Rik Eijkelkamp
Rik Eijkelkamp (Foto: DTNP)

DTNP werkt aan uitvoeringsprogramma Binnenstad: “Samen met alle stakeholders tot een visie komen”

Algemeen

De gemeente Purmerend is sinds medio vorig jaar druk bezig met het Programma Binnenstad. De coördinatie hiervan ligt in handen van Programmamanager Binnenstad Inge Reijmer maar voor het uitvoeringsprogramma is de professionele hulp ingeschakeld van DTNP, een ruimtelijk adviesbureau dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling van centrumgebieden en voorzieningenstructuur. Het bureau heeft soortgelijke opdrachten vervuld voor andere gemeenten en heeft de centra in Nederland aardig in kaart. Hoe kijken zij aan tegen de Purmerendse binnenstad en wat zijn de eerste ideeën waarmee ze aan de slag gaan?

DTNP kent Purmerend nog vanuit 2011 toen het bureau een detailhandelsvisie voor de binnenstad maakte. “Dat was toen niet een project waar ik zelf bij betrokken was, en het gaat pas leven als je er zelf bent geweest”, vertelt directeur/partner Rik Eijkelkamp. “Ik kom niet uit de regio, en ondanks mijn voorkennis was Purmerend voor mij onbekend. Dus ik was zelf toen ik hier kwam vooral positief verrast.”

Kleinschalig, overzichtelijk en historisch

Over wat hij aantrof is hij duidelijk. “Purmerend heeft een prettige binnenstad, kleinschalig, overzichtelijk en historisch, met een veelheid aan economische activiteit in horeca en detailhandel. Het is een goede tegenhanger van de grote wijken. Het ‘stadje-gevoel’ wordt er erg gewaardeerd, de inwoners zijn er trots op. Ook is er de laatste jaren al veel ontwikkeld, alleen al met de prima horeca en de aantrekkelijke Koemarkt. Bovendien kent Purmerend nog veel lokale winkels, waar je in grotere steden meer ketenbedrijven tegenkomt, ook dat maakt het prettig. En al is er nog geen echte functie aan gegeven, dat de binnenstad omringd wordt door water maakt het eveneens een kwaliteit.”

Wat mij opvalt daarin is dat er hier in Purmerend bij alles veel positieve energie is

Keuzes maken

Voor de toekomstvisie waarin de binnenstad ook over decennia nog een aantrekkelijke verblijfsplek moet zijn gaat het om: wat voor binnenstad wil je zijn? Rik: “Wat wil je uitdragen? Dat geeft richting aan waar je op inzet en de keuzes die je maakt. Vorig jaar hebben we daarom de binnenstadateliers opgezet en enquêtes georganiseerd. Uiteindelijk wil je samen met alle stakeholders tot een visie komen. Dat zijn gemeente, ondernemers, inwoners, bezoekers, instellingen, eigenaren. Zeker die laatsten hebben grote invloed op wat er in hun panden gebeurt. Wat mij opvalt daarin is dat er hier in Purmerend bij alles veel positieve energie is. Hier was weinig voor nodig om zoveel op te halen omdat iedereen trots is op de binnenstad en er verder mee aan de slag wil. Er is echt ambitie.”

Regiofunctie

De ambitie van Purmerend is om een regiofunctie te vervullen. “Dan moet het centrum zich positief onderscheiden van grotere omgevingen”, geeft Rik aan. “Een historische stad zijn is op zichzelf niet onderscheidend ten opzichte van steden als Hoorn en Alkmaar. Je moet inzetten op andere zaken die passen bij Purmerend, Beemster en regio. Niet de grootste willen worden, de compactheid van Purmerend is juist ook een voordeel, maar wel regionaal een interessegebied zijn. Door een publieksgericht centrum te zijn met de juiste horeca en winkels bijvoorbeeld. Waar in andere centra de detailhandel terugloopt is dat in Purmerend minder het geval door de flinke groei van de stad. Hier zijn juist kansen voor versterking van het aanbod, vooral in kwalitatieve groei, met uitbreiding van lokale winkels.”

De looproutes verdienen de aandacht

Zichtbare routes

Belangrijk is ervoor te zorgen dat het winkelend publiek weet hoe ze moet lopen. “De basis ligt tussen de Koemarkt en de Kaasmarkt. Daarom verdienen de Dubbele Buurt en de Breedstraat als looproute alle aandacht. Het is de hoofdroute in de stad, dus het moet een aangenaam deel van het winkelcentrummilieu zijn. Daar wil je het aanbod verbreden, nieuwe concepten toevoegen, streekproducten bijvoorbeeld. Dit is niet de plek waar je woningen in de plint wil hebben. Woningen zijn zeker ook een kans, ze voegen levendigheid en aantrekkelijkheid toe, maar niet daar waar je het winkelend publiek wil hebben. Je wil een route zichtbaar maken die helpt mensen te begeleiden naar de meest gewenste locatie. Dat samenspel moet je vinden met ondernemers en eigenaren.”

Water en groen

Andere belangrijke punten die zijn opgehaald zijn de functies van water en groen. Niet alleen om de stad aantrekkelijker te maken maar ook om hittestress tegen te gaan in de zomer. Parkeren is eveneens een punt in de Purmerendse binnenstad. “Maar ook hier moet je anticiperen op de toekomst”, benadrukt Rik. “Met een goed verhaal over een groeiende binnenstad, die goed bereikbaar is maar wellicht anders dan men is gewend. Dit onderwerp gaat breder dan alleen de binnenstad en pakt de gemeente Purmerend in totaal op.”

