De praktijk in de klas; Meindert Engberts geeft het voorbeeld

Onderwijs
Meindert Engberts en Hugo van den Berg:
Meindert Engberts en Hugo van den Berg: "Je moet het samen doen." (Foto: RodiMedia/NV)

Luister een uurtje naar Meindert Engberts van Engberts Elektrotechniek B.V. wanneer hij vertelt over hoe mooi zijn vak is, en hoe de mensen die bij hem werken dat ook ervaren, en je krijgt er zelf zin in. Vanaf september kan hij de leerlingen techniek bij SG Gerrit Rietveld meenemen in die enthousiasmerende praktijk wanneer hij er één dag in de week gaat lesgeven. Een mooi voorbeeld van een bijdrage vanuit het bedrijfsleven aan het onderwijs, waarvan hopelijk meer zullen volgen. “We kunnen wel negatief over alles blijven praten”, zegt Meindert, “maar je kunt ook kijken waar je zelf een steentje kunt bijdragen om het te verbeteren. Samen kunnen we tot iets moois komen.” Samen met Hugo van den Berg, teamleider bovenbouw, legt hij uit hoe belangrijk dat is.

Meindert neemt de aansluiting tussen onderwijs en praktijk zeer serieus. “Iedereen heeft een mening over het onderwijs en hoe het te weinig aansluit bij de praktijk, en andersom vinden scholen dat het heel lastig is om goede stageplekken te vinden. Je moet het samen oplossen. Het was niet mijn doel om leraar te worden of het braafste jongetje van de klas te zijn. Ik wil gewoon iets doen en kijken welk effect dat heeft. En ik hoop dat meer mensen volgen, niet per se in de techniek, maar ook bijvoorbeeld schilders, of architecten. En dat hoeft niet het lesgeven te zijn, er zijn veel andere mogelijkheden om iets te doen.”

Meer begrip voor elkaar

Hugo van den Berg is erg in zijn sas met het initiatief van Meindert, een eerste grote stap in de doelstellingen van de Sectortafel Techniek die vorig jaar van start ging. “De meerwaarde van de Sectortafel is dat het gevoel van het bedrijfsleven daar ook echt op tafel komt en dat je daar afspraken over kunt maken”, licht hij toe. “Zo krijg je ook meer begrip voor elkaar. Wij leiden hier 12 tot 16-jarigen op die nog een richting moeten kiezen in het mbo. Wij leren ze de basisvaardigheden en laten ze zoveel mogelijk ervaren wat er is, zodat ze een goede en kansrijke keuze kunnen maken die bij ze past. Maar je moet het samen doen. Dat Meindert zo zijn vinger opsteekt en dit gaat doen, dat is geweldig. Ik hoop dat veel meer mensen volgen, ook uit andere branches. En misschien zelfs ’s een vrouwelijke ondernemer in de techniek, of iemand met een andere culturele achtergrond. Zo bereik je ook weer andere groepen.”

Praktijk ervaren

Hoe meer de leerlingen uit de praktijk ervaren hoe een bepaald werkveld er uit ziet, hoe beter. En voor de elektrotechniek niemand die het beter kan vertellen dan Meindert. “Geld verdienen met je handen”, steekt hij van wal. “Dan ben je bezig met je product maar ook met mensen. In de elektrotechniek heb je met de klant te maken, met de opdrachtgever en met de fabrikant. Je bouwt samen aan iets moois. Bij ons kom je soms wel ‘s op één dag op drie of vier verschillende plekken. Dat is best wel veel vrijheid. Soms sta je dan op een bouwplaats ’s morgens vroeg, in weer en wind. Met al die mannen en vrouwen aan de koffie om kwart voor zeven. Lekker bijpraten, en dan aan het werk. Maar om half tien zitten ze er weer met zijn allen. Er wordt altijd gelachen, lief en leed wordt gedeeld. Je maakt heel veel mee.”

Tekst loopt door onder afbeelding


De Techniekloods moet prikkelen..  (Foto: RodiMedia/NV))

“Of neem een jongen van 20 die, net klaar met zijn opleiding nu zelf met zijn eigen bus naar een project bij een zorgcentrum in Alkmaar gaat. Daar drinkt hij ‘s morgens een kop koffie met zijn collega’s om vervolgens op deze locatie te gaan werken aan een elektrotechnische installatie. Ik zit niet de hele dag op hun lip. Ze moeten wel presteren, maar dat is overal waar je werkt. En als er een storing is zijn zij, met veel of weinig ervaring, de specialist en is iedereen blij dat hij of zij er is om het op te lossen. Dat maakt ze ook supertrots.”

Als Meindert zo praat over het werk gaat het bij de leerlingen op onze school echt iets betekenen.

