Verhaal van Beemster Valery moet alsmaar doorverteld worden

Algemeen
Letterlijk en figuurlijk met de voeten in de rijke Beemsterse klei.
Letterlijk en figuurlijk met de voeten in de rijke Beemsterse klei. (Foto: Els Broers)

Astrid Francis heeft er veel voor over om het verhaal van Beemster Valery te vertellen. Het akkerbouwbedrijf in Noordbeemster komt op die manier bij steeds meer mensen op het netvlies als de naamgever van de Beemstervalery, de roze aardappel die de familie Francis sinds 2018 met toenemend succes uit de rijke Beemsterse klei haalt. Op het indrukwekkende perceel van de familie, die naast Astrid bestaat uit Bram, Willem, Marije en opa Cees, wordt de Valery het oog(aard)appeltje genoemd. Heel voorstelbaar, zeker als je bedenkt dat deze in steeds meer supermarkten en via de lokale aardappelhandel te koop is. 

Dat laatste is precies wat ze voor ogen hebben. “Wij zijn voorstander van de korte keten. Onze producten (naast verschillende soorten aardappels worden ook uien en knolserderij verbouwd) horen niet alleen in de supermarkten te liggen. Ze moeten vooral ook te koop zijn in het stalletje langs de weg en via zoveel mogelijk lokale kanalen. En ook lokaal verpakt worden. Hier in de polder is onze Beemster Valery geliefd en geprezen om haar smaak en kleur. De Beemsterlingen weten wat lekker is. Zij weten ons goed te vinden. Maar we willen dat het verhaal als een soort domino wordt doorverteld. Het liefst aan zoveel mogelijk mensen in de provincie”, vertelt Astrid Francis.

Zonder boeren geen voedsel

Ga een keertje met haar om tafel, loop met haar een rondje in en om het indrukwekkende bedrijf aan de Jisperweg en je ligt in no time aan haar lippen. Niet alleen vanwege het mooie en duurzame verhaal achter Beemster Valery. Het gaat haar vooral om de missie van de familie als het ware van de daken te schreeuwen. Een missie die als basis heeft dat Francis de huidige maatschappelijke positie van de boeren niet meer aan kan zien. Zonder boeren is er geen voedsel, luidt de duidelijke boodschap aan iedereen die het wil horen.

Uit ervaring weet ze dat de retailers, groenteboeren, horecagroothandels en restaurants willen meedenken en meebewegen. Aan de andere kant weet ze dat de meeste grote opkopers en tussenhandelaren hier anders over denken. “Zij maken misbruik van hun monopolypositie en drukken de prijs omdat de boeren te ver van de markt af staan. Maar wij zijn niet van plan om ons elke dag onder de kostprijs een slag in de rondte te werken. Wij produceren prachtig hoogwaardig voedsel en dat mag beloond worden. Wij voelen de verantwoordelijkheid om ons als ambassadeurs van de agrarische sector op te stellen. En gelukkig denken steeds meer akkerbouwers er zo over”, klinkt het strijdbaar.

Astrid Francis zoekt constant naar verbinding. Ze voert veel overleg met collega akkerbouwers en agrarische beleidsmedewerkers van de gemeente, maar laat zich zich ook zien en horen bij door de provincie en de Wageningen Universiteit te organiseren bijeenkomsten. Met één ultiem doel voor ogen, namelijk verbetering van de positie van de boeren. “Wij geloven heilig in streekproducten mits we de foodprint klein houden”, verduidelijkt Astrid. “En dat bedoel ik dus met de korte keten. Zo zijn we bijvoorbeeld met de gemeente en lokale organisaties in gesprek om op termijn in Purmerend een winkeltje te openen of een vaste plaats voor een foodtruck te regelen.”  

