Peter Ursem: koploper in groene mobiliteit

Algemeen
Het verkoopteam van Purmerend: Stan Koeman, Maarten Knijnenburg en Tristan Kwakman.
Het verkoopteam van Purmerend: Stan Koeman, Maarten Knijnenburg en Tristan Kwakman. ((Foto: Rodi Media/NV))

Begin jaren ‘90 startte Peter Ursem in Zwaag zijn eerste autobedrijf. Inmiddels telt het concern, onder leiding van zoon Pieter, zes vestigingen door Noord-Holland, ruim 100 medewerkers, en is het dealer van drie klinkende merken; Hyundai, Mitsubishi en Nissan. Daarnaast heeft Peter Ursem een eigen schadeafdeling en het innovatieve accu recyclingbedrijf EcarACCU onder zijn vleugels. Twee jaar geleden betrok de Purmerendse vestiging een nieuw pand aan de Baanstee, en het is geen toeval dat het gesprek op die locatie plaatsvindt.

Dit nieuwe pand, waaraan met name lokale ondernemers hebben gebouwd, is Peter Ursems paradepaardje in duurzaamheid. Niet zozeer vanwege de vele zonnepanelen maar vooral omdat hier het product van EcarACCU is toegepast, een energie-oplaadsysteem, opgebouwd uit gerecyclede accu’s. “EcarACCU is vrij uniek”, licht Maarten Knijnenburg, vestigingsmanager Purmerend toe. “Er komen natuurlijk steeds meer elektrische en hybride auto’s op de weg waarbij bijvoorbeeld bij een ongeluk het accupakket beschadigd kan raken. Wij hebben een procedé ontwikkeld om de accu’s open te maken en de cellen daarin die nog werken een tweede leven te geven.”

Energieopslag

“Ons recyclepercentage is 95%”, vervolgt hij. “Daarmee hebben we in 2019 800 ton afval uit accu’s bespaard.” De accu’s worden onder andere gebruikt voor energieopslag. Het pand in Purmerend bijvoorbeeld kan dankzij de poweropslag van de accu’s, die zijn gekoppeld aan de zonnepanelen, wanneer de stroom uitvalt nog 24 uur doordraaien. Pieter Ursem is zelf groot pleitbezorger van het systeem en creëerde een divers netwerk aan afnemers, zoals een medische kliniek in Kameroen, elektrische boten, vakantiehuizen etc.

Er is bij Peter Ursem al veel ervaring in groene mobiliteit door de hybride en elektrische auto’s van de merken. “Onze merken hebben hun sporen in duurzaamheid al verdiend en zijn hierin erg vooruitstrevend”, geeft Maarten aan. “Nissan heeft de best verkochte elektrische auto ter wereld, en Mitsubishi de best verkochte hybride plug in. Hyundai streeft er naar het groenste merk ter wereld te worden. Zij hebben één model dat zowel elektrisch (EV), hybride (HEV) als plug in hybride (PHEV) kan worden aangedreven. Vrij actueel omdat vanaf 2030 geen auto’s meer mogen worden verkocht met een verbrandingsmotor, alleen nog volledig elektrische of waterstofauto’s.”

Familiegevoel

Maar dat duurt nog even, en ondertussen focust het bedrijf zich vanzelfsprekend ook op de benzineauto’s. ‘’De huidige modellen zijn natuurlijk al veel schoner en milieuvriendelijker dan vroeger”, geeft Maarten aan. “En juist door onze groei en de drie merken kunnen wij in alle mobiliteit voorzien.” Dat doen ze bij Peter Ursem, vanuit het familiebedrijf-gevoel, vooral met veel persoonlijke aandacht. “Wij hechten veel waarde aan langlopende relaties. Daarin willen we nog ergens voor staan en klanten binden op toegevoegde waarde, zowel particulier als zakelijk.”

De schaalvergroting droeg ook bij aan een efficiëntieslag in de processen. Maarten: “Onder andere door het opzetten van een online sales afdeling. Daardoor kunnen we nog klantgerichter werken.” Die efficiëntie bewees zich zeker in de maanden van de coronacrisis. “Natuurlijk hebben ook wij daar veel last van gehad. Maar we konden ons ook bewijzen. Tijdens de crisis nam de focus op nieuwe auto’s wat af, maar wij hebben een grote voorraad gebruikte auto’s die we konden inzetten. Daarnaast, voor wie wel een nieuwe auto wenste: bij ons bleef de levertijd gelijk, ook weer door het aanhouden van grote voorraden door onze merken. Verder hebben we de processen in de werkplaats aangepast en volledig coronaproof gemaakt, zodat de service gewoon kon doorgaan. Maar het is natuurlijk fijn dat alles nu wat aantrekt en we weer vooruit kunnen gaan”, besluit hij.

Een dak vol zonnepanelen.
Het accustation in het pand, van EcarACCU.
Linda Kramer
"Cijfers worden pas leuk als je ze begrijpt" Ondernemen 12 apr, 14:00
Nico Visser startte op 1 januari van dit jaar zijn adviesburo in glas. Het object van glas op de voorgrond symboliseert 'een kei van een glasadviseur'.
Nico Visser: Een kei van een glasadviseur Algemeen 12 apr, 13:00
Gijs en Esther Sterk zijn de nieuwe eigenaren van Glashandel Nico Visser.
Nieuwe eigenaren voor Glashandel Nico Visser Ondernemen 12 apr, 11:00
Eigenaar Gertjan de Wolf (rechts) en bedrijfsleider Bas Mooij.
Fraay Coatings, dé ultieme probleemoplosser voor bouw, industrie en automotive Ondernemen 12 apr, 10:00
Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00