Stichting Breikers geeft kosteloos advies over slimme en duurzame mobiliteit

Algemeen
Rein Aarts."Waar je in mobiliteit als werkgever ook tegenaan loopt, bel Breikers!"
Rein Aarts."Waar je in mobiliteit als werkgever ook tegenaan loopt, bel Breikers!" (Foto: aangeleverd)

Een expert over de vloer die je gratis bijstaat in de verbetering van de mobiliteit van je medewerkers? Om daarmee kosten te besparen, je medewerkers een flexibel modern aanbod te doen, je bedrijfsvoering te verduurzamen of gewoon om uit te komen met je parkeerplaatsen? Dat kan, en die expert komt via de Stichting Breikers. Deze in 2015 opgerichte organisatie heeft inmiddels al zo’n 300 bedrijven in de Amsterdamse regio voorzien van kosteloos en resultaatgericht advies op maat.

“We zijn inmiddels bij zo’n 300 bedrijven aan de slag geweest. Ondertussen hebben we al zeker 12.000 mensen uit de spits gehaald. Dan praat je over 180.000 autokilometers en 30.000 kg CO2 uitstoot, per dag!. Wij zeggen eigenlijk: waar je in mobiliteit als werkgever ook tegenaan loopt, bel Breikers”, roept directeur Rein Aarts op. De perfecte reden om de regio Waterland te laten kennismaken met deze stichting en wat deze voor de bedrijven kan betekenen.

Breikers werd opgericht door de werkgeversverenigingen VNO-NCW en Oram als uitvloeisel van een overheidsprogramma dat een deel van het geld dat in de infrastructuur wordt gestopt wilde gebruiken om mensen slimmer te laten reizen. “We gebruiken die infrastructuur niet efficiënt”, geeft Rein Aarts aan. “We staan in de ochtend e4n avond in de file of zitten in een bomvolle trein of bus, terwijl er de rest van de dag capaciteit genoeg is. Men wilde uitzoeken of de mobiliteit van de werknemers beter georganiseerd kon worden door te proberen meer mensen buiten de spits te laten reizen. De ondernemersverenigingen meenden dat dit niet door de overheid, maar juist door de werkgevers zelf zou moeten worden opgepakt. Zo ontstond Breikers.”

Ondertussen hebben we al zeker 12.000 mensen uit de spits gehaald. Dan praat je over 180.000 autokilometers en 30.000 kg CO2 uitstoot, per dag!.

Kosten in kaart brengen

“Als we met werkgevers in gesprek gaan, gaan we ze niet vertellen dat er buiten de spits moet worden gereisd, of dat werknemers de auto moeten laten staan”, licht Rein toe. “Wij vragen wat zij belangrijk vinden aan mobiliteit. De één antwoordt: de kosten. Dan vragen wij; weet je wat het kost dan? Veel werkgevers weten dat niet omdat die kosten uit verschillende potjes worden betaald. Dan gaan wij dat in kaart brengen, en dat is vaak schrikken. Mobiliteit is vaak verantwoordelijk voor wel 20 procent van je totale bedrijfskosten, de in omvang derde kostenpost na personeel en huisvesting. Daar valt altijd wel iets op te besparen.”

Hij vervolgt: “Een ander motief kan zijn: ‘Er wordt aan mijn medewerkers getrokken door andere bedrijven. Daarom wil ik graag de beste werkgever voor onze medewerkers zijn’. De arbeidsvoorwaarden op het gebied van mobiliteit spelen daarin een belangrijke rol. Dan steekt het dat je als fietser geen kilometervergoeding krijgt, terwijl je collega die met de auto komt 0,19 cent per kilometer ontvangt. Terwijl dat fietsen juist bijdraagt aan vitaliteit. Vaak kun je in dat soort gevallen met heel beperkte middelen een fietsvriendelijk bedrijf worden. Dat maakt voor veel mensen echt een verschil.”

Wetgeving

Het motief kan ook duurzaamheid zijn. “Dat is nu heel actueel. Vanaf volgend jaar moeten bedrijven vanaf 100 medewerkers wettelijk verplicht gaan rapporteren over de CO2-uitstoot van hun werkgebonden personenmobiliteit”, geeft Rein aan. “Die rapportage is best gedetailleerd. Je moet rekening houden met of iemand op benzine of diesel rijdt. Een hele klus. Wij brengen alles voor je in kaart en kijken meteen hoe je het reizen slimmer kunt organiseren. Zodat je aan de wetgeving voldoet.”

Niets voor niets, denkt men. Er zit vast een commercieel addertje onder het gras. Niet dus!