Mooie ideeën

Er zijn vanuit de ateliers en enquêtes nog veel meer mooie ideeën binnengekomen. Rik licht er een aantal uit. “Zoals het terugbrengen van de oude toegangspoorten, maar dan in een modern jasje. Wanneer je daardoorheen rijdt heb je al het gevoel dat je in de binnenstad bent. En een organisatie als Spurd denkt mee op het gebied van sport en bewegen. Op een simpele manier kijken hoe je leuke looprondjes kunt creëren, hardlooproutes, een verbinding maken met Waterlandkwartier. Wat is er mogelijk in buitensport? Dat loopt uiteen van sport tot sportmateriaal. Zoiets kun je met andere ondernemers opzetten daar waar je de verbinding in zoekt.”

De kans ontstaat om de Schapenmarkt in architectonische zin belangrijk te maken

Publieksgerichte functies

Blijft nog over die ene ‘open’ plek in de stad: de Schapenmarkt. Rik: “Ook daar denken we over na. Nu ontstaat dé kans om deze plek in architectonische zin belangrijk te maken, afhankelijk van wat je er neerzet, Ook daar zoeken we de afstemming met het Waterlandkwartier . We hebben de kans om het aanbod van de binnenstad met publieksgerichte functies op detailhandel, cultureel maatschappelijk gebied en bijvoorbeeld gericht op jongeren te vergroten. We vinden het belangrijk om de jongeren, denk aan middelbare scholieren en jongeren tot en met 25 jaar, erbij te betrekken, te horen wat zij willen, nu en straks. Hen gaan we nog apart, benaderen op een manier zoals bij hen past.”

Stadje-gevoel en regionale aantrekkingskracht

“We willen kortom, een heel aangename, comfortabele binnenstad die zowel aan het ‘stadje-gevoel’ voldoet, maar die ook regionaal in Zaanstreek-Waterland aantrekkelijk is. Dat verhaal zijn we aan het formuleren. De gemeente wil het ook economisch aantrekkelijk maken voor de ondernemers. Het is een samenspel tussen zowel de inrichting van het gebied, het aanbod van horeca en detailhandel, cultureel en maatschappelijke functies. Met een meer complete binnenstad kan de regiofunctie flink worden versterkt. Voortbouwen op wat er goed is en nieuwe kansen grijpen. Purmerend staat bekend om de local heroes. Dit aanbod kan uitgebreid worden met nieuwe retailconcepten. Denk daarbij aan de uitbreiding van regionale producten, ruimte bieden voor innovatieve ondernemers, winkels gericht op jongeren. Uit de input de input die we hebben opgehaald blijkt ook dat we daar naar op zoek moeten. De komende periode gaan we gebruiken om te ontdekken wat we kunnen toevoegen.”

“Maar op zich zal het centrumgebied nooit af zijn. Je kijkt sowieso al 10 of 20 jaar vooruit. Daarbij kijk je juist ook naar wat je op korte termijn kunt realiseren, en waar je de komende jaren strategisch op gaat inzetten.”

Veel te behalen

Er ligt in ieder geval genoeg materiaal om mee aan de slag te gaan. “Dat is waardevol in dit integrale traject en ook een compliment aan de gemeente Purmerend en programmamanager Inge Reijmer hoe ze dit invult. Met aandacht om iedereen die iets van de binnenstad zou kunnen vinden erbij te betrekken.” Voor de zomer ligt er een conceptvisie gereed. Daarop kan iedereen weer reageren. “De uitdaging is nu om van alle ideeën die zijn opgehaald de rode draad vast te houden die er zeker in zit”, zegt Rik tot besluit. “Hoe past alles in elkaar gelet op alle belangen en opgaven die er zijn? Zeker is dat er de komende jaren al heel veel is te behalen in het vergroten van de lokale én regionale aantrekkingskracht door als gemeente, eigenaren en ondernemers te investeren in de verblijfskwaliteit en het aanbod dat de binnenstad te bieden heeft. Met alle energie die ik proef, zie ik dat ook zeker gebeuren!”

Op de website www.binnenstadpurmerend.dtnp.nl wordt regelmatig een update geplaatst over het Programma Binnenstad.

Rik Eijkelkamp
Afbeelding
NV Purmerend timmert aan de weg Algemeen 3 jun, 10:56
Afbeelding
Vijf jaar restaurant The Roast Algemeen 3 jun, 10:51
Afbeelding
Nagel Hydraulics: grote meneer met beide benen op de grond Algemeen 3 jun, 10:49
Afbeelding
PRO: en Netwerk Purmerend te gast bij FC Volendam Algemeen 3 jun, 10:43
Afbeelding
Sonic Equipment: “We verkopen geen gereedschap, we verkopen efficiency” Algemeen 3 jun, 10:38
Afbeelding
Benefietavond jubilerende BVL Algemeen 3 jun, 10:38
Afbeelding
Netwerken tijdens kortebaandraverij in Jan Kuiper Lounge Algemeen 3 jun, 10:29
Afbeelding
De vele facetten van een fijne binnenstad Algemeen 3 jun, 10:29
Afbeelding
Check je aanslag Erfbelasting! Algemeen 3 jun, 10:28
Afbeelding
Vakantie-plannen? Plan eerst je (levens)testament! Algemeen 3 jun, 10:26
Afbeelding
Nieuw bestuur wil PCO omvormen tot Bedrijven Investeringszone Algemeen 3 jun, 10:24
Afbeelding
Column PRO: Actief & Sportief Column 3 jun, 10:23
Afbeelding
Werkgevers opgelet: uitbreiding van uw informatieplicht per 1 augustus 2022! Column 3 jun, 10:23

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief