Logo regiozakenwaterland.nl
<p>Het verkoopteam van Purmerend: Stan Koeman, Maarten Knijnenburg en Tristan Kwakman.</p>

Het verkoopteam van Purmerend: Stan Koeman, Maarten Knijnenburg en Tristan Kwakman.

((Foto: Rodi Media/NV))

Peter Ursem: koploper in groene mobiliteit

Begin jaren ‘90 startte Peter Ursem in Zwaag zijn eerste autobedrijf. Inmiddels telt het concern, onder leiding van zoon Pieter, zes vestigingen door Noord-Holland, ruim 100 medewerkers, en is het dealer van drie klinkende merken; Hyundai, Mitsubishi en Nissan. Daarnaast heeft Peter Ursem een eigen schadeafdeling en het innovatieve accu recyclingbedrijf EcarACCU onder zijn vleugels. Twee jaar geleden betrok de Purmerendse vestiging een nieuw pand aan de Baanstee, en het is geen toeval dat het gesprek op die locatie plaatsvindt.

Dit nieuwe pand, waaraan met name lokale ondernemers hebben gebouwd, is Peter Ursems paradepaardje in duurzaamheid. Niet zozeer vanwege de vele zonnepanelen maar vooral omdat hier het product van EcarACCU is toegepast, een energie-oplaadsysteem, opgebouwd uit gerecyclede accu’s. “EcarACCU is vrij uniek”, licht Maarten Knijnenburg, vestigingsmanager Purmerend toe. “Er komen natuurlijk steeds meer elektrische en hybride auto’s op de weg waarbij bijvoorbeeld bij een ongeluk het accupakket beschadigd kan raken. Wij hebben een procedé ontwikkeld om de accu’s open te maken en de cellen daarin die nog werken een tweede leven te geven.”

Energieopslag

“Ons recyclepercentage is 95%”, vervolgt hij. “Daarmee hebben we in 2019 800 ton afval uit accu’s bespaard.” De accu’s worden onder andere gebruikt voor energieopslag. Het pand in Purmerend bijvoorbeeld kan dankzij de poweropslag van de accu’s, die zijn gekoppeld aan de zonnepanelen, wanneer de stroom uitvalt nog 24 uur doordraaien. Pieter Ursem is zelf groot pleitbezorger van het systeem en creëerde een divers netwerk aan afnemers, zoals een medische kliniek in Kameroen, elektrische boten, vakantiehuizen etc.

Er is bij Peter Ursem al veel ervaring in groene mobiliteit door de hybride en elektrische auto’s van de merken. “Onze merken hebben hun sporen in duurzaamheid al verdiend en zijn hierin erg vooruitstrevend”, geeft Maarten aan. “Nissan heeft de best verkochte elektrische auto ter wereld, en Mitsubishi de best verkochte hybride plug in. Hyundai streeft er naar het groenste merk ter wereld te worden. Zij hebben één model dat zowel elektrisch (EV), hybride (HEV) als plug in hybride (PHEV) kan worden aangedreven. Vrij actueel omdat vanaf 2030 geen auto’s meer mogen worden verkocht met een verbrandingsmotor, alleen nog volledig elektrische of waterstofauto’s.”

Familiegevoel

Maar dat duurt nog even, en ondertussen focust het bedrijf zich vanzelfsprekend ook op de benzineauto’s. ‘’De huidige modellen zijn natuurlijk al veel schoner en milieuvriendelijker dan vroeger”, geeft Maarten aan. “En juist door onze groei en de drie merken kunnen wij in alle mobiliteit voorzien.” Dat doen ze bij Peter Ursem, vanuit het familiebedrijf-gevoel, vooral met veel persoonlijke aandacht. “Wij hechten veel waarde aan langlopende relaties. Daarin willen we nog ergens voor staan en klanten binden op toegevoegde waarde, zowel particulier als zakelijk.”

De schaalvergroting droeg ook bij aan een efficiëntieslag in de processen. Maarten: “Onder andere door het opzetten van een online sales afdeling. Daardoor kunnen we nog klantgerichter werken.” Die efficiëntie bewees zich zeker in de maanden van de coronacrisis. “Natuurlijk hebben ook wij daar veel last van gehad. Maar we konden ons ook bewijzen. Tijdens de crisis nam de focus op nieuwe auto’s wat af, maar wij hebben een grote voorraad gebruikte auto’s die we konden inzetten. Daarnaast, voor wie wel een nieuwe auto wenste: bij ons bleef de levertijd gelijk, ook weer door het aanhouden van grote voorraden door onze merken. Verder hebben we de processen in de werkplaats aangepast en volledig coronaproof gemaakt, zodat de service gewoon kon doorgaan. Maar het is natuurlijk fijn dat alles nu wat aantrekt en we weer vooruit kunnen gaan”, besluit hij.

Meer berichten