Die verhalen zijn precies wat de leerlingen nodig hebben, meent Hugo. “Vanuit Sterk Techniek Onderwijs is het doel om meer leerlingen en werknemers naar de techniek te trekken. Om de leerlingen te enthousiasmeren hebben we onze Techniekloods, en nu met Meindert iemand die ons ondersteunt om de leerlingen beter voor te bereiden op het bedrijfsleven. Als Meindert zo praat over het werk gaat het bij de leerlingen op onze school echt iets betekenen. Dat kunnen leraren niet zo overbrengen. Hij neemt inhoudelijke kennis mee die wij niet hebben en via Meindert komen er weer andere kansen langs omdat hij een heel groot netwerk heeft.”

Langs bij bedrijven

Een netwerk dat overwegend positief is over deze stap. “Ik loop niet te koop met wat ik doe voor het onderwijs, maar het gaat als een lopend vuurtje”, geeft Meindert aan. “De meesten vinden het geweldig dat je dit doet. Ook de bedrijven en fabrikanten. Voor ons in de praktijk is de school best ver weg. Er zijn al verschillende partijen die hebben gezegd; kom eens langs met de jongens, of roep maar als je een product nodig hebt.”

Minder verloop

En ja, sommigen vragen zich af waar hij de tijd vandaan haalt. Daar kan hij kort over zijn. “Er heerst overal een cultuur dat er nergens tijd voor is, ook niet voor stagiairs. Ik ken ondernemers die nog alles zelf doen. Ik sta daar anders in. Laat het bedrijf ook ‘s het bedrijf zijn en wees zelf daarnaast een ambassadeur. Dat ben ik, voor de techniekbranche. Mijn medewerkers vinden het alleen maar supertof dat ik 1 keer per week hier sta, al betekent dat voor hen wat meer werk en verantwoordelijkheid. Het is belangrijk. Wij hebben ook stagiairs en vakantiewerkers. Natuurlijk kost het tijd en geld, maar uiteindelijk levert het misschien wat op. Er is veel keuze in techniek en al het werk is anders. Dat moet je helder maken. Wat ze precies kunnen verwachten op de werkvloer, laten zien en proeven. Als ik dat hier al kan vertellen wordt het verloop minder. Daar zit de grootste winst.”

‘Er is veel keuze in techniek en al het werk is anders. Dat moet je helder maken.’

De hulp uit en aansluiting met het bedrijfsleven is voor het onderwijs cruciaal. Hugo: “Natuurlijk om meer stageplekken te kunnen creëren. Maar ook zouden we graag zien dat onze leerlingen onderdelen van de lessen of opdrachten bij of voor een bedrijf kunnen doen zodat ze op een werkplek zijn met de juiste materialen bij de hand. Bedrijven kunnen ook gastlessen geven op school, weer een ander verhaal bieden dan dat van Meindert. En niet alleen grote bedrijven, maar juist bedrijven met 10 tot 15 medewerkers, het echte mkb, die zijn hierin zo belangrijk.”

Vertrouwen geven

Meindert kijkt al uit naar zijn eerste schooldag. Hij heeft er al een meeloopdag op zitten. “Daar heb ik mezelf even voorgesteld. Zo van: ik ben Meindert, ik heb een leuk huis, een tuin, een gezin, een fiets en een motor. Ik heb zelf De Koogmolen gedaan en ook toen al ervaren dat men het vmbo al snel te min vindt. Maar je kunt alles bereiken, waar je ook vandaan komt. Je moet alleen zelf keihard je best doen om je doelen te bereiken. Ik wil ze dat vertrouwen geven.”

Hij zal vooral de leraar assisteren maar ziet, aard van het beestje, wel gebeuren dat hij al snel meer dingen gaat doen, zoals de leerlingen meenemen op locatie. “Maar ik begin met de bordoefeningen. Ik denk dat ik daar het snelst en best een steentje kan bijdragen, die zitten in het geheugen gegrift”, lacht hij. “Ik mis het best om met mijn handen te werken, dat vind ik dan hier een beetje terug.”

Meer weten over de Sectortafel Techniek?

Dat kan via www.sectortafels.nl

Voor het pand in Amsterdam. Van links naar rechts: Robert van Dijk, Robert Kuiper en Koen Kuiper.
Robert Kuiper, zoon Koen en schoonzoon Robert openen Meat The Balls in hoofdstad Zakelijk 24 apr, 09:44
Marcel ten Brinke
"Een Slimme Zet: Jouw Onderneming Beschermen met een Actueel Testament" Partnerbijdrage 12 apr, 16:26
Frank Soonius
"Alles is mogelijk, als je er maar in gelooft" Ondernemen 12 apr, 14:05
Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00