Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen

Ondernemen
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid. (Foto: Evert Ruis)

Met de komst van Rien de Wolf naar Baanstee-West is Purmerend een bijzondere outdoorspeciaalzaak rijker. Hengelsport, watersport, workwear, outdoor- en kampeerartikelen: het is allemaal onder een dak te vinden. “De winkel is ingericht voor het hele gezin!’, zegt ondernemer Rien de Wolf.  

Je kunt er niet omheen en dat is precies de bedoeling. Voor het pand van Rien de Wolf aan de Ampèrestraat 63 staat een reusachtige Green-Egg opgesteld. De ruim drie meter hoge keramieken koning onder de barbecues trekt de aandacht van de passerende automobilisten, fietsers en wandelaars. Dat komt goed uit, want na de lange wintermaanden staat het barbecue- en buitensportseizoen weer voor de deur.  

Is Rien en zijn team er klaar voor? “Dat seizoen begint tegenwoordig zodra de zon gaat schijnen”, zegt Rien. “Een groot verschil met vroeger. Toen wist iedereen: op 1 april begint het watersportseizoen, dan ga ik in februari rustig met het onderhoud van de boot aan de slag. Nu vindt dat veel meer ad hoc plaats. Gaat morgen het zonnetje schijnen, dan beginnen we morgen. Het betekent dat als het seizoen begint, we daar op voorbereid moeten zijn. Onze winkel moet volledig zijn ingericht, de voorraad meer dan op peil en onze mensen moeten klaar staan. Gelukkig hebben we meer dan een halve eeuw ervaring en kunnen we snel schakelen!”  

Heerlijk werken op 2.500 m2

De outdoorspecialist verhuisde vorig jaar van de Papaverweg in Amsterdam-Noord naar een opvallend groot pand op industrieterrein Baanstee-West. Te midden van andere grote publiekstrekkers, zoals JYSK, Welkoop, Hanco Wonen en wokrestaurant Mr Chi pal langs de N244. Of Rien al gewend is aan zijn nieuwe plek? Hij antwoordt naar waarheid. “Nog niet helemaal”. Die openheid tekent de ondernemer die tegelijkertijd zijn zegeningen op de nieuwe locatie telt. “Logisch dat dat even tijd kost: we hebben meer dan 50 jaar in Amsterdam-Noord gezeten. Ver voor de Tweede Wereldoorlog begon mijn opa Meijer de Wolf op Wittenburg met wat we nu een recyclingbedrijfje zouden noemen, maar toentertijd gewoon een voddensorteerderij heette.” 

Kijk nooit naar de grond! Ik ben altijd op zoek

Drie generaties De Wolf werkten hard aan wat nu een moderne, succesvolle onderneming op het gebied van outdoor, hengelsport, watersport, workwear en kampeerartikelen is. Rien: “We hebben 2500 vierkante meter: dat is heerlijk werken. In onze werkplaats kunnen we nu ook het onderhoud aan grotere boten doen en er is voldoende parkeergelegenheid. Dus daar ben ik heel blij mee. Bovendien vestigen zich hier steeds meer grote winkelbedrijven. Die aanzuigende werking biedt alleen maar voordelen voor iedereen die zich hier vestigt. Je versterkt elkaar.”  

Sterke band met klanten

Rien plaatste vlak voor zijn vertrek naar Purmerend een hartverwarmende post op zijn socials om zijn klanten uit Amsterdam te bedanken voor meer dan een halve eeuw steun, loyaliteit en ‘die geweldige Amsterdamse gezelligheid’. Rien: “De meeste klanten begrepen de keuze, maar er waren er ook die echt boos waren dat we uit Amsterdam vertrokken. Dat bewijst dat de band met klanten heel sterk kan zijn. De beleving die je in een fysieke winkel kan bieden: daar kan online winkelen nooit tegenop.” 

Toch is zijn webshop al vanaf het moment dat online shoppen nog in de kinderschoenen stond in de lucht. “Ik voelde destijds aan alles dat online winkelen in de toekomst een belangrijke rol zou gaan spelen. Dus hebben we een goed functionerende webwinkel gerealiseerd. Een goede keus, zeker in de coronaperiode, toen webwinkels een tijd lang de enige mogelijkheid waren om klanten van dienst te zijn.

Tekst loopt door onder afbeelding


(Foto: Evert Ruis)

Sam heeft dezelfde gedrevenheid en ook een feilloos gevoel voor wat de klant wil

We hebben direct een chatfunctie geïnstalleerd, waarmee we klanten hetzelfde uitgebreide advies konden geven als dat ze van ons gewend zijn. En we hebben klanten die digitaal minder vaardig waren via de chat stap voor stap door het bestelproces geleid. Dat we direct konden schakelen, heeft er mede voor gezorgd dat we zonder steun de coronaperiode zijn doorgekomen. Daar ben ik best trots op.” 

Neus voor handel

Die vooruitziende blik is tekenend voor de ondernemer. Net als zijn vader heeft hij een neus voor handel. Rien: “Kijk nooit naar de grond! Ik ben altijd op zoek.” Die scherpe blik heeft hem veel succesvolle acties opgeleverd en de zaak gemaakt tot wat het nu is. “Ik zat ook wel eens mis”, geeft hij ruiterlijk toe. “Ik was bijvoorbeeld veel te vroeg met de SUP boards. Kon ik toen aan de straatstenen niet kwijt. Een paar jaar later was het booming business. Nou ja, dat gebeurt. Mislukt? Nee hoor, ik zie het als een leermoment.” De ruime keuze uit een uitgebreid assortiment A-merken, specialistische kennis, klantvriendelijkheid en het gezellige team zorgt ervoor dat klanten uit heel Noord-Holland de winkel weten te vinden. Rien: “Of je een bootje wil kopen, als sportvisser een professionele hengel wil aanschaffen of iets nodig hebt uit het assortiment kamperen, outdoor, werkkleding en - schoenen of barbecues en buitenkeukens, bij ons zijn de mensen aan het juiste adres. Het is een plek voor het hele gezin: iedereen vindt hier wel iets dat hij leuk vindt.” 

Rien werkte al die jaren intensief samen met zijn broer Guus. “Vanaf ons zestiende. We hebben samen heel veel meegemaakt. Guus doet het tegenwoordig wat rustiger aan. Gelukkig is zijn zoon Sam, de vierde generatie De Wolf, in zijn voetsporen getreden.” Rien herkent veel van hemzelf in zijn jonge jaren: “Sam heeft dezelfde gedrevenheid en ook een feilloos gevoel voor wat de klant wil. Ik ben ervan overtuigd dat we in deze natuur- en waterrijke regio samen met ons team een waardevolle toevoeging zijn voor dit bijzondere winkelgebied.”  

Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00