Logo regiozakenwaterland.nl
Sjors Last en Michiel van Berging Brouwerij
Sjors Last en Michiel van Berging Brouwerij ((Foto: Els Broers))

Ondernemen 2020: positief blijven, creatief zijn en vooral vooruit kijken!

REGIO- Een rondje langs de velden, in dit geval langs enkele willekeurige ondernemers in de regio, leert dat ze allemaal moeten dealen met de huidige situatie. Dat betekent zeker niet alleen kommer en kwel, want ondernemen betekent ook creatief en inventief zijn. Dat blijkt uit onderstaande verhalen.

Peter de Graaf is directeur/eigenaar van De Graaf Groep BV, die zich onder meer met afvalverwerking bezig houdt. “Het is momenteel heel apart. Er is een groep ondernemers die liever wil dat we niet langs komen om het afval op de halen. Ja, inderdaad, de horeca. Zij hebben immers geen afval aan te bieden. Haaks daarop staan bijvoorbeeld de ziekenhuizen en supermarkten, die het nog nooit zo druk hebben als nu. Deze branches hebben plenty afval op te ruimen”, legt Peter de Graaf uit.

Morele verplichting

De wagens van De Graaf rijden normaal gesproken 100 routes. Dat is in deze Coronaperiode gereduceerd tot 50. “Maar we hebben wel dezelfde kostenpost en dezelfde medewerkers. En we hebben een morele verplichting hè, want zeker nu kunnen we ziekenhuizen en supermarkten, en zo zijn er nog wat branches, niet in de steek laten. Bovendien hebben we met contracten te maken. Dat geldt voor ons en net zo goed voor de klanten. We vragen om begrip, krijgen dat in bijna alle gevallen gelukkig wel. Wij zeggen: we moeten het met elkaar oplossen en naderhand kunnen we eventueel kijken naar compensatie.”

De Graaf valt onder de vitale bedrijven. “We werken in de circulaire wereld, maar het was wel apart om nu met de neus op de feiten te worden gedrukt.”

Peter is trots op zijn medewerkers. “Het zijn stuk voor stuk gemotiveerde mensen die graag met hun handen willen werken. Vroeger wilde niemand vuilnisman worden, nu is dat wel anders.”

Elkaar helpen

Over de campagne is hij zeer te spreken. “Een superactie. We hebben elkaar allemaal keihard nodig en laten we elkaar dan ook helpen. Trouwens, hiermee bewijst de PRO niet een of andere 13 in een dozijnclub van ondernemers te zijn, het is een echte belangenbehartiger. Ik raadt iedereen dan ook aan om lid te worden, want samen kunnen we het verschil maken, daar ben ik van overtuigd.”

Barbecue vanaf 4 personen

Frank Bekebrede is eigenaar van BBQ de Purmer aan de Flevostraat 172 in Purmerend. Aan inventiviteit in coronatijd geen gebrek bij hem, zijn Clenda en andere medewerkers. Normaal gesproken moet het bedrijf het hebben van het verzorgen van barbecues vanaf 20 mensen. Door de noodmaatregelen moest dat stoppen.

Bij de pakken neerzitten is geen optie voor Frank en samen met kok Wim Doets uit Oosthuizen besloot hij tussentijds koggehoornshop.nl van de grond te tillen. Een inbraak in het pand in Purmerend weerhield het duo er niet van om deze week de draad weer op te pakken. “Er komen best wel leuke opdrachten uit. We leveren alles super vers en gekoeld aan”, aldus Frank.

Ten aanzien van zijn eigen bedrijf is hij inmiddels begonnen met het verzorgen van barbecues en pakketten voor groepjes tot 4 personen. “De mensen mogen niet te veel visite over de vloer hebben en nu het mooier weer wordt kan iedereen even goed bij ons terecht”, aldus de man die de slogan ‘van vakslager tot BBQ-expert’ prominent op zijn website heeft staan. De nieuwe website is deze week live gegaan.

Behoorlijk geraakt

Robert en Jeroen Jonk bestieren samen op de Baanstee Bert Jonk Autoverhuur. De autoverhuurbranche wordt momenteel ook behoorlijk geraakt. "Om een voorbeeld te geven, het verhuren van personenbusjes staat helemaal stil. Dat is ook logisch, want je gaat en mag niet eens met zeven mensen of meer in een busje zitten. De verhuur van koelwagentjes, zoals we dat doen aan Hello Fresh, loopt wel weer lekker door", aldus Robert Jonk.

Lening terugbetalen

Jonk is een positivo in optima forma. Toch heeft hij wel wat vraagtekens bij de huidige periode. "Ik maak me wel zorgen. Als ik hoor dat ondernemers aanspraak kunnen maken op een lening, denk ik: dat is lekker, die moet je dus ook weer terugbetalen. Terwijl er bij heel veel ondernemers geen euro binnenkomt. Dat schiet dus niet echt op."

Naast zijn bedrijf is Robert actief binnen het bestuur van de PRO en medeverantwoordelijk voor de grootse campagne die de komende tijd wordt uitgerold. "Een goede zaak. We moeten elkaar de helpende hand bieden. Als we dat nou met z'n allen afspreken, zitten we op het goede spoor. Ik hoop dat het een flinke duw in de goede richting geeft."

Esports

De verbouwing was net afgerond, alles was er klaar voor. De H20 esports campus had behoorlijk wat events in de boeken staan toen de deuren sloten. “In drie dagen tijd hebben we alle activiteiten voor het hele jaar gecancelled”, vertelt Dirk Tuip. “Meest pijnlijk was het cancellen van een mega groot evenement in december, met duizenden bezoekers, dat ons wereldwijd op de kaart had gezet.”

