Binnenstad van de toekomst: Cultuur en recreatie als aanjagers van beleven en ontmoeten

Gemeentenieuws
Shirley Benoit en Janneke van Dijk:
Shirley Benoit en Janneke van Dijk: "Er staat veel te gebeuren waarmee we de functie van de ‘huiskamer van de regio’ kunnen laden. (Foto: Els Broers)

Het Programma Binnenstad wordt deze maand, kort na het verschijnen van deze editie, behandeld in de gemeenteraad. De kernvisie van het Programma Binnenstad draait om beleven en ontmoeten. In een vorige editie van Regio Zaken werd in deze serie die alle facetten van het Programma Binnenstad belicht, de focus gezet op de rol die sport daarin speelt. Maar andere belangrijke spelers zijn cultuur, recreatie en toerisme. Hoe kunnen deze pijlers bijdragen aan een binnenstad waarin het fijn vertoeven is? Shirley Benoit, directeur van Bureau Toerisme Laag Holland en Janneke van Dijk, beleidsmedewerker kunst en cultuur bij de Gemeente Purmerend laten hier hun licht over schijnen en komen uit op de gemene deler: het verhaal van de stad.

Met het bestendigen van de Gouden Cirkel waarin ondernemers, vastgoedeigenaren, gemeente en culturele en maatschappelijke organisaties samenwerken, en het doorkomen van de BIZ Binnenstad naast de BIZ Koemarkt en de samenwerking met het Eggert, liggen de instrumenten om de eerste elementen van het Programma Binnenstad uit te voeren klaar. Een daarvan is het vertellen van het verhaal van de stad en het benadrukken van de eigen identiteit. Historische elementen zijn daarin van belang, maar ook kunst en cultuur spelen een grote rol. “Cultuur draagt enorm bij aan de leefbaarheid van de binnenstad”, licht Janneke toe. “Het stimuleert ontmoeting tussen mensen en verbindt en inspireert. Daarom heeft het niet alleen een cultureel maar ook een maatschappelijk doel; het brengt mensen bij elkaar.”

Het zou fantastisch zijn als we meer toevallige ontmoetingen met cultuur kunnen stimuleren.

Rijk verenigingsleven

En er is heel veel cultuur in Purmerend/Beemster. Onder andere theaters, concertzaal, musea, filmhuis, en zelfs een theaterschool. “Dat is echt iets om trots op te zijn. Bovendien heeft Purmerend een ontzettend rijk verenigingsleven, ook dat zorgt voor verbinding”, geeft Janneke aan. “Het zou fantastisch zijn als dat allemaal nog meer zichtbaar kan worden en we meer toevallige ontmoetingen met cultuur kunnen stimuleren. Dat we kunst en cultuur meer van van binnen naar buiten brengen. Een mooi voorbeeld daarvan is de kunst in de etalage van de VVV/Museumwinkel in de Peperstraat. Zo worden ook ondernemers erbij betrokken en kom je, ook als je als bezoeker van de binnenstad niet op zoek bent naar kunst, het toch tegen en ermee in aanraking. Net als met het gedicht van de Dichterskring Waterland in de Zuidersteeg en de Purmerend Art Fair die dit jaar in de Markthal werd gehouden om de lokale kunstenaars onder de aandacht te brengen.”

“Als je cultuur ‘beleefbaar’ maakt, maak je ook de binnenstad beleefbaar”, benadrukt Janneke. “Alles samen vertelt het verhaal van de stad, ook de historische elementen. Het idee om bijvoorbeeld de historische waterpomp terug te brengen op de Kaasmarkt sluit daar mooi bij aan.”

Met de combinatie Purmerend en Beemster hebben we iets unieks in handen en ontstaan nieuwe verbanden.

