Brok Decor: Champions League van de festivalaankleding

Nieuws
Steven Grevenstuk: "Wanneer de Tech Campus er komt zie ik hele goeie mogelijkheden om binnen die nieuwe opzet tot een vorm van samenwerking te komen."
Steven Grevenstuk: "Wanneer de Tech Campus er komt zie ik hele goeie mogelijkheden om binnen die nieuwe opzet tot een vorm van samenwerking te komen." (Foto: Els Broers)

Steven Grevenstuk (1971) groeide op in Landsmeer samen met Duncan Stutterheim en Wouter Tavecchio, de mannen die later ID&T respectievelijk Q-Dance zouden oprichten. Wat begon met door hen georganiseerde feestjes in een jeugdhonk, mondde uit in een onderneming die marktleider werd in de festivalwereld. Daaruit is vervolgens Brok Decor ontstaan, sinds een jaar gevestigd in Purmerend. De bezoekers van festivals Als Decibel Outdoor, Mysteryland en Zwarte Cross zien grote, vaak kunstzinnig uitgevoerde decors. Veel van deze stage designs zijn creaties van Brok Decor, ook wel het ‘festivalmonster’ genoemd. Hoog tijd om in gesprek te gaan met eigenaar Steven Grevenstuk.

Waar komt die naam Brok Decor eigenlijk vandaan? 
Brok is mijn bijnaam uit vroeger tijden. Niks meer, en niks minder”, aldus Steven. Ook over hoe hij terecht kwam aan de Flevostraat in Purmerend kan hij kort zijn. “Een jaar lang zocht ik naar een geschikte ruimte. Dat ik die in Purmerend vond is min of meer toevallig en past ons perfect. Alles wat we nodig qua toeleveranciers zit hier in de buurt.”

Kansen herontwikkeling Koog

Toen je besloot om het bedrijf hier voort te zetten, was je op de hoogte van de plannen van de gemeente om het gebied De Koog te herontwikkelen. Een woon-werkgebied met een campus, een prominente rol voor H20 en veel studenten. Zie je dat als een bedreiging? “Heel eerlijk? Ik zie de komende jaren nog niet zo heel veel terecht komen van die herontwikkeling. En als die er wel komt, dan zie ik hele goeie mogelijkheden om binnen die nieuwe opzet tot een vorm van samenwerking te komen. Ook wij doen immers heel veel in de digitale wereld en dat sluit dan weer mooi aan op al die herontwikkelingsplannen.”

Voor een goed contact met H20 staan wij natuurlijk open

Wervingscampagnes voor personeel

Er werken zo’n zestien mensen in vaste dienst bij Brok Decor. Daarnaast zet Grevenstuk soms wel tot 150 freelancers in. Op de vraag of het lastig is om aan de juiste mensen te komen, antwoordt Grevenstuk met een volmondig ja. “Zoals vrijwel iedere onderneming het moeilijk heeft om aan vakmensen te komen, hebben wij dat ook. Daarom werken we samen met een recruiter die voor ons op maat gemaakte wervingscampagnes voert. Niet goedkoop, maar wel effectief. Tot een samenwerking met de overburen – het Gerrit Rietveld College – is het nog niet gekomen. Over het algemeen zijn die leerlingen nog iets te jong voor ons. Maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. En voor een goed contact met H20 staan wij natuurlijk open.”

Grote decors voor festivals

Brok Decor is gespecialiseerd in het ontwerpen, maken en opbouwen van de grote decors voor de festivals. Alles, maar dan ook alles wordt gemaakt in de enorme hallen aan de Flevostraat. In de immens grote ruimte is plaats voor houtbewerking, freesafdeling, een spuiterij, een schilderruimte, een ruimte voor het verwerken van piepschuim, enzovoort. De festivals vinden voornamelijk in de zomer plaats. Hoe gaan jullie om met de seizoenschommelingen? “In de eerste plaats”, zegt Steven, “werken wij wereldwijd. Met andere woorden: is het hier winter dan is het in bijvoorbeeld Australië zomer. En ook daar leveren wij decorstukken. In de winter beginnen we ook met pre fabriceren van decors voor het aankomende seizoen.”