Volwassenen van de toekomst

Aan haar vragen hoe de ideale mooie wereld eruit ziet, staat min of meer gelijk aan die vraag ook maar meteen te beantwoorden. “Kinderen moeten weer van kleins af aan opgevoed worden met echt voedsel. Dat betekent geen potjes en zakjes meer onder hun neusjes. In plaats daarvan uit de klei getrokken voedsel vol vitamines en voedingsstoffen. Kinderen moeten leren wassen, schillen, snijden, voelen en proeven van puur voedsel. Als je weet dat je voedsel uit de aarde komt, leer je ook beter op de aarde te passen en er zuinig op te zijn. Een wereld waar iedereen zich verantwoordelijk voelt voor zijn of haar eigen stukje aarde. De kinderen van nu zijn de volwassenen van de toekomst, zij gaan ons land regeren en ook bedrijven bouwen. Daarna krijgen ook zij kinderen die ze weer opvoeden. Hopelijk blijven zij ook gemotiveerd duurzaam voedsel produceren.”

Verbeter de wereld en begin bij jezelf! Het is een aloud gezegde en beperkt zich aan de Jisperweg 8 in Noordbeemster niet alleen tot het duurzame en voedzame productieproces van de aardappels, uien en knolselderij. Op 4.600 vierkante meter aan daken liggen in totaal 2.136 zonnepanelen. Deze zorgen voor 850.000 Wattpiek (Wp). Zelf heeft het bedrijf voldoende aan 400.000 Wp. Dat betekent een overcapaciteit van ruim de helft. “Daar is een oplossing voor gevonden, want met kaasmaker Cono hebben we een deal gesloten om de overige 450.000 Wp af te nemen”, aldus Astrid.

Kracht van samen

In het kader van verbinden past ook het lidmaatschap van Jeelink, een organisatie die staat voor het linken van mensen, producten en de samenleving. Een ieder vanuit zijn of haar eigen talent, maar wel vanuit de kracht van samen. “Zo bouwen we schouder aan schouder aan een mooiere en gezondere wereld waarbij genieten centraal staat.” Het gedachtegoed van Jeelink sluit naadloos aan bij Beemster Valery. De voedselketen circulair maken, en het samen doen. Het echte verhaal vertellen. Waaronder het verhaal van het agrarisch communicatietalent ‘Boertje Bram’, eveneens ontsproten vanuit Beemster Valery. 

Alle inspanningen van de familie Francis tot dusverre leverde Beemster Valery onlangs een Top 10-nominatie voor Agrarisch Ondernemer van het Jaar op. De finale van deze door vakblad ‘De Boerderij’ uitgeschreven wedstrijd is op 31 maart in Veenendaal. Het zou de inner circle van Beemster Valery niet verbazen als een succesvolle eindrangschikking wordt behaald, maar dat is nog even afwachten. Zeker is al wel dat de overgrootvader van Bram Francis, die in 1938 vanuit Woudmeer naar de Beemster kwam om er te gaan boeren, van bovenaf apetrots meekijkt op wat er van zijn bedrijf geworden is.

Astrid Francis blijft het verhaal met passie vertellen.
Afbeelding
Host Juvat Westendorp en twee studenten van het Horizon College zijn klaar voor de officiële opening.
Horizon College geeft onderwijs nieuwe impuls met innovatielabs Onderwijs 24 apr, 14:48
Van links naar rechts Sam de Wolf, Rien de Wolf, voorzitter Eelco van Lent.
Rien de Wolf eerste vriend reddingsstation Warder Edam-Volendam Nieuws 24 apr, 10:06
Voor het pand in Amsterdam. Van links naar rechts: Robert van Dijk, Robert Kuiper en Koen Kuiper.
Robert Kuiper, zoon Koen en schoonzoon Robert openen Meat The Balls in hoofdstad Zakelijk 24 apr, 09:44
Marcel ten Brinke
"Een Slimme Zet: Jouw Onderneming Beschermen met een Actueel Testament" Partnerbijdrage 12 apr, 16:26
Frank Soonius
"Alles is mogelijk, als je er maar in gelooft" Ondernemen 12 apr, 14:05
Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad