Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat

Ondernemen
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk. (Foto: Els Broers)

Autobergers hebben een bijzonder drukke periode achter de rug. In het tweede kwartaal van dit jaar werden meer bergingsopdrachten uitgevoerd dan ooit tevoren. Na een dip in de drukte op de weg in de coronajaren is de drukte weer als vanouds. Sterker zelfs, uit het aantal opdrachten dat autobergers binnenkregen in het afgelopen kwartaal zou je kunnen opmaken dat het drukker is dan ooit. Nog nooit werden bergers zo vaak opgeroepen. Een goede reden om de broers Jonk, eigenaren van Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn aan het woord te laten.  

Cees Jonk is een onafhankelijk garage bedrijf en een 24/7 takel- en bergingsbedrijf. Inmiddels staat de vierde generatie – Dirk (1962) en Kees (1964) - aan het roer. De mannen gaan er bij nacht en ontij op uit om auto’s te bergen bij aanrijdingen en voor pechhulp. “We hebben ook een garage en we verhuren garageboxen en zeecontainers voor opslag. En ’De Drie Zwanen’ (dat ze hebben verpacht aan Grieks restaurant Kriti) is ook van ons”, aldus Kees.  

Met Dirk en Kees staat de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf

Grondlegger in 1912

Kees en Dirk zijn dus de vierde generatie in het bedrijf. Overgrootvader Nicolaas Jonk uit Purmerland was in 1912 de grondlegger. Hij kocht De Drie Zwanen met de grond er omheen. Het was een café waar ook veel handel werd gedreven. Op maandag kwamen daar de koeien op stal voor de markt. En ze trokken met paarden schepen langs de Jaagweg. In 1918 heeft hij een truck gekocht met kettingaandrijving, de eerste vrachtwagen van Jonk. Grootvader Dirk volgde Nicolaas op, vervolgens nam vader Cees (met een C) de touwtjes in handen en nu zijn het dus Dirk en Kees die de scepter zwaaien. Beide mannen haasten zich om eraan toe te voegen dat zij zich beiden verzekerd weten door de onvoorwaardelijke steun van hun echtgenoten. In de opvolging is – min of meer - voorzien. Dirks’ zoon Dennis is al werkzaam in het bedrijf en Kees’ zoon bekwaamt zich in een collega garagebedrijf in het vak. Het ligt in de lijn der verwachting dat de neven Dennis en Kees mettertijd als vijfde generatie de zaak overnemen. 

Garage Transportbedrijf Cees Jonk telt drie activiteiten: het bergingsbedrijf, de garage en de verhuur van garageboxen, zeecontainers én parkeerplaatsen. En dan zijn er nog de inkomsten uit verhuur van het naastgelegen pand De Drie Zwanen. De bekendste tak van sport is het bergen van auto’s. In de garage beschikt Jonk over drie smeerbruggen en aldaar onderhouden en repareren zij alle merken auto’s.  

Zes trucks op de weg

Kees: “We hebben tegenwoordig zes trucks rondrijden voor de bergingsdienst. Verschillende bergingsbedrijven hebben een contract met het Rijk en de Provincie. Er is sprake van zogenaamd Incidentenmanagement dat van hogerhand wordt uitgevoerd en waaraan wij hebben te voldoen. Wij bestrijken het gebied van Zaandam tot de brug over de A7 in Purmerend, de Jaagweg tussen Purmerend en het Schouw, de N247 van het Schouw tot Oosthuizen en de N244 tussen de A7 en Edam. De nachtelijke- en weekenddiensten draaien wij zelf. We doen het met plezier. Dirk en ik hebben iets met trucks, dat moet in je zitten. Sterker nog, we zeggen weleens dat wij als baby geen moedermelk dronken, maar dieselolie. Trouwens, in zo’n bergingscontract met de overheid zijn de aanrijtijden zeer nauwkeurig omschreven. Voldoe daar je niet aan kan je zo maar het contract kwijt zijn.” Behalve het bergen van auto’s in opdracht van de overheid verzorgt Jonk ook veel transport op verzoek van garagebedrijven. Een kapotte auto ophalen en naar de dealer brengen is voor Jonk dagelijkse routine. 