Actief buiten festivalwereld

Het bedrijf levert diensten voor steeds meer afnemers, ook buiten de festivalwereld. “Je kunt bij ons terecht voor het ontwerp van beursstands, merkactivaties en sponsoruitingen. Ook een particulier die een decor nodig heeft kan gewoon bij ons naar binnen stappen. Niks is ons te gek, we maken alles voor je”, aldus de enthousiaste Grevenstuk.

Tekst loopt door onder afbeelding

Brok Decor Purmerend festivaldecors de koog
(Foto: Els Broers)

Tijdens de pandemie was het sluiten van de poppodia desastreus voor de sector. De regering erkende de waarde van de culturele sector door, samen met andere overheden, delen van de popsector ruimhartig te steunen. Een periode die valt te kenschetsen als: kansloos en dansloos. Veel medewerkers in loondienst konden mede door de loonsteun van de overheid hun baan behouden. “Echter, net als bij de meeste bedrijven in de culturele sector, konden ook wij niet ons volledige team behouden. Desondanks mogen wij ons gelukkig prijzen te leven in een land als Nederland. Tijdens de coronatijd probeerden wij alles, maar dan ook alles aan en op te pakken wat maar op ons pad kwam. Tot zelfs in de bouw waren mensen van ons werkzaam. Het was een kwestie van overleven en dat is gelukkig gelukt.”

Technisch, 3D, grafisch

Brok Decor werkt vanuit handschetsen en moodboards naar een eerste ontwerp toe, dat na feedback verder wordt uitgewerkt. Daaruit volgen technische tekeningen, 3D-designs en grafisch ontwerp. In dat proces bekijkt Brok Decor of alle ideeën technisch uitvoerbaar en binnen budget te realiseren zijn. Na de productie in de werkplaats gaan ze uiteindelijk naar de evenementen- of beurslocatie om het decor neer te zetten.

Niet te duur en zo groen mogelijk is doorgaans de wens, en dat nemen wij heel serieus

Onder druk van budgetten en met het oog op duurzaamheid gaat er steeds meer aandacht naar het materiaal dat voor decor wordt gebruikt. Grevenstuk: “Niet te duur en zo groen mogelijk is doorgaans de wens, en dat nemen wij heel serieus. Zo is hout goed te bewerken, enkele keren herbruikbaar en budgettair toegankelijk. Ander fijn materiaal is piepschuim. Daar zijn we in de coronaperiode mee gaan werken en de resultaten zijn helemaal top. Je kunt er zo’n beetje alles mee vormgeven. We beschikken over grote blokken piepschuim die met machines bewerkt worden. Daarnaast hanteren onze teamleden motorzagen, hete draden en schuurpapier om tot het optimale ontwerp te komen.” 

Ware kunstwerken

Ze maken er ware kunstwerken van die met ander materiaal veel meer arbeid vergen. Piepschuim is volgens Grevenstuk ook verrassend duurzaam. “Het restmateriaal wordt door ons terug geleverd aan de leverancier die er weer een blok van perst. Ook maken wij kunstvoorwerpen van overgebleven blokken, zoals enorme plantenbakken. De decorstukken die wij in opdracht maken, krijgen een speciale coating waardoor het materiaal tot twintig jaar meegaat. Dat maakt het iets kostbaarder, maar is gezien de belasting van het milieu natuurlijk heel interessant. En vergis je niet: vanaf 2025 is het gebruik van plastic bij festivals niet meer toegestaan. Piepschuim is een prima alternatief.”

Vergis je niet: vanaf 2025 is het gebruik van plastic bij festivals niet meer toegestaan. Piepschuim is een prima alternatief

Jullie werken wereldwijd. Alles vanuit Purmerend?
“Nee, wij hebben inmiddels vestigingen in Richmond Virginia en op Aruba”, zegt Steven. Aruba? Zijn daar ook al van die grote festivals? “Dat niet, maar op Aruba zijn er heel veel bruiloften. Amerikanen die per cruiseschip op het eiland arriveren en daar grootse bruiloften vieren. Door contacten met weddingplanners en luxe ofwel high end hotels hebben wij inmiddels een fikse markt aldaar weten aan te boren. Daarnaast verhuren we diverse decor items, doen installatie van geluid en licht in restaurants, clubs en hotels.”