Kosteloos

“En ja, dat doen wij allemaal gratis”, benadrukt hij. “Waarbij we wel eens tegen vooroordelen aanlopen. Niets voor niets, denkt men. Er zit vast een commercieel addertje onder het gras. Niet dus! Wij kunnen dit doen omdat we er van de overheid subsidie voor krijgen. We huren daarvoor onze consultants in op de markt. Zij gaan voor je aan de slag, geven advies en sturen de factuur niet naar jou maar naar ons. Dat doen we voor alle bedrijven in de Amsterdamse regio, met een maximum van 40 uur advies per werkgever. Daarmee komen we eigenlijk altijd wel met een oplossing.”

Voor grote en kleine bedrijven

Breikers werkt voor bedrijven van elke omvang. Daarnaast is er de mogelijkheid om, wanneer het gaat om een bedrijventerrein, aan de slag te gaan met een grotere groep ondernemingen tegelijk, in samenwerking met de gemeente. “Dan kijken we samen welke knelpunten er in dat gebied zijn; in bijvoorbeeld de ochtendspits, bereikbaarheid met ov, parkeerplaatsen. Dat hebben we in Flevoland gedaan waar de gemeente Almere een bedrijventerrein wilde uitbreiden dat slecht bereikbaar was met het ov. Wij zoeken daar een oplossing voor, die bijvoorbeeld kan liggen in het gezamenlijk financieren van een beter ov.”

Fietsgebruik stimuleren

Momenteel is Breikers aan de slag voor de Provincie Noord-Holland om in Noord-Holland-Noord te kijken naar de kwaliteit van het ov en het stimuleren van het fietsgebruik. “De meeste mensen wonen op 7 km van het werk, de perfecte fietsafstand”, verklaart Rein. “Dat doen we bijvoorbeeld in de Zaan en dat gaan we doen in Almere.”

Milieuzones

Iets anders dat er aan zit te komen zijn de milieuzones bestel in steden als Amsterdam, Zaanstad, Alkmaar en Haarlem. Vanaf 2025 kom je daar met een gewone bestelbus niet meer in. “Daar staan veel bedrijven nog niet bij stil. Maar wanneer je nu aan een nieuwe bestelbus toe bent is het toch echt verstandig ook te kijken naar een elektrisch exemplaar. Dat vinden veel ondernemers lastig. Want trekt die wel een aanhangwagen, rijdt hij wel ver genoeg? Ook daar kunnen wij in meedenken.”

Er is in principe expertise opgebouwd in elke denkbare oplossingsrichting.

Schat aan ervaring en oplossingen

De vele ‘cases’ die Breikers inmiddels heeft behandeld bieden een schat aan ervaring en oplossingen die simpel bij andere bedrijven kunnen worden toegepast. Er is in principe expertise opgebouwd in elke denkbare oplossingsrichting. Of het gaat om lease- of parkeerbeleid, kostenbesparing, flexibel werken, betere bereikbaarheid, verhuizing, subsidies, btw-tarieven, logistiek etc. Rein: “Er komt in de gesprekken vaak een breed scala van thema’s voorbij. Waarbij we in alles onafhankelijk en niet commercieel blijven. We zijn altijd op zoek naar de oplossing die het beste bij je past, maatwerk dus.”

Nog genoeg werk te doen

Het verminderen van de files kreeg met Corona een flinke duw in de rug. Van de ene dag op de andere waren we van de files verlost. “Maar dat effect is nu alweer bijna helemaal weg, veel mensen hebben die gedragsverandering niet vast kunnen houden”, zegt Rein. “Het is weer bijna net zo druk als in 2019. Zo’n zestig procent van de mensen heeft geen keus, zij moeten op locatie werken. Maar veertig procent heeft wel een keuze. Wij hebben laten onderzoeken wat het in groot Amsterdam oplevert als die veertig procent 1 dag per week vaker thuis werkt dan voor Corona. Dat is meer dan 600 miljoen euro per jaar. Aan tijdswinst en kosten. Daarop hebben we twee jaar lang enorme winst geboekt. En zitten nu weer terug naar het oude niveau. Er is nog genoeg werk te doen.”

Wie zijn mobiliteit slimmer en duurzamer wil organiseren kan contact opnemen met Breikers. Zij koppelen je op verzoek ook aan andere bedrijven met vergelijkbare uitdagingen. Daarnaast verzorgt Breikers netwerkbijeenkomsten en biedt ze gratis whitepapers.

https://wijzijnbreikers.nl/

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28