Binnenstad Purmerend: van shoppen tot samenkomen in Eggert Center

Nieuws
Kim de Munnik: "De stad Purmerend en het profiel van de inwoners past heel erg bij onze strategie van Full Service Centers."
Kim de Munnik: "De stad Purmerend en het profiel van de inwoners past heel erg bij onze strategie van Full Service Centers." (Foto: Han Giskes)

Het centrum van Purmerend heeft twee gezichten: de historische binnenstad en daar middenin het Eggert winkelcentrum. Waar de gemeente druk bezig is de aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten via het programma Binnenstad, staat ook het Eggert niet stil. Het eat&meet plein op de eerste etage is gereed, C&A is terug en eind dit jaar is de entree aan de Koestraat volledig vernieuwd. Binnenkort wordt gestart met een totale upgrade van de parkeergarage en eind dit jaar verwacht Wereldhave dat de enkele nog lege retailunits de juiste invulling hebben. Achter deze stappen zit een gedegen strategie. Kim de Munnik, directeur Operations bij Wereldhave dat sinds 2015 het Eggert Center in beheer heeft, licht deze toe.

Wereldhave heeft, naast het Eggert, nog tien andere winkelcentra in het land in eigendom. Ook deze hebben te maken met de tendens naar online winkelen die door corona in een stroomversnelling is geraakt. Kim: “Het aantal fysieke winkels is afgenomen en dat noopt ertoe om het winkelaanbod te verkleinen en andere functies toe te voegen. Daarom hebben wij voor onze winkelcentra een transformatie ingezet van pure winkelcentra, waar men alleen komt om spullen te kopen, naar zogenaamde Full Service Centers. We zien dat de consument behoefte heeft aan plekken waar verschillende functies uit het dagelijks leven zijn gecombineerd, zoals winkelen, sporten, ontmoeten, etc. In de Purmerendse binnenstad vind je veel van die functies al in de directe omgeving maar toch hebben we ook in het Eggert Center functies toegevoegd, zoals sporten en extra horecagelegenheden. Dit alles gebaseerd op het 15-minute-city concept: multifunctionele gebieden waar je binnen 15 minuten alles vindt wat je in je dagelijks leven nodig hebt. Daarin vormt het Eggert een goede aanvulling op de binnenstad.”

Eat&meet plein

Onlangs kwam op de eerste etage het eat&meet plein gereed. “Hier hebben we een aantal van onze concepten samengebracht”, licht Kim toe. “Horeca voor een drankje of hapje, gecombineerd met een sfeervol en groen zitgedeelte waar iedereen even kan relaxen en waar kinderen lekker kunnen spelen. De Koemarkt is fijn als het mooi weer is, hier kun je bij minder weer ook naar toe met je kinderen, of je nu wel of niet een consumptie wil nemen. Dat werkt heel goed.”

We hebben de transformatie ingezet van pure winkelcentra, waar men alleen komt om spullen te kopen, naar zogenaamde Full Service Centers 

Toekomstbestendig aanbod

Qua aanbod streeft Wereldhave naar een goed evenwicht tussen ketenbedrijven en lokale ondernemers. “Dat is soms wat ingewikkeld”, zegt Kim. “Maar de Hema zit nu op een goede plek, daar zijn we heel blij mee en zij ook. En ook Jumbo zit perfect. Daarmee hebben we een goede slag geslagen, gezien ook het SSK-certificaat dat onderneemster Jasmijn Uitendaal van Jumbo heeft behaald. En niet voor niets is C&A teruggekomen, dat wilden zowel klanten als C&A heel graag. Met de variatie in het aanbod is het Eggert Center nu toekomstbestendig.”

Maar er zijn nog wat zaken te regelen. “Tegenover de Jumbo, naast Kippie, staan nog twee units leeg. Wij geloven erg in het clusteren van verswinkels. Dat kan weliswaar in die ruimte niet zo groot worden ingevuld maar ik denk dat we in het najaar daar wel twee verswinkels bij hebben.”

Gezamenlijke campagnes

Want vestigen in een winkelcentrum heeft volgens Kim voor een ondernemer verschillende voordelen. “Wanneer je met een aantal ondernemers onder één dak zit, met één eigenaar, kun je meer dingen met elkaar doen. Het maakt je samen sterker. Je trekt meer bezoekers en maakt dus meer omzet. Wereldhave en de Eggert-ondernemers stoppen samen geld in een pot voor de marketing, communicatie en events. Nu doen we bijvoorbeeld samen de Back to School campagne. Het is bundelen van krachten.” Wat niets afdoet aan de samenwerking die ondernemers in de binnenstad middels de BIZ Binnenstad en BIZ Koemarkt ook kennen. “In Purmerend pakken de BIZ’en het goed aan, en werken ze met concrete plannen. Daar werken wij dan ook graag mee samen.”

