Hans Sal van Deitmers Mannenmode: Nooit bij de pakken neerzitten

Nieuws
Hans Sal en zijn partner Sandra.
Hans Sal en zijn partner Sandra. (Foto: Els Broers)

De dagen worden weer wat langer, het voorjaar hangt in de lucht. Tijd om na te denken over de garderobe. Kunnen de kledingstukken van voorgaande jaren ook komend seizoen nog mee, of wordt het toch tijd om weer eens iets nieuws aan te schaffen? En wat worden dan de trends komend voorjaar en zomer?  Regio Zaken ging hierover en over andere zaken in gesprek met Hans Sal, eigenaar van Deitmers Mannenmode by Hans in de Dubbele Buurt te Purmerend.  

Hans Sal, al meer dan een halve eeuw werkzaam in de mannenmode. Gepokt en gemazeld dus en sinds begin van deze eeuw eigenaar van Deitmers Mannenmode. Kort nadat hij eigenaar werd verwoestte een felle brand de winkel én de complete inventaris. Het was in die tijd een kwestie van snel schakelen. Herbouw op de oude plek in de Peperstraat zou te veel tijd kosten. En toen bleek dat het pand in de Dubbele Buurt te huur kwam, was de beslissing snel genomen. Deitmers Mannenmode maakte een nieuwe start op een nieuwe plek. 

Gouden greep

Het bleek een gouden greep. In de zeer fris ogende winkel is er voor iedere man wel iets van zijn gading te vinden. De afdeling voor de aanstaande bruidegom maakt Deitmers tot een heuse speciaalzaak. 

Waarin onderscheidt Deitmers zich van andere mannenmodezaken?
We laten Hans Sal aan het woord. “Het zijn de merken die wij voeren die ons doet onderscheiden van andere herenmodezaken. En dan natuurlijk de persoonlijke aandacht, de service.”

Kun je een voorbeeld noemen?
“Zeker. Op een goede dag komt er een meneer bij ons de zaak binnen en hij vertelt op zoek te zijn naar een mooi pak. Zijn dochter zou binnenkort gaan trouwen. Ik neem de maat en trek hem een colbert aan. Prima! De broek wilde hij echter niet passen. Na enig aandringen van mijn kant kwam het hoge woord er uit. Hij bleek een stoma te hebben en vond het geen prettig idee om in de paskamer die broek te passen. Daarop zei ik hem twee of drie kostuums mee te nemen naar huis om daar de broek te passen. De volgende dag kwam hij opgetogen terug. Zo goed was hij nog nooit geholpen! In het spoor van die ene klant kwamen er nog drie, vier nieuwe klanten. Ook zij wilden door ons geholpen worden. En zo zie je maar dat met een beetje persoonlijke aandacht je vaak goed kunt scoren.”  

De persoonlijke aandacht, het maatwerk, de service. Die kun je nooit in die mate bieden via het wereldwijde web

Bruidegom

“Waarin wij ons ook onderscheiden is onze afdeling voor de aanstaande bruidegom”, vervolgt Hans. “Daar maken we vaak een feestje van. Het bruidspaar in spe, vaak vergezeld van familie, weten wij een beetje te verwennen. Speciaal voor hen doe ik in de avonduren de deur open. Een hapje en een drankje erbij maken het feest compleet. En dan zien wij vaak dat ook de wederzijdse vaders een nieuw kostuum bij ons aanschaffen. Door dat soort ervaringen gaat onze bekendheid vaak tot ver buiten de regio. Er was zelfs ooit een bruidspaar uit Limburg dat hier kwam en in hun spoor maar liefst twaalf andere mannen die een mooi kostuum kochten. Kijk, dat maak je niet gauw mee in een ‘gewone’ kledingwinkel.” 

Waar Sal hartstikke blij mee is, is zijn team. “Er werken in wisselende diensten meerdere mensen in de verkoop. Een stabiel en betrouwbaar team. Een absolute voorwaarde om tot successen te komen.”

