Het verhaal van de binnenstad Purmerend is gevat in merknaam en bidbook

Nieuws
De wethouders Pascal Verkroost en Mario Hegger.
De wethouders Pascal Verkroost en Mario Hegger. (Foto: Han Giskes)

De binnenstad van Purmerend heeft een eigen officieel verhaal gekregen, compleet met merknaam, logo en bidbook. Anders dan het gemeentelogo wat staat voor de diensten die de stad levert aan haar inwoners staat het marketinglogo en verhaal voor de producten en de beleving die de binnenstad van Purmerend te bieden heeft aan ondernemers en bezoekers. “Het stadje tussen de polders’’ gaat zich als merk profileren naar buiten toe, zowel naar bezoekers als (nieuwe) ondernemers, en heeft als doel om te groeien. Het verhaal van de stad is tevens verpakt in een aanlokkelijk bidbook dat de kansen laat zien aan nieuwe ondernemers. Wethouders Mario Hegger (economie) en Pascal Verkroost (binnenstad) lichten de kracht van zo’n eigen merk toe.

Wat de stad onderscheidend maakt als merk is naar boven gekomen dankzij de input van ondernemers, inwoners, vastgoedeigenaren, instellingen etc. die allemaal hun inbreng hadden in de visie voor de binnenstad. “Daarin bleek het verbeteren van het centrumgebied heel belangrijk”, steekt Mario Hegger van wal. “Het toegankelijker te maken, meer beleving toevoegen, het een plek te maken waar je graag bent. Het wordt gezien als de huiskamer van Purmerend, met een regiofunctie. Dat betekent dat je ook een profilering moet hebben. Die je een aantal redenen geeft om naar Purmerend te gaan. Daar heb je goede branding voor nodig. Niet alleen voor bezoekers en toeristen, maar ook om nieuwe ondernemers aan te trekken. Er liggen hier voor hen veel kansen. Het zijn de investeerders, de mensen die de groei mogelijk moeten maken. Wat maakt Purmerend voor hen aantrekkelijk?”

Overkoepelend verhaal

“Daarin gaat het over het overkoepelende verhaal van Purmerend”, vult Pascal Verkroost aan. “Ik heb met een paar grote ondernemers van buitenaf gesproken. Bij hen is Purmerend vaak nog niet in beeld. Tot ze hier een keer zijn geweest. Dat maakt het vertellen van het verhaal wat wij als stad te bieden hebben zo belangrijk. Wij hebben een echte kern, een stadje met een rijke historie, een van de leukste horecapleinen van Noord-Holland. Dat mogen we wel meer uitdragen want het is heel bijzonder.”

Tekst loopt door onder afbeelding

purmerend binnenstad stadje tussen de polders
(Foto: gemeente Purmerend)

Merkwaarden

Marketing rondom de binnenstad met haar centrumfunctie mag hierin centraal staan, diezelfde binnenstad heeft vertakkingen door heel Purmerend, de Beemster en de regio. Die vertakkingen en hoe het ‘stadje’ is ingebed in de omgeving komen in het strakke logo tot uiting. Het rood van het stadje knalt eruit tussen groene (polders) en blauwe (water) lijnen. De rechte vlakken bieden weer mogelijkheden om in het logo zelf te variëren, door er bijvoorbeeld foto’s in te plaatsen die een bepaald aspect van de binnenstad belichten. Ook de naam zelf is zo gekozen dat ermee kan worden gespeeld: ‘spetteren in het stadje tussen de polders’, ‘borrelen in het stadje tussen de polders’… etc. Het verhaal dat centraal staat in de communicatie is gebaseerd op de merkwaarden ontmoeten, vertrouwd, handelend, energiek en de seizoenen vieren.

Kansen voor ondernemers

Het aantrekken van bezoekers en toeristen is één kant, ondernemers warm maken om zich hier te komen vestigen een andere. Daarom komen alle aspecten van Purmerend samen in het onlangs gereedgekomen bidbook, helemaal geënt op het nieuwe merk. Met cijfers over bevolkingsgroei, toerisme en inkomen, feiten over de ligging en de connectie met de regio, over de bereikbaarheid en het huidige aanbod in retail, horeca en cultuur. Dit alles wordt verweven met de kansen die het biedt voor ondernemers. Ook de plannen voor de toekomst komen aan bod met de onderdelen uit het uitvoeringsprogramma Binnenstad. Een ander deel van het bidbook is gevuld met verhalen van ondernemers over hun vestigingsstad, bedoeld om andere ondernemers warm te maken voor de marktstad. Dat onderstreept, zo benadrukken de wethouders, dat het bidbook van en voor iedereen is. “Het stadje is van ons allemaal en samen maken we het verhaal”, aldus Pascal. “Daarvoor kan iedereen nu het bidbook gebruiken.”

Ontmoeten, spelen en groen

Nu de merknaam staat en het bidbook gereed is, is het belangrijk om het lading te geven. Die lading komt uit het programma binnenstad dat inmiddels op verschillende onderdelen tot uitvoering wordt gebracht. Alles gericht op het aantrekkelijker maken van de binnenstad. Pascal: “Daarin gaat het echt om de diversiteit, het aanbod van horeca en retail in de stad moet geen eenheidsworst zijn. We willen een plek creëren waar mensen graag heen gaan. En graag blijven. Het moet aantrekkelijk zijn voor jongeren, en er moeten ook buiten ons mooie horecaplein plekken zijn om elkaar te ontmoeten. Even zitten, met ook bijvoorbeeld speelgelegenheid voor kinderen. Daarom zorgen we er met zijn allen voor dat de stad schoon, veilig en heel is en gaan we daar meer groen aan toevoegen. Met de olijfbomen en bloembakken is al een begin gemaakt en daar bouwen we op door met de aankleding van de openbare ruimte met onder andere het groen, bankjes en de historische waterpomp.”