Duurzaam en mbo

In de exploitatie van de centra zijn bij Wereldhave ook de thema’s duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid van belang. “Ons streven is om in 2045 CO2 neutraal te zijn”, zegt Kim. “Daar nemen we verschillende maatregelen voor. Daarnaast ondersteunen en ontplooien wij in onze centra allerlei sociale initiatieven. Zoals banenmarkten waar mensen die niet makkelijk op de arbeidsmarkt komen met de ondernemers in contact komen. En bijvoorbeeld Burendagen en Ouderenochtenden met ontbijt, dat laatste altijd in samenwerking met een supermarkt die dat ook belangrijk vindt. Daarom zijn we zo blij met Jasmijn van Jumbo, zij is een erg maatschappelijk betrokken ondernemer.”

Match Purmerend en Eggert

Wereldhave heeft de afgelopen jaren verschillende winkelcentra afgestoten. Waarom is het Eggert behouden voor de portefeuille? Kim: “De stad Purmerend en het profiel van de inwoners past heel erg bij onze strategie van Full Service Centers. Er zijn veel gezinnen en er is ook een oudere doelgroep. Dat past bij ons streven om dagelijkse behoeften toegankelijker te maken op één plek. Daarnaast zien we veel positieve ontwikkelingen hier, qua groei van de gemeente en koopkrachtontwikkeling. Wij kijken namelijk ook naar wat er gebeurt in de omgeving; hoe gaat de populatie zich ontwikkelen, zijn er nieuwe initiatieven voor wonen? Al dat soort zaken hebben we meegewogen en op basis daarvan zijn we tot de conclusie gekomen dat Purmerend zodanig aantrekkelijk is dat we hier ons vastgoed willen behouden.”

Wij zijn erbij gebaat dat in de binnenstad het winkelaanbod compacter en kleiner wordt

Uitdagingen

Wat niet wegneemt dat er volgens Wereldhave wat uitdagingen zijn in de binnenstad. “Als wij nieuwe huurders proberen aan te trekken concurreren we ook soms met panden buiten, dat is wel eens lastig. En wij zijn er ook wel bij gebaat dat in de binnenstad het winkelaanbod compacter en kleiner wordt, zodat je een goed functionerend winkelrondje krijgt waarbij je net genoeg aanbod hebt voor alle partijen, zonder allerlei overaanbod waardoor er leegstand ontstaat. Daarom is het van belang dat op sommige plekken aanloopstraten getransformeerd worden naar andere functies zoals wonen. Daarmee kun je je kern gezond houden”, besluit Kim.

Nieuwkomer in het Eggert: Kippie

Het Purmerendse stel Sander en Tamara de Beer is sinds december vorig jaar eigenaar van de nieuwe vestiging van Kippie in Purmerend. De twee zijn in hun element, want lang voor ze zelf de winkel hadden waren ze al groot fan van Kippie. Sander: “Tamara heeft lang in de retail gewerkt en heeft altijd gezegd; als ik voor mezelf ga beginnen dan wil ik een Kippie-winkel.” Vorig jaar september zagen ze een oproep langskomen voor een franchiser voor het te openen filiaal in het Eggert. “Toen is het balletje snel gaan rollen. Deze locatie was al aangekocht door Kippie, dus het was al bepaald, maar we zitten hier perfect, tegenover de Jumbo en de uitgang van de parkeergarage.” Met de opening op 7 december vorig jaar begonnen ze met drie medewerkers, maar dat bleek al snel veel te weinig. Momenteel werken er tien mensen bij de Purmerendse Kippie en het is constant druk voor de toonbank. “We staan zelfs al in de top 3 van de filialen, dat is hartstikke leuk. Maar we zijn zelf natuurlijk heel enthousiast over ons product, dat brengen we wel over.”

Ook nieuw: Bagels & Beans

In juni opende Bagels & Beans haar vestiging op de eerste etage van het Eggert Center. Franchisenemer en Purmerender Harmon Yohannes zit met de zaak helemaal op zijn plek op het eat&meet plein. Harmon was werkzaam als pensioenspecialist en werkte al sinds corona voornamelijk thuis, hij wilde wel wat anders. “Ik zag in een nieuwsbrief langskomen dat Bagels & Beans voor hun nieuwe vestiging in Purmerend een franchisenemer zocht. Dat leek me wel wat, maar ik besloot eerst mijn eigen onderzoek te doen. Ik ontdekte dat er bepaalde dingen hier misten. Zoals de gezonde en vegan opties, de koffie zonder lactose. Ik zag echt een gat in de markt. En dat blijkt ook wel. Want we merken dat veel mensen enthousiast zijn over ons aanbod, wat best uitgebreid is voor een lunchroom. Sinds ons terras klaar is, en de kinderspeelplaats, is er veel reuring, waarbij alle aanbieders elkaar goed aanvullen. En als het slecht weer is, wat het vaak is hier, is het voordeel dat alles overdekt is en de mensen snel hier een plekje zoeken.”

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28