Hoe is de samenwerking met andere speciaalzaken in de stad?
Hans Sal: “Buitengewoon goed. Neem nu de bruidszaak op de Nekkerdijk. Die verwijzen de bruidegom vaak naar ons en omgekeerd. En wat is een mooi kostuum zonder bijpassende schoenen. Dan is de samenwerking met bijvoorbeeld Paul Kuijt van Pontman schoenen ideaal. Elkaar iets gunnen is toch veel beter dan elkaar beconcurreren. Zo kies ik er bewust voor om geen schoenen in mijn assortiment op te nemen.”  

Kun je iets zeggen over de trends voor het komende seizoen?
“Natuurlijk”, aldus Sal. “Het wordt een kleurrijk seizoen. Zandtinten. Licht grijs, bordeauxrood, groen. Heerlijk, ik heb er zin in.”

Online, doen jullie daar iets mee?
“Nee, dat heeft voor ons geen zin. De merken die wij verkopen hebben veelal hun eigen online kanaal. Bovendien kunnen wij online onze allersterkste kanten niet laten zien. De persoonlijke aandacht, het maatwerk, de service. Die kun je nooit in die mate bieden via het wereldwijde web.”

Ellende

Deitmers Mannemode kreeg te maken met de recessie, een uitslaande en verwoestende brand, de coronacrisis met de lockdown... Dat soort ellende wens je niemand toe, aldus Sal. “Het dwingt je echter ook tot het aan de dag leggen van ondernemerschap. Creatieve oplossingen bedenken, risico’s durven nemen. Kortom, niet bij de pakken neerzitten, maar juist de beuk erin!”

De gemeente is druk met het aantrekkelijker maken van de binnenstad. Heb je er hoge verwachtingen van?
“Nee. Het zal me verbazen als die plannen leiden tot meer omzet. Natuurlijk, een mooi aangeklede straat is leuk, maar is het ook daadwerkelijk een publiekstrekker? Ik geloof er niet zo in. Waar het in de stad aan mankeert is een goed parkeerbeleid. Tientallen, wat zeg ik enkele honderden parkeerplekken zijn inmiddels verdwenen. Toegegeven, er is nu een nieuwe parkeergarage, maar die ligt feitelijk op de verkeerde plek. Die had natuurlijk onder de Koemarkt gerealiseerd moeten worden. Die kans liet de gemeente liggen toen dat plein zo’n vijftien jaar terug werd heringericht. Een gemiste kans! Ik heb weleens geïnformeerd bij een groot bedrijf in onze regio die gespecialiseerd is in het aanleggen van ondergrondse garages. Plenty mogelijkheden, weinig obstakels, was hun reactie. De gemeente gaf echter geen krimp. Jammer, het gebrek aan goede parkeerfaciliteiten kost ons omzet. En dat gebrek wordt niet gecompenseerd door hier en daar een bloembak of een schaaktafel te plaatsen.”

Zijn er nog meer wensen?
Stel jij hebt het voor het zeggen in Purmerend. Wat zou je aanpakken? “De leegstand in de binnenstad. Die baart me zorgen. Ik zou graag zien dat de gemeente op dat punt een actief beleid ging voeren. Vorder leegstaande panden, geef die een invulling. Lege panden zijn uiteindelijk de dood in de pot. Soms denk ik weleens: weten de ambtelijke beleidsmakers in het gemeentehuis wel wat er speelt in onze stad? Wonen die lui niet te vaak en te veel buiten de stad? Hoe dan ook, ik zie of spreek ze zelden of nooit”, aldus de bevlogen ondernemer Sal. 

Wat zijn je toekomstplannen?
‘Ik zit nu ruim 50 jaar in het herenmodevak. De langste tijd zit er dus op, maar dat mag niet verhinderen dat ik voorlopig niet van plan ben te stoppen. Telkens ga ik met het grootste plezier naar de winkel. Klanten ontvangen, te woord en staan en ze met tevreden gezichten zien vertrekken is toch het allermooiste wat bestaat.”

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28