Totaalbeleving

Maar er staat meer op stapel, zoals verbinding maken tussen het water en de stad, en de aanleg van een singelpark rondom de stad waar mensen kunnen recreëren. Gevolgd door een drankje doen of even winkelen. Een totaalbeleving dus. Mario: “En denk aan het toerisme. Mensen die hier komen, willen ook vaak terugkomen. Dat is echt belangrijk, dat moeten we faciliteren, daarom zijn er regiobreed meer bedden nodig. En als je ziet hoeveel er is geïnvesteerd in het museum, dat is fantastisch geworden. Mooi als mensen daarvoor naar de stad komen. We hebben geweldige stadsgidsen, en we kunnen bijvoorbeeld ook de Beemster musea verbinden aan die van Purmerend, allemaal kansen. Juist door het enthousiasme gaan mensen overal mogelijkheden zien. En door gezamenlijk te investeren gaat ook de kwaliteit weer omhoog, dat zie je nu in de horeca gebeuren. Het biedt een vruchtbare bodem voor ondernemers om hier nieuwe ideeën tot ontwikkeling te brengen.”

Tekst loopt door onder afbeelding

bidbook gemeente purmerend binnenstad
(Foto: gemeente Purmerend)

Samen met BIZ’en

Achteroverleunen nu het bidbook klaar is zal dan ook niet gebeuren. “We blijven hier altijd mee bezig”, geeft Pascal aan. “In het contact met elkaar en in de communicatie naar buiten. Evenementen zijn bijvoorbeeld heel erg belangrijk. Een voorbeeld daarvan is het Rode Loper event op de Kaasmarkt dat in het voorjaar zal plaatsvinden. Het is ontzettend leuk dat de ondernemers er al zo mee bezig zijn.” Maar voor die tijd hangt de binnenstad al vol met sfeerverlichting ‘nieuwe stijl, geregeld door de BIZ Binnenstad die het verhaal enthousiast oppikt. “De BIZ’en zijn hier heel belangrijk in. We willen samen de stad mooier en sterker maken en dat betekent dan ook dat we samen voor de langere termijn bedrijven en ondernemers moeten binnenhalen die iets toevoegen, waardoor onze stad sterker wordt.”

Het bidbook

Het bidbook heeft als doel om de juiste ondernemer met de juiste mindset en het juiste idee naar de juiste plek in de binnenstad te begeleiden. Het heeft een beperkte printoplage maar staat online voor iedereen beschikbaar. Zo kan het altijd worden geactualiseerd en meegroeien met de ontwikkelingen. Het wordt op 16 december officieel gepresenteerd tijdens de Laag Hollandse Makersmarkt op de Kaasmarkt. Meer informatie vind je op www.purmerend.nl/binnenstad.

Nathalie en Gertjan in de multifunctionele gastenruimte met fraai uitzicht op de Beemster natuur.
Huize Leeghwater: ideale combinatie van natuur, spiritualiteit en verwennerij Nieuws 22 feb, 10:27
Hans Sal en zijn partner Sandra.
Hans Sal van Deitmers Mannenmode: Nooit bij de pakken neerzitten Nieuws 21 feb, 14:50
Marcel ten Brinke
"Ben jij IT-notaris? Kun je dan mijn laptop repareren?" Partnerbijdrage 21 feb, 11:18
Thierry van der Weide
Column VOWA: Nog meer A7 Column 21 feb, 11:00
Afbeelding
Column PRO: De kracht van gezamenlijke inspanningen Column 21 feb, 10:00
Steven Grevenstuk: "Wanneer de Tech Campus er komt zie ik hele goeie mogelijkheden om binnen die nieuwe opzet tot een vorm van samenwerking te komen."
Brok Decor: Champions League van de festivalaankleding Nieuws 20 feb, 16:00
Rachel Hayhoe
Column: Waarom duurt de afwikkeling van een nalatenschap zo lang? Column 20 feb, 13:35
Patrick Colli, Maaike Neesen en Henry Wassink.
Horizon College: Tech Campus voor onderwijs belangrijke schakel met bedrijfsleven Onderwijs 20 feb, 10:00
Ontvangst van burgemeester Ellen van Selm.
125 jaar oud Koopman Optiek ontvangt predicaat hofleverancier Nieuws 19 feb, 14:00
Marije Sliphorst-Dekker van Abma Advocaten.
Hoe zit het met die cookiebanners? Column 19 feb, 10:00
De Koepel in Haarlem.
Gratis cybercrimebijeenkomst van het OM voor MKB'ers Nieuws 7 feb, 13:00
De studenten van het Horizon College in De Purmaryn. In het midden Noëlle en Manouk.
Op safari langs Waterlandse leerbedrijven in de hospitality Nieuws 29 jan, 09:27
Richard Blom (midden) op de foto met van links naar rechts vriend Georges Lotze, Anita Rensen, Anita Bom en Jasper de Busser.
Café Gean bestaat 10 jaar, zaterdag 27 januari groot feest in winkelcentrum Makado Nieuws 22 jan, 18:50