Column VOWA: Het wordt flink afzien!

Op een grijze vrijdagmiddag typ je niet zomaar een vrolijke column. Zeker niet als je de informatie die je de avond ervoor gehoord hebt, nog eens op je in laat werken.
Gisteravond was ik bij de presentatie die Rijkswaterstaat gaf over de werkzaamheden die nodig zijn om het viaduct/de brug in de A7 te herstellen. En dat is zeer, zeer ernstig. Het probleem met de brug is dat de wapening van de brughoofden onvoldoende is. Daarom geldt nu al de gewichtsbeperking tot maximaal 30 ton. We zien allemaal dagelijks de vrachtwagens hun weg vinden door de binnenstad van Purmerend, via Zaandam of door Broek in Waterland.
Om de wapening op orde te brengen, moeten 4.000 gaten geboord worden, gevuld met staal en volgestort met beton. Om dat werk goed te doen, is tijd nodig. Eerst de ene weghelft, dan de andere. Een aantal op- en afritten wordt afgesloten. De komende tijd verwacht ik dat je vanzelf meer informatie krijgt over de uitvoering van het werk. Het start komende januari en is begin september klaar.
We zullen dus acht maanden moeten afzien. Niet alleen in de regio Waterland, maar in eigenlijk heel Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. En de regio Amsterdam blijft zeker ook niet gespaard. Men verwacht lange files en veel langere reistijden, tot 2 uur extra. En de hele dag file, zowel noord-zuid als zuid-noord, wellicht ook ‘s nachts. Dat komt doordat de A7 aan de maximale capaciteit zit. Daarom heeft het ook maar beperkt nut om op een ander tijdstip te reizen. Daarnaast zullen we op alle wegen in de regio veel meer drukte hebben.
We kunnen er met z’n allen wel wat aan doen. De oplossingen zijn drieledig: het allerbeste is gewoon niet de weg op gaan en dus alleen als het écht nodig is. Verder wordt er hard gewerkt aan alternatief vervoer, zoals bus en trein. En we kunnen proberen veel meer samen te reizen.
Of het ons gaat lukken om bovenstaande drie methoden te volgen is natuurlijk maar de vraag. Ik merkte tijdens de presentatie dat de moed me in de schoenen zakte toen de heftigheid op me inwerkte. Het zal veel van ons vergen in 2024. We zullen allemaal moeten incasseren, rekening houden met veel onverwachte omstandigheden: geen of late leveringen, hogere kosten, onuitvoerbaar werk, enzovoorts.
Hopelijk blijft de schade voor ons allen binnen de perken
Een aantal ondernemers is vanaf het eerste uur betrokken bij het oplossen van het probleem in de weg. VOWA volgt het dossier uiteraard op voet. Samen proberen we zoveel mogelijk mee te denken en te praten over mogelijke oplossingen, het beperken van overlast en leveren we input voor de communicatie. Dat blijven we de komende tijd ook doen. Niet alleen met Rijkswaterstaat maar ook met de gemeenten in de regio en met de aangesloten ondernemers en ondernemersverenigingen.
Daarmee worden we met z’n allen in 2024 voor een forse uitdaging gesteld. Met de nodige creativiteit en wellicht her en der een humoristische actie slaan we ons er doorheen! Hopelijk blijft de schade voor ons allen binnen de perken.
Contact met VOWA is zeer eenvoudig: mail naar info@vowa.nl of stuur een berichtje via LinkedIn.