Sensation

Steven Grevenstuk vloog en vliegt de hele wereld over. Aan ontelbaar veel edities van Sensation werkte hij mee. Daardoor beschikt hij over een heel groot en wereldwijd netwerk. Toch blijft hij ook vaak dichterbij huis. Zo kon men Steven zien als docent in het tv programma Dreamschool. Daarin worden jonge mensen met een vaak ‘overvolle rugzak’ geholpen een weg te vinden in het maatschappelijk leven. Een uitdaging van jewelste die zowel Grevenstuk als de jongeren opleverde dat het (a) nogal scheelt waar je wieg heeft gestaan en (b) dat het vaak jonge mensen betreft die verwend zijn en nooit hebben ervaren wat het is om voor je eigen brood te werken. En toch … toch zullen ook zij hun weg in de samenleving moeten zien te vinden.

Doet Brok Decor iets met de lokale festivals zoals Reuring, Electronic Picnic of het Jordaanfestival?
“Daar is het tot nu toe niet van gekomen. Maar ik sluit bepaald niet uit dat we elkaar ooit zullen vinden, wij staan er in ieder geval voor open”, aldus Steven.

Lydia de Vries
Van Vlierden caravans: gegarandeerd veilig op weg Ondernemen 12 apr, 09:00
Rachel Hayhoe
Column: Problemen bij de afwikkeling van een nalatenschap - I Column 11 apr, 16:15
Toine Rohner demonstreert de robot-hond.
Twaanlab's 'Leren in de Stad': brug tussen ICT/onderwijs en bedrijfsleven Onderwijs 11 apr, 16:00
Kees en Dirk staan samen aan het roer van Cees Jonk.
Garage Transportbedrijf Cees Jonk Zn: bij nacht en ontij paraat Ondernemen 11 apr, 14:00
Sam en Rien de Wolf delen dezelfde gedrevenheid.
Outdoorspecialist Rien de Wolf al aardig gewend in Purmerend en klaar voor nieuwe avonturen Ondernemen 11 apr, 12:00
Vormgeefster Cynthia Schippers, PRO:-voorzitter Henry Wassink, Daniëlle Woudstra van VISIT Beemster en wethouder Mario Hegger.
Marketingmachine Werelderfgoed Beemster draait op volle toeren Cultuur 11 apr, 11:00
Saskia (links) en Caroline Wals aan de pomp.
Levenswerk Joh. de Vries met succes voortgezet aan Verzetslaan Algemeen 11 apr, 10:00
Karin Kuin overhandigt de cheque aan Thierry.
VOWA: Oproep voor goede ideeën! Column 10 apr, 17:00
Piet Hein Debets, Jaap Sluis en Henry Wassink zetten alle voordelen van de NV Purmerend eens goed op een rij.
Ondernemerstalkshow NV Purmerend kan steuntje in de rug gebruiken Evenement 10 apr, 16:00
De ene stand op Waterland Culinair stond er nog mooier bij dan de ander.
Sligro scoort met Waterland Culinair en Ladies Night Evenement 10 apr, 14:00
"Met Rabobank zijn we verzekerd van een strategisch partner." Thijs Nieuwenhuizen (l), Angela van den Heuvel (m) en Matthijs Vink (r).
H20 Esports Campus succesvol op weg naar volwassen organisatie Zakelijk 10 apr, 10:00
Daan (links) en Jay-Richi: "Pas met een logo van 6 x 5  was ik tevreden.”
Tol Coating: aan ambitie geen gebrek Ondernemen 9 apr, 16:00
Afbeelding
PRO: en gemeente: samen op pad naar ondernemers Column 9 apr, 15:28