Logo regiozakenwaterland.nl
"We willen de branche een betere naam geven."
"We willen de branche een betere naam geven." ((Foto: Han Giskes))

Goede balans tussen franchisebelang en individuele service

De verhuurtak van autobedrijf Adrie Jonk opereert weliswaar sinds een paar jaar onder de landelijke naam INQAR, de naam Adrie Jonk staat nog stevig op de gevel en in het logo. Het bedrijf combineert de voordelen van een franchiseorganisatie met de eigen naam; al 55 jaar een begrip in de regio. Bovendien wil INQAR Adrie Jonk graag haar eigen visie uitdragen, bijvoorbeeld waar het gaat om het milieu. "Ik vind dat wij milieutechnisch het schoonst mogelijk moeten zijn", stelt Arno Jonk, directeur autoverhuur Adrie Jonk . En daar heeft hij best wat voor over…

INQAR Adrie Jonk is met vier autoverhuurvestigingen in Purmerend, Zaandam, Zwaag en Heerhugowaard stevig verankerd in Noord-Holland. Sinds een jaar is Adrie Jonk samen met twintig andere bedrijven mede-eigenaar van de franchiseorganisatie INQAR dat veertig vestigingen telt. 'Binnen de franchise is er natuurlijk altijd een spanningsveld tussen een gemeenschappelijk belang en een individueel belang', licht Arno Jonk toe in de vestiging Purmerend. 'We hebben nu een goede balans daarin.'

Centrale inkoop

"Voor ons is de franchiseorganisatie belangrijk voor onder andere de landelijke contracten van grote leasebedrijven. Wij doen veel in voorloopauto's, voor mensen die op een lease-auto wachten, of vervangend vervoer bij schade en reparatie. Die contracten krijg je niet als bedrijf alleen. Zij verwachten niet alleen een scherp tarief, maar ook ondersteuning middels een centrale administratie. Wij zetten als INQAR softwarematig erg hoog in, alle administratie en bijvoorbeeld in- en uitgave van de auto's is volledig digitaal Dat scheelt onze klanten veel tijd en rompslomp. Daarnaast is er natuurlijk voordeel bij inkoopafspraken voor auto's. Een grote organisatie koopt meer auto's in, waardoor we scherper inkopen en daardoor goedkoper kunnen verhuren."

Snelle autowissel

Daarin zit een groot voordeel voor Jonk omdat het bedrijf veel auto's koopt. "Wij rijden gemiddeld maximaal een jaar met een personenauto en drie jaar met een bestelbus. Vrijwel al onze bedrijfswagens zijn dan ook Euro 6 met ad blue. Binnenkort krijgen we zelfs hybride bussen. De verbruikte ad blue nemen wij trouwens voor onze rekening, wij belasten dat niet door zoals sommige collega-verhuurders wel doen. Ook doen we aan CO2 compensatie en hebben we diverse certificaten waaruit blijkt dat we duurzaam en milieuvriendelijk werken. Bedrijven waarderen dat."

Idealisme

De particulier is een ander verhaal. Arno: "Deze kijkt toch vooral naar prijs. Of er dan zonder roetfilters gereden wordt in een auto met 500.000 op de teller; daar letten ze niet op helaas. Toch profiteren ook de particuliere klanten van onze inspanningen. Doordat wij dakspoilers en speciaal gevormde bakken aanschaffen bijvoorbeeld. Dit vermindert de luchtweerstand en maakt de bakwagen dus zuiniger. Dat kost ons meer geld, maar we doen het toch omdat het voor het milieu en de klant altijd iets oplevert. Ik vind niets doen geen optie, en je kunt lang discussiëren over klimaatverandering maar luchtkwaliteit is sowieso erg belangrijk. Bijdragen aan een goed milieu kost nu eenmaal geld. Wij nemen die kosten voor onze rekening. Noem het maar idealisme."

Elektrisch rijden

Binnenkort zal INQAR Adrie Jonk ook de verhuur van elektrische auto's weer opstarten. Een eerdere poging daartoe mislukte omdat de particulier er geen oren naar had. 'Ik geloof er nog steeds in,' zegt Arno. 'Het probleem is natuurlijk de kleine actieradius terwijl mensen juist vaak huren voor lange afstanden. Ons streven is echter om een compleet aanbod te hebben. Misschien verdien je meer geld door te concentreren op het gangbare, maar een ruim aanbod is een positief signaal naar je klanten.'

Schaalgrootte

De schaalgrootte via de franchiseorganisatie komt in dit beleid zeker van pas. Maar ook bij het naleven van de nieuwe privacywetgeving bewees INQAR zich. "Alle gegevens worden digitaal gecontroleerd en versleuteld opgeslagen. Daar hebben we zelf geen bemoeienis meer mee. Het maakt het proces gemakkelijker en het helpt in het weren van criminelen. Behalve de rijbewijscheck accepteren we ook geen contant geld meer. Zo willen we de branche een betere naam geven. Er zijn geen schimmige constructies mogelijk en alles is afgekaderd, ook voor de privacywetgeving."

Goede eigen naam

Nieuwste automatisering, schone auto's, marketing en grote contracten met vaste klanten: "INQAR biedt veel kansen en daar geef je een deel van je individualiteit voor op', stelt Arno. 'Maar al pakken we de hoofdlijnen van INQAR, we doen nog veel onder onze eigen naam. Wij zijn namelijk bijvoorbeeld in koelwagens één van de grotere in het land, terwijl dat bij de meeste INQAR bedrijven nauwelijks wordt aangeboden. We hebben inmiddels een groot klantenbestand. Je bouwt natuurlijk wel een naam op in al die jaren. We zijn ook niet afhankelijk van een paar grote klanten. We zijn vanaf dag één een betrouwbaar en nuchter solide bedrijf geweest. We doen niet gek, maar juist alles rustig en gecalculeerd. Het voortbestaan van ons bedrijf en de werkgelegenheid van onze medewerkers zijn het meest belangrijk."

Meer berichten