk is meestal het begin van goed.”

Afbeelding
‘Visuele salespitch’; de onderschatte marketingtool Algemeen 11 jul, 10:06
Afbeelding
Nieuwe werknemers tref je op WATERLAND WERKT! Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Purmerendse Spoonbill Gin is lekker op weg Algemeen 11 jul, 10:00
Afbeelding
Het onterfde kind Column 11 jul, 09:54
Afbeelding
Ondernemend Purmerend: Actualiteit, een heldere boodschap en een fijne sfeer aan tafel Algemeen 11 jul, 09:51
Afbeelding
Posities versterken bij Vereniging Familiebedrijven Noord-Holland Algemeen 11 jul, 09:35
Afbeelding
NetwerkenWerkt! hét antwoord op arbeidsmarktvraagstukken Algemeen 11 jul, 09:33
Afbeelding
ShowYourSkills wint pitch om kinderen via app te laten bewegen Algemeen 11 jul, 09:28
Afbeelding
Zo anticipeert ondernemend Waterland op het tekort aan arbeidskrachten (deel 2): Tol Plaatwerk, Volendam Algemeen 11 jul, 09:18
Afbeelding
Stikstofmaterie vormt rode draad bij NV Purmerend Algemeen 11 jul, 09:15
Afbeelding
Duizendpoot op klompen Algemeen 11 jul, 09:14
Afbeelding
Wijziging overdrachtsbelasting per 1 januari 2023 Column 11 jul, 09:08
Afbeelding
Zinvol werk Column 11 jul, 09:05

Meest gelezen

Blijf net zoals 10.000 andere Nederlanders up-to-date Schrijf je in voor onze nieuwsbrief