Twaanlab’s ‘Leren in de Stad’: brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven

Onderwijs
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Toine Rohner demonstreert de robot-hond. (Foto: RodiMedia/NV)

In technologie en ICT volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op waardoor het onderwijs vaak een stapje achter loopt. Een tekort aan gespecialiseerde docenten en een gebrek aan aansluiting bij de behoeften van het bedrijfsleven zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee het onderwijs te kampen heeft.

Om iets te betekenen voor ICT/tech onderwijs wilde Toine Rohner met Twaanlab, gevestigd in H20, kinderen laagdrempelig in aanraking brengen met moderne techniek. Dat doet hij met wekelijkse clubs en met lessen op school. Maar om echt zijn doel te bereiken zag hij dat er een extra schakel nodig was tussen onderwijs en bedrijfsleven. “Het onderwijs mist de expertise om de lesstof aan de werkpraktijk te koppelen en bedrijven weten niet wat het lesmateriaal inhoudt. Vanuit die gedachte ontstond Leren in de Stad, waarin ik de leerlingen meeneem in concrete opdrachten vanuit het bedrijfsleven.”

Clubs voor kinderen

Toine was al op jonge leeftijd gefascineerd door ICT en technologie. De ‘creatieve en avontuurlijke’ tiener had het zwaar op school, hij miste er zijn grote hobby; computers. “Computers waren voor mij als kind echt mijn redding. Helaas kreeg je dat niet op school, dat vond ik altijd erg jammer. Daar wilde ik iets mee, vanuit een intrinsieke motivatie, voor al die kleine Toines nu die graag meer over ICT willen leren.” Hij begon met wekelijkse clubjes voor kinderen van 6 tot 12 jaar, waarbij hij hen op een laagdrempelige manier laat kennismaken met moderne techniek. Van het bouwen van race games tot het ontwerpen van pretparken en robots. Een speelse omgeving waarin kinderen hun creativiteit en technische vaardigheden kunnen ontwikkelen. “Ik kom veel van deze kinderen nu weer tegen bij een IT-studie. Zij geven aan dat ze door deze club vele stappen verder zijn dan hun medestudenten, dat is natuurlijk geweldig om te horen.”

Robots leren bouwen en programmeren

En het zijn wellicht de mensen die straks de robots bouwen en programmeren die nu bijvoorbeeld al worden ingezet in de zorg. Toine heeft er een aantal staan in het lokaal, het kleine maatje dat op vriendelijke wijze zorgt voor structuur in de dag, en de ‘hond’ die aandacht geeft. Hij demonstreert ze met liefde, gadegeslagen door zijn Twaanlab ambassadeur René Visser. Na een lange carriere in het onderwijs bij PSG zag René in de opzet van Twaanlab al van aanvang af een mooie toevoeging, en hij ondersteunt en promoot het waar hij kan. “Op tv hoorde ik onlangs iemand zeggen; ICT leer je niet in de klas”, zegt hij. “En dat is de kern van wat Toine hier doet.”

Inzicht in de praktijk

“Normaal leert men vaardigheden uit een boekje in een klassituatie”, licht Toine toe. “Maar dat heeft geen aanraking met het werkveld. Je ziet niet hoe wat jij leert wordt toegepast in de praktijk, er is geen context. Daardoor krijgen bedrijven leerlingen met weliswaar een diploma binnen maar die eigenlijk niet concreet iets weten van de materie waarmee ze daar moeten werken. Bovendien hebben de leerlingen geen idee wat er in verschillende sectoren te doen is in tech of ICT, en ontdekken ze niet wat ze echt leuk vinden. Niet voor niets stopt of switcht na een jaar opleiding 33 procent. Met Leren in de stad brengen we leerlingen al vroeg met de praktijk in aanraking. Hier voeren leerlingen concrete opdrachten uit die afkomstig zijn van bedrijven, waardoor ze een dieper inzicht krijgen in de praktijktoepassingen van ICT en technologie.”

Tekst loopt door onder afbeelding


Twaanlab daagt jongeren uit in tech en ICT. (Foto: Twaanlab)

Projectmatige opdrachten

Via “Leren in de Stad” krijgen leerlingen projectmatige opdrachten waarmee ze worden uitgedaagd om hun kennis en vaardigheden toe te passen in realistische scenario’s. En dat kan gaan om bedrijven uit elke sector. Of het gaat om een kinderopvang die een probleem heeft met de vaccinatiegraad, een agrarisch bedrijf dat wil automatiseren, een project met drones; Toine zelf verdiept zich in het bedrijf, schakelt waar nodig experts in uit zijn eigen brede netwerk, en maakt er met zijn creativiteit en passie voor tech een passende opdracht op voor de leerlingen. Zo doen leerlingen waardevolle ervaring op terwijl ze tegelijkertijd een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van reële uitdagingen in het werkveld.

Van belang voor elke sector en branche

Toine zocht hiervoor contact met gemeente, scholen en bedrijven en is inmiddels met een aantal partijen in gesprek. “ICT en tech komen in elke branche en sector langs. In elk werkveld krijg je ermee te maken. Of je nu iets wil doen in de zorg of in de horeca. Al studeer je plantkunde, en wil je iets in de agrarische sector gaan doen; op een gegeven moment komt daar ook een drone aan te pas waarmee je moet kunnen omgaan.” Als voorbeeld pakt hij de kleine zorgrobot. “Deze helpt in de zorgsector structuur in de dag te houden. Hij geeft aan wanneer het tijd is voor een kopje koffie, of voor de medicijnen. Handig en tijdbesparend voor de zorgverleners. Ik zou deze of een andere robot in het vmbo kunnen brengen, elk kind een eigen robot. Zo kunnen ze onderzoeken hoe het werkt, ze kunnen het meenemen naar een stage om te kijken bij welke cliënt zo’n robot zou passen. Je kunt de leerlingen nu al hiermee opleiden zodat ze er later mee kunnen werken. Er zijn zoveel mogelijkheden.” 

Jongeren denken out of the box

Bedrijven worden actief betrokken in het proces, en voor hen is het mooi dat ze kunnen samenwerken met leerlingen. “Dat biedt veel kansen”, benadrukt Toine, “want zij hebben nog ongekaderde hersenen, oftewel, zij denken nog helemaal out of the box en heel innovatief na. Daarom kan een actueel vraagstuk van een bedrijf voor een leerling een mooie opleidingstool voor tech zijn. En de bedrijven krijgen een hele frisse blik op hun materie, terwijl ze bijdragen aan een juiste en praktijkgerichte opleiding.” 

Bij deze nodig ik bedrijven, instellingen en onderwijs uit om hieraan bij te dragen

Samenwerken met Twaanlab?

Bedrijven, organisaties, en scholen die hiervoor graag de samenwerking aangaan met Twaanlab zijn van harte welkom. Toine: “Bedrijven en instellingen, groot en klein, met een probleemstelling kunnen mij contacten, uit elke sector en branche. Dan gaan wij kijken hoe we dat met moderne technieken kunnen gaan doen. Of het nu een eindproduct betreft, een prototype of een robot. En we hoeven niet alles technisch te behandelen, een adviesrapport maken is ook al mooi. Hoe mooi is het wanneer je als bedrijf iets kunt voorleggen aan de nieuwe generatie? Hoe denken zij, hoe lossen zij dit probleem op. Een hele frisse blik in je bedrijf. En ik probeer er zoveel mogelijk uit te halen voor het bedrijf. Dus bij deze nodig ik bedrijven, en ook het onderwijs uit om hieraan bij te dragen. Een gesprek en samen brainstormen kan altijd!”

www.LerenindeStad.nl

Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00