Na de eerste klap begon het nadenken: wat kan er nog wel? “We hebben hier natuurlijk alle kennis en faciliteiten voor online streaming. De games die we hadden staan in het Rabobank esports stadium zijn we nu vier keer per week online aan het uitzenden. In onze streaming ruimte kun je ook online tv programma’s maken en zo verbinden met de mensen thuis. We zijn met deze optie nu aan het adverteren via onze website omdat ook anderen hier gebruik van kunnen maken, denk aan talkshows, sport, game-events, etc. Dit begint nu een beetje op gang te komen. Ook leveren we nu game snacks, lekker en gezond, waarmee we ons lokaal en regionaal beter op de kaart willen zetten.”

Ook voor het online marketingbureau van Tuip en Matthijs Vink is veel weggevallen. “We geven nu gratis online consulten aan online gerelateerde bedrijven over hoe om te gaan met de crisis. Veel bedrijven zetten alles stop, maar dat moet je juist niet doen, je moet vooruit kijken. Daarnaast focussen we ons op onze Facility app dat schoonmaakbedrijven helpt bij digitaliseren. Met de app kunnen schoonmaakbedrijven alles registreren en volgen. Straks, wanneer de maatregelen versoepelt worden, krijg je te maken met bijvoorbeeld het desinfecteren van gebouwen en ruimten. Hier willen we met de app nu op inspelen.”

Mentale omschakeling

Bij restaurant Kriti is de halve zaak leeg geruimd om de afhalers, alleen op afspraak, de ruimte te geven. “Het loopt goed”, zegt Erol Savur. “Daar zie je aan dat we veel hebben opgebouwd in de jaren. Daar ben ik heel dankbaar voor. En het is fijn om op deze manier bezig te blijven. De kosten lopen natuurlijk door en als je stil staat gaat zelfs je apparatuur achteruit. Het menu is op een paar kleine dingen na ongewijzigd. Ik heb wel een dagschotel toegevoegd voor een leuk prijsje, voor mijn gasten.” Het is vooral de mentale omschakeling waar Erol het moeilijk mee heeft. “Ik mis mijn klanten en zij missen Kriti en mijn trommel. Ik krijg veel berichten van de mensen die proberen thuis de Kriti-sfeer te creëren, al is het zonder ouzo en knuffel. Ik heb al besloten om wanneer alles weer gewoon is hier een knuffeldag te organiseren,” zegt hij lachend.

Inventief zijn

Berging Brouwerij aan de Jaagweg is een relatief jong bedrijf (2017) met nog niet veel vet op de botten. “Wij moeten inventief zijn”, vertelt eigenaar Sjors Last. “Wij brouwen veel voor evenementen en horeca en dat deel kwam volledig stil te liggen. We hadden bovendien nog een voorraad liggen voor een kwartaal.” Maar inventief zijn ze en niet alleen met gimmicks als de anderhalve meter bier. Ze willen zich met name lokaal versterken. “Onder de noemer ‘drink vooral lokaal’ kunnen mensen bij ons bestellen en op donderdag en vrijdag afhalen via de bier drive thru, maar we bezorgen ook thuis. We hebben ook een pakket van 12 flesjes samengesteld, voor een leuke prijs, ideaal om verschillende bieren uit te proberen.”

Meer lokaal

Om lokaal meer op de kaart te zetten heeft Berging Brouwerij samen met een groep andere ondernemers uit Waterland een ‘lokaal pakket’ samengesteld. “Via de website www.ikproeflokaal.nl, die volgende week online gaat, kunnen mensen hier een box bestellen met lokale producten die vervolgens bezorgd wordt. Hiermee hoop ik dat het ‘support your locals’ verder wordt doorgetrokken. Niet alleen op het moment dat het nodig is, maar altijd. Misschien komt hieruit dat we bewuster gaan leven. Dat we niet iets hoeven te eten dat duizenden kilometers heeft gereisd om op je bord terecht te komen. Omdat er lokaal heel veel is. Waarom nog een ander soort chips van ver terwijl je van aardappelen uit de Beemster prachtig mooie eigen chips kunt maken?”

Stil

Voor wie in de reiswereld werkt is het lastiger om andere omzet aan te boren. Petra van der Pol van Face to Face travel zag van de een op de andere dag alle omzet wegvallen. Petra: “In het begin was ik nog druk met mensen terughalen en het annuleren van boekingen, daarna werd het stil. Mensen wiens reis is geannuleerd hebben een reisvoucher gekregen. Dat is in het leven geroepen om te voorkomen dat iedereen in de reisbranche zou omvallen. Dat zou het geval zijn als alles cash terugbetaald moet worden. Er zijn er erg veel in omloop maar je kunt er nog niet zoveel mee. Ik heb een aanvraag liggen voor Indonesië in oktober. Dat zou ik kunnen boeken, ze hebben vast plek, maar het is niet zeker dat het hotel er dan nog is.”

Petra had een redelijke buffer opgebouwd. “Daarmee is een stukje inkomen dit jaar afgedekt, hoewel het snel gaat als er niets binnen komt. Maar mijn man heeft zijn baan nog, we redden het wel. Vooral hoop ik dat wanneer we weer kunnen opstarten mensen zich realiseren hoe prettig het is met een reisagent te werken, zeker bij problemen. Mijn klanten hebben in deze crisis zelf niet één keer de telefoon hoeven pakken, ik heb alles voor ze geregeld.”

Meer berichten