Delen Private Bank: Nieuwe naam voor vermogensbeheer verovert Nederland

Partnerbijdrage
Frederik Kalff (voorgrond) viert de overwinning met het Delen-team: (Nienke Schut midden, Suzanne Band linksachter)
Frederik Kalff (voorgrond) viert de overwinning met het Delen-team: (Nienke Schut midden, Suzanne Band linksachter) (Foto: Delen Private Bank nv)

Nog maar een jaar geleden nam Oyens & Van Eeghen de naam aan van haar Belgische moeder: Delen Private Bank. Sindsdien is de bank verder opgestoomd op de Nederlandse markt. Dat wordt nu beloond met de prestigieuze Gouden Stier van beleggersplatform IEX.

‘Een prachtige beloning’, noemt directeur Frederik Kalff van Delen Nederland de IEX Gouden Stier voor de private bank van het jaar. De race ging tussen vijf genomineerden die dit najaar werden geselecteerd op basis van klanttevredenheid: tientallen klanten droegen Delen aan. Een onafhankelijke vakjury boog zich vervolgens over de nominaties en bekroonde ‘nieuwkomer’ Delen op 15 maart als winnaar. Waarmee heeft Delen zich als nieuwe naam op de Nederlandse markt zo snel in de kijker gespeeld? Opvallend is dat de bank het lijstje genomineerden aanvoerde met prijs-kwaliteitverhouding. Kalff schrijft dat toe aan de brede dienstverlening van Delen: naast beleggen zijn ook financiële planning, estate planning en kredietverlening speerpunten. Ook de grotere doelgroep speelt volgens hem mee. ‘Voor klanten met financiële potentie hanteren wij geen ondergrens, terwijl andere partijen uitgaan van een minimum van een half miljoen of een miljoen euro.’ Dit trekt ook jongere klanten, constateert Kalff. ‘We merken dat onze dienstverlening aanslaat bij jongere mensen die onder begeleiding willen starten met beleggen. Bij andere private banks komen zij vaak niet binnen.’

Contraire beweging

Nog een troef van Delen is de sterke digitale dienstverlening. Het vorig jaar geïntroduceerde digitale archief Family Services verzamelt alle denkbare financiële zaken van klanten. Dat zorgt volgens Kalff voor gemoedsrust en geeft hem en zijn collega’s de kans proactief te adviseren. ‘Doordat we overzicht hebben over het totale vermogen, kunnen we een seintje geven als het bijvoorbeeld slim is de hypotheek over te sluiten naar een lagere rente of een verouderd artikel in de huwelijkse voorwaarden te laten aanpassen. Veel klanten hebben vakantiehuizen in Spanje. Stel dat daarvoor de fiscale regels veranderen, dan kunnen wij met één druk op de knop alle klanten op de hoogte brengen.’

Oordeel vakjury: “De bank heeft een vermogensdashboard ontwikkeld waarbij klanten inzicht krijgen in hun volledige vermogenspositie. Er zijn stappen gezet in verduurzaming. De kosten van beleggingsfondsen zijn gedaald. En niet onbelangrijk: Delen heeft over de afgelopen periode hogere rendementen tegen lagere kosten behaald.” 

Tekst loopt door onder afbeelding

(Foto: aangeleverd)

In een lastig beleggingsjaar groeide het klantenbestand van Delen Nederland vorig jaar met 13 procent. De bank wist het verlies op de beleggingsportefeuille binnen de perken te houden, met een strategie die is gericht op de lange termijn en een beperkt risico. Kalff: ‘Het verlies bleef in 2022 redelijk beperkt, terwijl we in het sterke beleggingsjaar 2021 juist weer iets minder rendement behaalden. Opgeteld doen we het daarmee substantieel beter dan de andere private banks, die volatielere resultaten lieten zien.’

Waar nog aan gewerkt moet worden? De naamsbekendheid, aldus Kalff. Met de Gouden Stier is Delen op de goede weg. ‘Dat klanten ons hebben aangedragen uit waardering voor onze geleverde diensten is een prachtige erkenning.’

De jongere klanten vinden deze digitale diensten en de bijbehorende app een vanzelfsprekendheid. Maar wie denkt dat zij geen behoefte hebben aan persoonlijk contact, vergist zich. Kalff merkt dat juist ook deze doelgroep waardeert dat je bij Delen desgewenst gewoon nog iemand aan de telefoon krijgt of je vaste contactpersoon kunt ontmoeten in een van de regiokantoren. ‘We zien een enigszins contraire beweging: aanvankelijk waren onze jongere klanten vooral op onze app gericht, maar we merken dat zij meer behoefte krijgen aan een persoonlijk gesprek. Omdat andere private banks het contact meer en meer automatiseren, plukken wij daar de vruchten van.’

Die persoonlijke en proactieve benadering maakt het werk extra leuk, vindt Kalff. ‘Eigenlijk pakken we het op de ouderwetse manier aan, maar in een modern jasje en met goede digitale ondersteuning. Daar krijgen wij echt energie van.’

Lokale aanwezigheid

Het belang dat Delen hecht aan persoonlijk contact, blijkt ook uit de aanwezigheid van regionale kantoren. Naast vestigingen in Amsterdam, Heerenveen en Den Bosch heeft de private bank pas geleden een kantoor in Hengelo geopend, na de overname vorige zomer van Groenstate Vermogensbeheer. Zit er nog meer in het vat? Kalff: ‘Ook in de regio Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven zouden we op termijn graag lokaal aanwezig zijn. We willen de komende jaren organisch doorgroeien, maar kijken ook naar potentiële overnames.’ De Nederlandse markt van vermogensbeheerders is vrij gefragmenteerd en biedt volgens Kalff zeker nog kansen.

Voor de ondernemer van vandaag en morgen

Wil je als (ex-)ondernemer of zzp’er je vermogen efficiënt laten beheren en evenwichtig doen groeien? Heb je behoefte aan gerichte ondersteuning en een persoonlijke aanpak, ook over fiscaal-juridische aspecten? Wij zorgen ervoor en geven je gemoedsrust. Kijk vooruit met Delen Private Bank, winnaar van de IEX Gouden Stier, ‘private bank van het jaar’. 

Goed bekend in Waterland

Het team van Delen Private Bank bedient van oudsher veel klanten in de regio Waterland.
Geïnteresseerd in wat we ondernemers te bieden hebben? We maken graag kennis.

Bart Tishauser. (Foto: Delen Private Bank nv)

Nienke Schut. (Foto: Delen Private Bank nv)


Arnout van den Berk. (Foto: Delen Private Bank nv)


Suzanne Band. (Foto: Delen Private Bank nv)

Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00