Hoe zit het met die cookiebanners?

Column
Marije Sliphorst-Dekker van Abma Advocaten.
Marije Sliphorst-Dekker van Abma Advocaten. (Foto: Els Broers)

Op 25 mei 2018 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. Met de komst van deze Europese wetgeving werd de geldende privacywetgeving binnen de Europese staten gelijk getrokken, werd de administratiedruk op ons verhoogd en werden bovenal de boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens (de waakhond van de AVG) kunnen worden opgelegd flink verhoogd. Iedereen die persoonsgegevens verwerkt moet zich bewust zijn van de verplichtingen die aan deze gegevensverwerking verbonden zijn.

Een van die verplichtingen is het plaatsen van een correcte cookiebanner op uw website. U moet informatie geven over welke cookies u gebruikt. Voor het gebruik van een aantal cookies, zoals de tracking cookies, hebt u namelijk de expliciete toestemming van de websitegebruiker nodig. Met die cookies kunt u immers meekijken met ons internetgedrag. Dit mag niet zomaar. De mogelijkheid moet er zijn om deze cookies te weigeren, zonder dat dit nadelig voor de gebruiker is. Voor alle cookies geldt bovendien dat duidelijk is welke persoonsgegevens op welke manier worden verwerkt.

In de praktijk blijkt dat lang niet alle cookiebanners voldoen aan de vereisten. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft laten weten dat zij in 2024 vaker zal controleren of websites op een juiste manier toestemming vragen voor (tracking) cookies of andere volgsoftware.

Waar moeten cookiebanners nu aan voldoen? Op welke manier vraagt u aan uw websitebezoekers toestemming om cookies te mogen gebruiken?

Een aantal vuistregels:

Geef informatie over het doel
Voordat de websitegebruiker zijn of haar toestemming geeft, moet er een weloverwogen keuze kunnen worden gemaakt. Om die reden moet alle informatie aan de gebruiker worden verstrekt. Waarom gebruikt u cookies? Wees hierbij duidelijk en concreet. Laat dus weten dat u bijvoorbeeld de cookies gebruikt om uw website te verbeteren, of om gepersonaliseerde advertenties aan de gebruiker aan te kunnen bieden. U mag hierin niet te vaag blijven. Laat u bijvoorbeeld weten dat u cookies inzet voor ‘social media’, dan moet dit worden uitgelegd. Welke persoonsgegevens worden door u verwerkt en met welk doel?

Zet vinkjes of schuifjes niet automatisch aan
De websitegebruiker moet zelf de vinkjes of schuifjes aanklikken! Er moet actief worden gekozen, pas dan is er sprake van het verlenen van toestemming door de websitegebruiker om zijn of haar persoonsgegevens te verwerken.

Gebruik duidelijke woorden
Uw cookiebanner moet geen uitlegpuzzel worden. Gebruik duidelijke woorden en knoppen, zoals ‘accepteren’, ‘akkoord’ of ‘weigeren’. Geef uw websitegebruiker dus niet de keuze tussen het klikken op ‘akkoord’ en ‘alleen noodzakelijk’. Op deze manier weet de websitegebruiker immers niet wat de gevolgen zijn van het klikken op ‘alleen noodzakelijk’.

Zet de verschillende keuzes in de cookiebanner op één laag
De websitegebruiker moet de cookies net zo makkelijk kunnen weigeren als accepteren. Het mag dus niet zo zijn dat er moet worden doorgeklikt om de cookies te weigeren, terwijl met één klik op de knop de cookies kunnen worden geaccepteerd.

Verberg bepaalde keuzes niet
Ook de knop om cookies te mogen weigeren, moet goed zichtbaar zijn, net zo goed als de knop om de cookies te accepteren. Extra scrollen of extra klikken is niet toegestaan. Ook mag deze weigeringsknop niet weggestopt zijn in een onopvallende link in de tekst, terwijl de knop voor het accepteren van de cookies duidelijk zichtbaar is geplaatst.

Wees helder over het intrekken van toestemming
Voordat de websitebezoeker de toestemming voor het gebruik van cookies verleend, moet ook duidelijk zijn op welke manier de toestemming weer kan worden ingetrokken.

Al met al flink wat regels die er gelden voor de cookiebanner op uw website. Hebt u hierover vragen of wilt u meer informatie welke verplichtingen op het gebied van privacywetgeving voor u als ondernemer bestaan? Neem dan contact met ons op!
info@abma-advocaten of 0299-250363

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28