We zeggen weleens dat wij als baby geen moedermelk dronken, maar dieselolie

Wat was de aanleiding om in het bergingswerk aan de slag te gaan? Dirk: “Onze vader vervoerde veel boomstammen. Daar was een kraan bij nodig. Als er ergens een ongeluk was gebeurd, dan werd pa gevraagd om zijn kraanwagen in te zetten om het autowrak te bergen. En zo is vader Cees Jonk er als het ware ingerold.”

Jullie zien veel ongelukken. Is dat niet traumatiserend? Beide broers roepen in koor dat het vandaag de dag veel minder erg is in vergelijking met pakweg 30 jaar geleden. De wegen zijn verbeterd, de auto’s zijn een stuk veiliger geworden. Denk maar aan de autogordel, de kooiconstructie en de airbag. Bovendien zijn de hulpdiensten als politie, brandweer en ambulance veel beter uitgerust dan in vroeger jaren. Vroeger kon het wel eens gebeuren dat Cees samen met politie en ambulance met koevoeten, ijzerzaag en ketting het wrak opensneed en dat de gewonde man of vrouw vrij rücksichtslos op een brancard werd gegooid. Tegenwoordig wordt een gewonde eerst gestabiliseerd voordat men begint met het uit een wrak halen. Echte traumatische ervaringen doen zich niet vaak meer voor. Dirk weet zich echter nog maar al te goed te herinneren hoe hij ooit een jong meisje aantrof in een wrak dat door een trein was gegrepen. ‘”o’n jong kind, verongelukt op dezelfde leeftijd als mijn eigen kind … dat beeld vergeet je nooit meer.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Cees Jonk bergingsbedrijf Purmerend
Cees Jonk heeft zes trucks op de weg en staat ook tijdens de werkzaamheden A7 paraat. (Foto: Els Broers)

Opvanglocatie bij grote ongelukken

Kees voegt eraan toe dat ingeval er een groot ongeluk is gebeurd, bijvoorbeeld een kettingbotsing met meerdere auto’s, Jonk met de eigenaar van restaurant Kriti de afspraak heeft dat het restaurant dan als opvanglocatie kan dienen voor de bij het ongeluk betrokken automobilisten. Een soort noodopvang dus. Gelukkig komt het hoogst zelden voor, maar ooit zaten er zo’n 30 boeren uit Friesland. Op weg naar de LandbouwRAI raakten zij betrokken bij een kettingbotsing. Alle slachtoffers werden opgevangen in De Drie Zwanen en later per touringcar naar Friesland teruggebracht. Jonk is vervolgens nog een hele week bezig geweest om alle voertuigen naar Friesland af te voeren.  

Tijdens het werk aan de A7 staan wij in de middag en avonduren permanent klaar met een bergingsvoertuig

Volop paraat tijdens werkzaamheden A7

Is Jonk betrokken bij de ingrijpende wegwerkzaamheden bij de brug in de A7? “Nou en of”, zegt Dirk. “Wij staan in de middag en avonduren permanent met een bergingsvoertuig klaar op de Oosterdwarsweg in de Wormer. En onze collega Schoenmaker uit Avenhorn staat in de ochtenduren met hun bergingsvoertuig klaar nabij de Oosthuizerweg in Beemster. Zodra zich een pechgeval of ongeluk voordoet, zijn wij binnen de kortste keren ter plekke om het voertuig te bergen. De bijzondere klus in de A7 noopte ons tot het aantrekken van extra personeel. De verkeersoverlast zal groot zijn en als er ongelukken of pechgevallen zijn dan zal de te verwachten drukte nog veel ernstiger vormen aannemen. Het is dus van het grootste belang om de obstakels zo snel mogelijk te verwijderen.”

Merken jullie iets van seizoensinvloeden? Nee, is het antwoord. “Vroeger zei men wel in de bergingsbranche ’there is no business like snowbusiness’. Maar strenge winters behoren tot het verleden.”

Jonk is een echt familiebedrijf. Is het altijd pais en vree tussen de broers? Dirk staat direct klaar met het antwoord. “Een meningsverschil betekent niet dat de ander ongelijk heeft.” Met een grijns op zijn gezicht: “Sterker nog, we hebben elk wel eens een andere mening maar we gaan altijd dezelfde kant op!’”

Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00