Werelderfgoed

En daarmee is er ook een brug naar recreatie en toerisme, die overigens op veel vlakken nauw samenhangen met cultuur. “Cultuur is een belangrijk onderdeel van je bezoek” vult Shirley aan. “Denk aan de stadswandelingen of een bezoek aan bijvoorbeeld ‘Laag Hollandse Makers, de Markt’. Na de fusie is ook werelderfgoed Droogmakerij de Beemster met haar rijke voedselkamer onderdeel geworden van het verhaal van Purmerend. Mensen zijn geïnspireerd geraakt om elkaar op te zoeken en samen te werken. Met die combinatie hebben we iets unieks in handen en ontstaan nieuwe verbanden. Samen creëren we zo een geweldige, sterke bestemming. Daarmee hebben wij als toeristische marketing organisatie echt iets om te vermarkten. Het verhaal van de stad en haar omgeving. Bijvoorbeeld dat je in deze regio een geweldige, duurzame dag kunt beleven, met een elektrische sloep van Greenjoy het water op, daarna op de e-bike door de Beemster langs de boerderijwinkels, en daarna genieten van de lokale en streekgerichte horeca op de Koemarkt.”

Versterken eigen omgeving

En dat zeker niet alleen voor toeristen van ver weg. Want toerisme is geen doel meer op zich. “Het gaat om het versterken van de eigen omgeving voor bewoners en bezoekers. Toerisme kan daarbij een vehicle zijn om voorzieningen te versterken of mogelijk te maken. Onderwerken als bereikbaarheid, het ov, of diverse recreatiemogelijkheden zijn allen nauw verbonden met toerisme. Waarmee we zeker ons eigen voordeel mee moeten doen.”

We hebben met elkaar goud in handen.

Huiskamer van de regio

Door het gezamenlijk werken aan het Programma Binnenstad ziet Shirley steeds meer verbindingen ontstaan. “We hebben met elkaar goud in handen”, meent zij. “Lang waren we op zoek naar wat het verhaal voor de stad zou kunnen zijn en het feit dat we daar nu met elkaar de schouders onder zetten maakt dat je iets toekomstbestendigs aan het ontwikkelen bent. Waar toerisme onderdeel van is, en in mee groeit. Met elkaar zijn we nu bezig om een compact maar mooi centrum te voorzien van kwaliteit en dat te blijven koesteren en ontwikkelen, gecombineerd met het unieke van de Beemster en de rest van de regio Laag Holland. Daar zijn we erg trots op. Er staat veel te gebeuren waarmee we de functie van  de ‘huiskamer van de regio’ kunnen laden.”

Laag Hollandse Makers, dé markt

Een van de eerste uitkomsten van die verbindingen is de voornoemde Laag Hollandse Makers, de Markt die onlangs werd gehouden op de Kaasmarkt en waar zo’n twintig lokale ‘makers’ uit Laag Holland hun product in passende sfeer presenteerden, in samenwerking met de horeca en de lokale verenigingen en culturele instellingen. Een voorbeeld van, na de veemarkt die in vroeger tijden een toeristische trekpleister was, een Markt 2.0. Shirley: “Dat is het mooie van samenwerken. En nu is er ook met de nieuwe BIZ voor de binnenstadondernemers een nieuw gegroepeerd aanspreekpunt ontstaan waarmee je bijvoorbeeld samen een evenementenkalender kunt maken. Je kunt veel meer dingen integreren. Dan ontstaan er dynamieken als de makersmarkt, dat is heel waardevol.” Het idee is dan ook om in de toekomst meer evenementen in de stad te liëren aan thema’s passend bij het verhaal van de stad. Thema’s die vanuit verschillende kanten gezamenlijk worden geladen en doorgevoerd worden in alle elementen.

Zowel Shirley als Janneke kijken ernaar uit meer plannen en ideëen die bijdragen aan een bruisende binnenstad te verwezenlijken. “Het moment is er. Men staat er voor open, en we zijn er klaar voor.” Maar: “Het lukt alleen samen!”

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28